Ubytování a hotelnictví se už zase daří, konkurence roste

Rostoucí návštěvnost hostů ze zahraničí i z tuzemska, stoupající ceny a tržby. Odvětví hotelnictví a ubytování v ČR prosperuje a zapomíná na předchozí tíživá krizová léta a úbytek ruské klientely. Pro další úspěšný rozvoj v oboru je podle odborníků podmínkou pokračující růst cen. Ten ovšem omezují ostré konkurenční prostředí nebo online rezervační služby, vyplývá z průzkumu ČSOB mezi malými a středními podnikateli v rámci Indexu očekávání firem.

„Ubytovací trh je v zásadě ovlivněn domácí a zahraniční poptávkou. Polovina hostů přijíždí ze zahraničí, proto je důležité, v jaké ekonomické kondici se nacházejí země z příjezdových destinací. Velkou roli hraje pochopitelně i marketing, lokalita hotelu, pověst Prahy a celé republiky. Čím více návštěvníků z ekonomicky silných zemí přijede, tím více budou moct růst i ceny. Růst těchto cen pak může stimulovat nové investice a rozvoj dalších služeb,“ uvedl Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Ubytovací ceny se podle dat ČSÚ pohybují nad předkrizovou úrovní, ale podle Václava Stárka z Asociace hotelů a restaurací ČR by hoteliéři měli mít odvahu zvyšovat ceny více. „Velkým problémem je, že za práci v hotelu nejsou lidé dobře placeni. Šíří se nahrazování recepčních automaty. To je ale špatně, šetřit se má v zázemí hotelu.“ Hotelům a penzionům také rostou výdaje, zdražují třeba potraviny a náklady přinesla i elektronická evidenci tržeb.

Zájem o vyšší komfort a rozmanitější služby, které vyžadují obnovu a investice, je přitom u klientů zřetelný. „Když se kouknete na booking.com, tak hotely s více službami jsou vyprodané nejdříve,“ poukázal Stárek. „Klienti nepůjdou jen po pokojích za nejnižší cenu, budou si chtít hotel užít,“ souhasí Lukáš Kobrle z libereckého Hotelu Arena.

Na druhou stranu mají lidé více na výběr. Prostory ke krátkodobému pronájmu nabízí přes AirBnB již přes 14 tisíc domácností z ČR. Ve srovnání se zhruba 225 tisíci hotelovými lůžky to není mnoho, ale ještě v roce 2012 to bylo jen 399 domácností. Dalším tržním faktorem jsou online trade agenti (OTA), servery jako např. booking.com, jejichž silné postavení znemožňuje hotelům nabízet levnější pokoje přes vlastní web.

Hoteliéři budou také sledovat Českou národní banku, protože konec intervenčního režimu může přinést posílení koruny k euru a tím zdražení pro zahraniční turisty. Nejvíce návštěvníků do ČR přijíždí ze zemí platících eurem – Německa a Slovenska. Analytici ale výraznou skokovou změnu kurzu nepředpokládají. „Růst inflace spolu s rostoucím objemem prostředků vynakládaných centrální bankou na udržení slabé koruny povede k exitu ČNB z intervenčního režimu, který podle našeho předpokladu nastane ve druhém čtvrtletí 2017. Do konce roku očekáváme posílení domácí měny zhruba na 26,20 Kč za euro, tzn. o 3 %,“ uvedl hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

Trh s ubytováním v současnosti odhadem převyšuje ročními tržbami 40 miliard Kč, což je hranice, kterou podle dat ČSÚ překonal naposledy v roce 2008. Ubytovacích zařízení je na výběr přes devět tisíc, dvě třetiny z toho tvoří hotely a penziony. Celkově segment zaměstnává 27 tisíc lidí, v porovnání s rokem 2012 o šest procent méně.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubriky Tiskové zprávy

GDPR se blíží, v Česku o něm neví pětina firem

25. května 2018 vychází v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů neboli GDPR. V Česku ale pětina firem o novince neví nebo netuší, co pro ně znamená. To je vůbec nejhorší výsledek ze zkoumaných evropských zemí, na které se nařízení vztahuje. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu EOS Group v 17 …

Platforma ELIIT chce vzdělávat sportovce v přípravě na sportovní důchod

Sportovní důchod zůstává pro vrcholové sportovce obrovskou výzvou. To platí v Česku i ve světě, a to včetně špičkových soutěží, jako jsou americká NFL nebo NBA. Podle některých zdrojů například čtyři z pěti hráčů amerického fotbalu do pěti let po ukončení kariéry vyhlásí osobní bankrot respektive zažijí výrazné …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Běžní spotřebitelé vs. „podvedení klienti“

NázorTéma týdne
Je s podivem, že jsou to více než dva měsíce, co tuzemská média začala informovat o aktivitě „poškozených klientů“ pojišťoven v oblasti investičního životního pojištění (IŽP), ale žádné z nich se blíže nepozastavilo nad „modelovými příklady“, které na březnové tiskové konferenci představil Jiří Chvojka. Mluvíme o paní z Prahy, co měla sjednáno devět IŽP a o pánovi z Moravy, jenž vložil do finančního produktu, …
Rolovat nahoru