Jde o společný projekt českých firem ALIS Tech, Drážní revize a Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (VUT) v Brně, o němž redakci FAEI.cz informovalo brněnské VUT. Původně měl pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování.
Vedle diagnostiky stavu trati se odborníci v týmu nově zaměřují právě i na vývoj řešení, které by pomohlo zjistit porouchaný vlak. Běžnou kolej dokáže za pár desítek minut přeměnit na „chytrou“ sada prvků ze speciálních materiálů a elektroniky.
Testování na Tchaj-wanu
Už na jaře 2021 představili odborníci chytré senzory pro železnici, které mohou pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování – například při sesuvu půdy na trať.
„Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky strojní fakulty VUT v Brně.
Díky dlouhodobému testování získali výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků. Umělá inteligence hledá parametry trati, pomocí kterých nyní algoritmy sledují stav trati a porovnávají data, aby bylo možno čas zasáhnout, například v případě změny stavu podloží, hrozící závady či velkého opotřebení.
„Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ konstatoval Pavel Stachiv z firmy Drážní revize.
Prostřednictvím další elektroniky se odesílají internetem data do cloudového úložiště, která se následně zpracovávají. „Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů, v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ vysvětlil Michal Růžička z firmy ALIS Tech.
Monitoring projíždějících vlaků
Při vývoji přišel český tým na další možnost, jak systém využít, a to pro monitoring projíždějících kolejových vozidel. Senzory jsou velmi citlivé, takže umí rozpoznat. i pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu.
Cílem je nyní vytvořit řešení, který diagnostiku zautomatizuje. Využití takovéto diagnostiky má svůj význam nejen pro vlaky, ale i pro tramvaje ve městech, protože poškozená kolejová vozidla ničí trať, a poškozená trať zase kolejová vozidla.
Senzory mohou mít i další využití a výzkumný tým věří, že o tento světově ojedinělý systém bude velký zájem. Další vývoj a testování algoritmu bude trvat ještě dva až tři roky. V současnosti hledají nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji senzorického systému podílet.
V rámci březnové mise, kterou na Tchaj-wanu vedla předsedkyně sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09), byl projekt prezentován i tam, protože nasazování high-tech řešení do praxe je na Tchaj-wanu na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. V současnosti se tým uchází o výzkumný projekt u Technologické agentury ČR, který by jim s vývojem pomohl.
Wi-Fi v každém vagónu
Vedle bezpečnosti provozu ale cestující po železnici zajímají také praktické záležitosti, například jestli se ve vagonech budou moci připojit na Wi-Fi. Národní dopravce České dráhy nyní oznámil, že letos přibude dalších 300 vozidel, kde bude tato síť dostupná. Celkový počet tak letos přesáhne dva tisíce vlaků – dálkových i regionálních.
„Wi-Fi připojení k internetu je jedna z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy i ze strany našich cestujících. Kvalitní připojení a možnost využívat čas na cestě například k vyřizování e-mailů je velkou předností vlaku oproti cestování automobilem,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Proto doplnění souprav kvalitní Wi-Fi sítí věnujeme velkou pozornost a pokrytí více než dvou tisíc drážních vozidel Českých drah v letošním roce představuje dosažení významného milníku v poskytování této služby,“ dodal Krapinec.
České dráhy mají nyní pokryto 766 vozů pro dálkovou dopravu od expresních jednotek Pendolino, Railjet a InterJet po běžné rychlíkové vozy. V letošním roce se nainstalují routery do dalších 50 osobních vozů 2. třídy a vozů kombinujících 1. a 2. třídu.
„Značnou pozornost věnujeme také Wi-Fi v regionální dopravě. Aktuálně je Wi-Fi palubní sítí pokryto skoro tisíc vozidel regionálních vlaků počínaje vícevozovými jednotkami, jako jsou CityElefanty, RegioPantery nebo RegioSharky, po jednotlivé osobní a motorové vozy. V letošním roce je doplní dalších skoro tři sta vozidel,“ uvedl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.