TOP 3 benefity českých zaměstnanců: peníze, dovolená nad rámec zákona a flexibilita

I když velmi nízká nezaměstnanost a boj o pracovníky probíhající napříč celým trhem vede zaměstnavatele k vylepšování balíčku poskytovaných nefinančních benefitů, stále se jejich nabídka rozchází s poptávkou.

Například 13. plat zaujímá v českém žebříčku populárních benefitů první příčku, jde ovšem o výhodu, u které poptávka zaměstnanců nejvíce převyšuje nabídku zaměstnavatelů. Vyplývá to z letošního průzkumu zaměstnaneckých preferencí v oblasti benefitů, který v průběhu letních měsíců zrealizovala personální agentura Grafton Recruitment mezi 1 485 respondenty ze všech krajů ČR a 15 sektorů trhu.

Mezi benefity, o které mají uchazeči o práci největší zájem, letos vede 13. plat spolu s prémiemi či jinými finančními bonusy, pružná pracovní doba a 5 týdnů dovolené. „Zdá se, že snaha o vyvážený pracovní a soukromý život vítězí, zaměstnanci chtějí více volnosti a dovolené, aby měli čas na sebe a své rodiny,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Oproti loňskému roku jde o poměrně zásadní posun, k hlavním preferencím zaměstnanců totiž před rokem kromě finančního ohodnocení patřilo profesní vzdělávání, jazykové kurzy či služby osobního kouče.“

I když je dnes ve většině firem nabídka benefitů skutečně bohatá, zaměstnavatelé stále naráží na nespokojenost zaměstnanců. „Důvodem je skutečnost, že nabídka firem často nereflektuje preference a potřeby lidí,“ komentuje Jitka Součková. „Z průzkumu v některých případech vyplývají opravdu propastné rozdíly mezi tím, co firmy poskytují, a tím, o co mají zaměstnanci skutečný zájem. Například běžně nabízené vánoční večírky, firemní akce, občerstvení na pracovišti anebo slevy na firemní výrobky dnes zaměstnanci nepovažují za benefit, ale běžný standard. Jako benefit kupodivu nevnímají ani bonus za doporučení nového zaměstnance, přitom jde o výhodu, kterou se firmy často chlubí a hojně ji nabízejí. Naopak velký hlad mezi zaměstnanci panuje po placené dovolené v délce 5 a více týdnů, individuálním rozpočtu na osobní růst, možnosti práce z domova a v případě dělnických pozic i po benefitech souvisejících se zdravotním volnem nebo proplácením prvních dnů nemocenské, s čímž však firmy často zacházejí jako se šafránem. Výjimkou není ani situace, kdy firmy sice svým zaměstnancům časovou flexibilitu nabízí, ale nechtějí ji inzerovat ve svých nabídkách, a to i přesto, že to může být klíčovým argumentem pro získání více uchazečů.“

Na spodních příčkách žebříčku se umístily i stravenky anebo možnost využívat telefon či notebook i k osobním účelům. Není to však tím, že by je zaměstnanci již nepožadovali. Naopak, berou je již jako samozřejmost, a proto by je zaměstnavatelé rozhodně neměli z balíčku benefitů vyřazovat. Určitě by také měli upravit hodnotu poskytovaných stravenek alespoň na běžnou hodnotu. Z průzkumu vyplynulo, že firmy nejčastěji poskytují stravenky v hodnotě 80 Kč, v oboru informačních technologií 90 Kč. Stravenky v hodnotě nad 100 Kč dostává jen 7 % českých zaměstnanců.

Obecně budou firmy muset v zájmu udržení loajality svých lidí nabídku benefitů přehodnotit. „Už jen z důvodu, že stále větší vliv na trhu práce získává generace tzv. mileniálů, která díky tomu, že vyrostla v kolébce moderních technologií, nechápe, proč je nutné pracovat od-do na jednom místě, když svou práci může díky technologiím často udělat odkudkoliv a kdykoliv, navíc ve stejné kvalitě a rychlosti,“ vysvětluje Jitka Součková. „Často se mylně uvádí, že tato generace má oproti předchozím generacím zcela odlišné preference, není to však pravda. Stejně jako v případě jejich rodičů k jejich prioritám patří vyváženost pracovního a soukromého života, jen si o výhody, které ji umožní, umí lépe říci a mají k tomu velmi silné argumenty. Generace X k diskuzi o pracovních podmínkách nebyla vychována a pravidla bere často jako neměnná. Generace mileniálů je o nich naopak připravena diskutovat.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nadace Via učí mladé Dobro-druhy, jak pomáhat druhým

Nadace Via opět otevírá dobročinný program Dobro-druzi. Až 15 týmů dětí a studentů může uspořádat vlastní dobročinnou akci a nadace výtěžek zdvojnásobí 1:1 až do výše 20 000 Kč. Jen minulý rok se v rámci programu vybral víc než 1 milion Kč.

Společnost NG RE mění název na Natland Real Estate

Společnost NG RE ze skupiny Natland bude své další plánované projekty realizovat pod novým názvem Natland Real Estate. V investiční skupině bude nadále zajišťovat developerské projekty, které jsou pro ni jedny z …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru