Tuzemský maloobchod pokračoval v meziročním propadu

Analýza
Tuzemský maloobchod pokračoval v lednu ve výrazném meziročním propadu i na počátku letošního roku, pokles tržeb o 7,7 procenta byl nicméně nepatrně mírnější, než co očekával finanční trh. V meziměsíčním vyjádření po očištění o sezónní vlivy maloobchodní tržby sice mírně vzrostly, šlo však o první nárůst po sérii tří meziměsíčních poklesů a i nadále tak platí, že maloobchodní tržby zůstávají slabé.
Prodeje skrze internet a zásilkové služby v lednu meziročně klesly o 11,9 procenta. Meziroční pokles tržeb u této formy prodejů byl zaznamenán ve všech měsících loňského roku. Ilustrační foto: Depositphotos.com

I nadále jsme v situaci, kdy na spotřebitele a jejich kupní sílu nepříznivě dopadá vysoká inflace, což je reflektováno propadem spotřeby domácností a tedy i poklesem maloobchodních tržeb. Spotřeba domácností a tedy také maloobchodní tržby budou pod nepříznivým tlakem vysoké inflace a poklesu reálných mezd přinejmenším v letošním prvním čtvrtletí a tyto nepříznivé tlaky se mohou dále protáhnout i do jarních měsíců.

Maloobchodní tržby vykázaly v lednu meziroční pokles o 7,7 procenta, když finanční trh počítal s poklesem 7,9 procenta. V meziměsíčním vyjádření vykázaly maloobchodní tržby meziměsíční nárůst o 0,3 procenta, šlo ale o první mírný nárůst po sérii meziměsíčních poklesů maloobchodních tržeb v předchozích třech měsících.

Na maloobchodních tržbách se již od loňského jara negativně projevuje vysoká inflace, jež omezuje schopnost spotřebitelů více utrácet s tím, jak ukrajuje z jejich reálných příjmů. Meziroční pokles maloobchodních tržeb byl tažen pokračujícím propadem prodejů u potravin a nepotravinářského zboží, zatímco prodeje pohonných hmot si v lednu připsaly meziroční nárůst, podruhé v řadě.

PSALI JSME:
Reálné tržby v maloobchodu dál klesají

U nepotravinářských výrobků byl zaznamenán dvouciferný meziroční pokles tržeb v prodejnách s výrobky pro domácnost – o 14,8 procenta, a u výrobků pro sport a rekreaci – meziročně o deset procent. Meziroční nárůst tržeb zaznamenaly poprvé po tříměsíčním poklesu prodejny s oděvy a obuví, o 5,8 procenta, k růstu se také vrátily tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, kde meziroční růst v lednu činil 1,8 procenta.

Prodeje skrze internet a zásilkové služby v lednu meziročně klesly o 11,9 procenta. Meziroční pokles tržeb u této formy prodejů byl zaznamenán ve všech měsících loňského roku. Nepříznivou roli u vývoje tržeb za prodeje skrze internet a zásilkové služby hrála jak srovnávací základna, tak menší ochota a schopnost spotřebitelů více utrácet.

Navzdory mírnému meziměsíčnímu nárůstu statistika maloobchodních tržeb za leden potvrzuje, že tuzemští spotřebitelé se při utrácení snažili držet zpátky i na počátku letošního roku. Po většinu prvního pololetí roku 2023 a takřka s jistotou po celé letošní první čtvrtletí lze v důsledku vysoké inflace očekávat nepříznivý vývoj nejen u maloobchodních tržeb, ale také u spotřeby domácností jako celku.

PSALI JSME:
Tržby obchodníků klesají již tři čtvrtě roku

Nejpozději od třetího čtvrtletí letošního roku by se ale mohly maloobchodní tržby začít v meziročním vyjádření oživovat. Předpokládanému oživení maloobchodních tržeb pomůže jak nízká meziroční srovnávací základna představovaná vývojem v maloobchodě v roce 2022, tak skutečnost, že v letošním druhém pololetí by měla v meziročním vyjádření začít růst reálná mzda s tím, jak se zmírní inflace.

Nepříznivý dopad vysoké inflace na reálné příjmy domácností a na jejich spotřebu je výraznou zátěží pro vývoj hrubého domácího produktu (HDP) České republiky, neboť spotřeba domácností má na celkový výkon ekonomiky zásadní vliv. Právě slabší spotřeba domácností vedla HDP k mezičtvrtletnímu poklesu v loňském třetím a čtvrtém čtvrtletí a česká ekonomika tak v loňském druhém pololetí upadla do recese.

V letošním prvním čtvrtletí by se ale mohl výkon české ekonomiky v mezičtvrtletním vyjádření víceméně stabilizovat a od druhého čtvrtletí by se HDP mohl vydat k mezičtvrtletnímu růstu, spotřeba domácností nicméně může představovat riziko ve směru slabšího výkonu české ekonomiky v prvních dvou čtvrtletích letošního roku.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi v lednu nakupovali více než v prosinci, hlavně oděvy a obuv ve slevách

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.