
Že se dají uspořádat závody světové úrovně v typicky zimním sportu v jarním počasí a za vytrvalého deště, se osobně přesvědčila redakce FAEI.cz. Organizátorům pomohly ohromné zásoby umělého sněhu, který si vyrobili dopředu.
Divákům očividně nepříznivé povětrnostní podmínky nevadily, na hlavní stadion i podél tratí dorazily na každý závod tisícihlavé davy. Nejen, že si fanoušci vychutnávali soupeření nejlepších světových biatlonistů, ale účastnili se i doprovodných akcí a soutěží. A utráceli peníze u stánků s občerstvením.
Desetitisíce tun sněhu
Před začátkem mistrovství bylo nedaleko Vysočina Areny na 50 tisíc metrů krychlových sněhu. Výška této bílé masy dosahovala až dvanácti metrů. Organizátoři sníh postupně odebírali a rozváželi na tratě. Tím to ale nekončilo, úprava tratí trvala i celou noc.

Úsilí organizátorů i kvalitu tratí ocenil ředitel závodů Mezinárodní biatlonové unie Borut Nunar. Podle něj odvedli výbornou práci. „Byl jsem spokojený s kvalitou tratí už během středečních smíšených štafet,“ uvedl Nunar podle oficiálního webu mistrovství světa. Podmínky podle něj byly náročné, pro závodníky těžké, ale spravedlivé.
„Udělali jsme maximum. Důležité je, že přestalo pršet,“ konstatoval ředitel závodů Vlastimil Jakeš. Už v průběhu šampionátu věřil, že se zásobami sněhu vydrží až do posledních závodů, které se uskuteční teď o víkendu. „Nejvíc trpí prostory střelnice, tam ubude přes noc regulérně pět až deset centimetrů sněhu,“ dodal Jakeš.
S přípravou tratí pomáhala také společnost Würth, přední světový dodavatel montážních a spojovacích materiálů a jeden z hlavních partnerů Mistrovství světa v biatlonu 2024 – jako oficiální dodavatel nářadí a strojů nezbytných pro úpravu skluznic a příprav biatlonových tratí.

„Jsme velmi hrdí, že i prostřednictvím našich technických produktů můžeme podporovat výkony biatlonistů,“ řekl David Mašek, generální ředitel společnosti Würth Česká republika.
Rekonstrukce za půl miliardy
Rozpočet šampionátu činil zhruba 270 milionů korun. Největší jednorázovou investicí byla rekonstrukce Národního sportovního centra Vysočina Arena. Na konci ledna se přestřižení pásky zúčastnil i premiér Petr Fiala (ODS).
„Tento areál je významným centrem zimních i letních sportů a jeho rekonstrukce byla nutná,“ řekl Fiala podle Českých novin, webu České tiskové kanceláře. Popřál úspěch českým biatlonistům a také spoustu zážitků ostatním návštěvníkům. „Aby z něj měli radost i čeští občané, kteří jej budou následně využívat,“ dodal Fiala.

Areál prošel celkovou rekonstrukcí stavby z let 2005 a 2006. „Vysočina Arena potřebovala upgradovat, aby byla konkurenceschopná nejen pro biatlon, ale i běžecké lyžování a horská kola,“ uvedl prezident Českého svazu biatlonu Jiří Hamza.
Náročná příprava lyží
Redakce FAEI.cz měla také možnost nahlédnout do kamionu německé reprezentace, kde se po celý šampionát připravovaly lyže pro reprezentanty SRN. Momentálně bylo v kamionu na 430 párů běžek. „Každý závodník má svého servismana,“ řekl redakci FAEI.cz jeden z členů servisního týmu.
Uvedl, že příprava skluznic na letošním mistrovství byla obzvlášť náročná – právě kvůli povětrnostním podmínkám. „Každý den se to měnilo,“ uvedl. Lyže se testují a zkouší několik hodin před startem každého závodu, servismani na nich ujedou desítky kilometrů. Závodník do výběru závěrečného páru nemluví.
A kolik je možností, jak lyže namazat, aby nejlépe vyhovovaly sněhovým podmínkám i stylu závodníka? „Jsou to stovky možností,“ dodal servismam německé biatlonové reprezentace.