Nejnověji Trump svoji „lásku“ nečekaně projevil ve vztahu k Mexiku. Pohrozil, že na dovoz ze země svého jižního souseda uvalí clo ve výši pěti procent, jestliže země nezastaví ilegální příliv přistěhovalců do USA. Dané clo plánuje Trump zavést od 10. června, přičemž jeho sazbu bude postupně navyšovat tak, že k 1. říjnu už bude činit 25 procent.
Pokud Mexiko situaci s imigranty rychle nevyřeší, zmíněného 10. června v podstatě zanikne severoamerická zóna volného obchodu NAFTA. Stalo by se tak po více než čtvrtstoletí jejího trvání, protože příslušná dohoda USA, Kanady a Mexika o jejím ustavení vstoupila v platnost se začátkem roku 1994. Navíc se nyní otazník vznáší nad dalším osudem úmluvy USMCA, tedy jakési NAFTA 2.0, kterou zmíněná trojice zemí dojednala loni, avšak která ještě musí být ratifikována.
Trumpova láska ke clům, jak je stále patrnější, vskutku představuje „lásku až za hrob“. Prezident riskuje, že pohřbí své šance na znovuzvolení v příštím roce. Svým krokem vůči Mexiku rozhořčí i podstatnou část amerických průmyslových nebo zemědělských producentů, kteří ze severoamerického volného obchodu těží.
Naplno se ukazuje, že Trump je v uvalování cel ochoten zajít hodně daleko. Dále, než se ještě před měsícem soudilo. Před měsícem už byla málem na stole dohoda o obchodním smíru s Čínou. Zato dnes Peking Spojené státy obviňuje z „ekonomického terorismu“. To jen podtrhuje, jak citelně – a varovně – zhoustlo jen za necelý měsíc napětí ve světových obchodních vztazích.
Čína v nejbližší době přijde s protiúderem. Či možná spíše s koordinovanými protiúdery. Například omezení čínského vývozu takzvaných prvků vzácných zemin, zejména jejich těžké varianty, by mohlo závažně ochromit celý americký průmysl. Prvky vzácných zemin jsou třeba v té či oné podobě přítomny v každém automobilu, který se v USA vyrobí.
Nyní, když už spadly všechny masky, se zdá být jen otázkou času, kdy Trump projeví svoji „lásku“ také vůči Evropské unii. Zvláště „miluje“, jak známo, německá auta. Obě strany Atlantiku se dívají skepticky na to, že by nějaká průlomová jednání vůbec mohla začít. Takže stoupá riziko, že v listopadu uvalí Trump cla právě i na evropská auta. To by dále oslabilo dynamiku tohoto sektoru. V listopadu navíc může své první hodiny mimo EU odpočítávat Británie. Tvrdý brexit by byl obzvláště zátěží. A to opět i pro český automobilový průmysl a příslušné subdodavatele.
Po dnešku je zase o něco pravděpodobnější, že na růst z prvního čtvrtletí, který dle dnes zpřesněného hlášení Českého statistického úřadu předčil očekávání vykázaným tempem 2,6 procenta, už tuzemské hospodářství v dalších čtvrtletích nenaváže. Bude-li světová obchodní atmosféra dále houstnout svým květnovým tempem, český růst za letošek nedosáhne ani dvou procent.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)