Firmy loví klienty na výhodné ceny energií. ERÚ varuje před riziky

Stále více domácností mění dodavatele elektřiny a plynu. Mnohé z nich se ale o přechod od jednoho obchodníka k druhému prakticky nezajímá, pouze novému dodavateli nebo zprostředkovateli podepíšou plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí.
Každá koruna se počítá a u elektřiny to platí dvojnásob. Snaha ušetřit za každou cenu se ale nemusí vyplatit. Ilustrační foto: Pixabay.com

Taková praxe však může být riziková, jak ukazují i příklady zákazníků, kteří se obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ) a s nimiž se seznámily také Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz).

S výrazným snížením velkoobchodních cen elektřiny a plynu nastoupila taká tahanice dodavatelských firem o nové zákazníky. Obchodníci lákají nejen na „nejvýhodnější“ tarify, ale i na různé bonusy a nadstandardní služby. S novými nabídkami včetně levnějších ceníků letos přišli prakticky všichni dodavatelé, a to opakovaně.

V posledních dnech oznámila už třetí snížení akvizičních fixovaných produktů společnost E.ON. Noví zákazníci při zvolení jednoleté nebo dvouleté fixace v nejběžnějších jednotarifních sazbách zaplatí za dodávku 1 megawatthodiny (MWh) elektřiny až o více než 200 korun méně než dosud.

U plynu pak ti, kteří ho používají k vaření, zaplatí o téměř tři stovky za 1 MWh méně oproti posledním platným ceníkům. Od května také E.ON snižuje ceny plynu pro všechny své zákazníky bez fixace.

„Nabídku fixovaných produktů pro klienty upravujeme průběžně. Snažíme se reagovat na vývoj trhu a pozitivní trendy přenášet i do ceníků pro koncové uživatele. Jen v letošním roce jsme už snižovali cenu akvizičních produktů v lednu a na začátku dubna a potřetí pak na začátku minulého týdne,“ uvedl Radek Fišer, vedoucí prodeje energií domácnostem ve společnosti E.ON Energie.

Zájem o dvouletou fixaci

Noví zákazníci, kteří používají elektřinu k běžné spotřebě v jednotarifní distribuční sazbě a zvolí si fixaci na dva roky, zaplatí nyní za 1 MWh elektřiny 3 384 korun s DPH (2 797 Kč bez DPH). Ti, kteří využívají plyn a zvolí si dvouletou fixaci, zaplatí 1 391 korun s DPH (1 150 Kč bez DPH).

Pokud nový zákazník preferuje smlouvu pouze na rok, zaplatí nově za dodávku 1 MWh u elektřiny 3 507 korun s DPH (2 898 Kč bez DPH) a u plynu 1 488 korun s DPH (1 230 Kč bez DPH).

„Aktuálně vidíme největší zájem zákazníků u produktů s fixací na dva roky a trend, kdy se klienti k této delší dvouleté fixaci zase vrací. Klientům se snažíme nabízet férové ceny. Je to znát i na tom, že jen v loňském roce nás jako nového dodavatele zvolilo více než sto tisíc zákazníků,“ dodal Fišer.

E.ON od května upravuje i ceny pro své současné odběratele, takže pro zhruba 150 tisíc klientů s produkty na dobu neurčitou sníží ceny plynu. Stálí zákazníci tak ušetří za dodávku plynu 13 až 21 procent oproti současným cenám.

Společnost k plošnému zlevňování přistoupila již potřetí za jeden a půl roku. Pro srovnání: Oproti loňským cenovým stropům, které u některých obchodníků klienti E.ONu platili celý rok, bude cena nižší o 35 procent.

Jen v loňském roce společnost také hned dvakrát snížila ceny svým zákazníkům, kteří měli smlouvy na dobu neurčitou, a to u plynu i elektřiny. Dohromady se to týkalo zhruba milionu klientů. Stejně tak upravuje průběžně i fixované ceníky pro současné zákazníky.

Cena podle velkoobchodu

Společnost Centropol Energy zase oznámila, že do svého portfolia doplnil pro nově příchozí produkt Měsíčně se změnou. Nabízí fixaci ceny obchodní složky na jeden měsíc a měsíční lhůtu má i případná výpověď smlouvy. Firma uvedla, že nový produkt dává zákazníkům bez průběhového měření spotřeby možnost profitovat z aktuálního dění na velkoobchodních energetických trzích.

„Měsíčně se změnou jsme připravili po aktivní spotřebitele, kteří mají nadstandardní přehled o energetice. Jsou ochotní sledovat vývoj cen, jsou si vědomi, že ceny kolísají a v zimních měsících jsou obvykle vyšší než přes léto, a chtějí využít výhody, které jim tento produkt v porovnání s konzervativními kontrakty poskytuje,“ řekl člen představenstva Centropolu Jiří Matoušek.

Dodal, že na druhé straně tito zákazníci chápou případná rizika případného růstu cen. „Produkt jim umožní profitovat z poklesu cen komodit a v případě, že se trend obrátí, mohou smlouvu s měsíční výpovědní lhůtou ukončit a včas se před případným cenovým růstem zafixovat,“ vysvětlil Matoušek.

Pro méně odvážné

Podle Centropolu ale běžný spotřebitel upřednostní spíše tradičnější produkt, protože „Měsíčně se změnou“ vyžaduje i jistou dávku odvahy a schopnost akceptovat určitou míru nejistoty. V tom se podobá investičním produktům kapitálového trhu a skutečně není pro každého.

Tomu odpovídá i nadstandardní produktová dokumentace, která podpis smlouvy na „Měsíčně bez závazku“ doprovází. Detailně seznamuje zájemce s jeho výhodami, a současně otevřeně upozorňuje i na možná rizika.

„Produktem s fixací ceny na jeden měsíc podle vývoje velkoobchodních trhů jsme zkompletovali naše produktové portfolio. Jsme tak schopni vyhovět opravdu každému zájemci. Dříve, než nám ukládá zákon, jsme u obou komodit spotřebitelům s průběhovým měřením spotřeby nabídli produkt s dynamickým určením ceny – takzvaný spot,“ sdělil Matoušek.

Dodal, že jeho firma standardně uzavírá jak smlouvy na dobu neurčitou, tak na produkty s fixací ceny na jeden, jeden a půl nebo dva roky.

„A nyní jsme tedy doplnili i krátkodobou fixaci ceny,“ poznamenal Matoušek. Produkt byl podle něj koncipován jako takzvaně tranzitní. Předpokládá, že klienti například po dobu šesti měsíců či jednoho roku budou využívat jeho výhod a následně přejdou na některý ze standardních konzervativních produktů.

Nereálné sliby zákazníkům

Energetický regulační úřad ale upozorňuje na velké problémy, které mohou zákazníky při přechodu od jednoho obchodníka k druhému. Tvrdí, že typicky se mohou dostat do potíží zejména v případech, kdy podepíšou plnou moc a pak se „o nic nemusí starat“.

„Pokud již máme odběrné místo, pak nám do něj někdo aktuálně dodává energie. A s ním máme uzavřenou smlouvu. Tedy závazek, kterého nás nikdo jen tak nezbaví,“ uvedla Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

„Bohužel, někteří dodavatelé a zprostředkovatelé lidem dávají naprosto nereálné sliby. Snaží se vyvolat dojem, že platnou smlouvu zákazník nemusí dodržet. Nebo že za něj, na základě plné moci, smlouvu se stávajícím obchodníkem ukončí tak, aby nemusel platit smluvenou sankci. Podobné přísliby jsou typicky pouze ústní, jejich nesplnění se tak obtížně prokazuje,“ zdůraznila radní.

ERÚ zákazníkům radí, aby si změnu dodavatele vždy důkladně promysleli, a ještě, než k ní přistoupí, důkladně si pročetli současnou smlouvu a seznámili se s podmínkami, za jakých je možné smlouvu ukončit a dodavatele změnit. Zásadní přitom je, jestli má zákazník uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou, nebo určitou.

V prvním případě má možnost smlouvu kdykoliv ukončit, a to bez udání důvodu a sankcí. Smlouvy na dobu určitou jsou naopak uzavírané na pevně stanovenou dobu, a standardně není možné je předčasně ukončit bez sankcí – podrobněji zde.

„Zmocnit nového dodavatele nebo zprostředkovatele není nic zakázaného, přináší to ale svá rizika, která bychom měli zvážit. Rozhodně bychom neměli podceňovat už samotnou formulaci plné moci. Je v ní obsaženo všechno, na čem jsme se domluvili? poznamenala Zemanová.

„K čemu přesně se zavazuje? Jaké má vůči nám povinnosti a co se stane v případě, že je nedodrží?“ „Následně bychom se měli aktivně zajímat o aktuální stav řešení našeho požadavku. V případě jakýchkoliv nejasností se ptejme a trvejme na objasnění všech kroků, kterým nerozumíme,“ doporučila radní Zemanová.

Neukončená platná smlouva

V praxi se stává, že nový dodavatel či zprostředkovatel, v rozporu s dohodou, neukončí stávající smlouvu spotřebitele buď vůbec, nebo tak neučiní ve stanoveném termínu – typicky v případě takzvané automatické prolongace.

Případně si zákazníka na sebe nepřevede v systému operátora trhu. ERÚ se ale setkává i s případy, kdy spotřebitel uvede nesprávné informace týkající se aktuální smlouvy, což rovněž vede k tomu, že následně není řádně ukončena.

Typickou situací, v níž zákazníci chybují, je obdržení retenční, tedy udržovací nabídky od současného dodavatele. Často se stává, že uzavřou smlouvu s novým obchodníkem, na základě retenční nabídky od stávajícího dodavatele se ale nakonec rozhodnou u něj zůstat.

Neuvědomí si však buď vůbec, že už uzavřeli novou smlouvu s jiným dodavatelem, nebo uvěří, že se jí zbaví pouze tím, že dají stávajícímu dodavateli plnou moc.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. To Tomáš

    Velké štěstí je to že čeští občané neznají ceny elektřiny a plynu v Číně a USA. To by byl velký šok pro mnohé.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB