Češi vymysleli „chytrou kolej“. Odhalí poškozený vlak a zabrání nehodě

I kus železa může být „inteligentní“. Čeští specialisté pracují na vývoji „chytré“ koleje, která by pomohla odhalit poškození projíždějících vlaků a tím snížit náklady na jejich opravu nebo zabránit nehodě.
Nebude to možná trvat dlouho a koleje zjistí, jestli je či není projíždějící vlak porouchaný. Ilustrační foto: Pixabay.com

Jde o společný projekt českých firem ALIS Tech, Drážní revize a Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (VUT) v Brně, o němž redakci FAEI.cz informovalo brněnské VUT. Původně měl pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování.

Vedle diagnostiky stavu trati se odborníci v týmu nově zaměřují právě i na vývoj řešení, které by pomohlo zjistit porouchaný vlak. Běžnou kolej dokáže za pár desítek minut přeměnit na „chytrou“ sada prvků ze speciálních materiálů a elektroniky.

Testování na Tchaj-wanu

Už na jaře 2021 představili odborníci chytré senzory pro železnici, které mohou pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování – například při sesuvu půdy na trať.

„Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky strojní fakulty VUT v Brně.

Díky dlouhodobému testování získali výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků. Umělá inteligence hledá parametry trati, pomocí kterých nyní algoritmy sledují stav trati a porovnávají data, aby bylo možno čas zasáhnout, například v případě změny stavu podloží, hrozící závady či velkého opotřebení.

„Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ konstatoval Pavel Stachiv z firmy Drážní revize.

Prostřednictvím další elektroniky se odesílají internetem data do cloudového úložiště, která se následně zpracovávají. „Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů, v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ vysvětlil Michal Růžička z firmy ALIS Tech.

Monitoring projíždějících vlaků

Při vývoji přišel český tým na další možnost, jak systém využít, a to pro monitoring projíždějících kolejových vozidel. Senzory jsou velmi citlivé, takže umí rozpoznat. i pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu.

Cílem je nyní vytvořit řešení, který diagnostiku zautomatizuje. Využití takovéto diagnostiky má svůj význam nejen pro vlaky, ale i pro tramvaje ve městech, protože poškozená kolejová vozidla ničí trať, a poškozená trať zase kolejová vozidla.

Senzory mohou mít i další využití a výzkumný tým věří, že o tento světově ojedinělý systém bude velký zájem. Další vývoj a testování algoritmu bude trvat ještě dva až tři roky. V současnosti hledají nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji senzorického systému podílet.

V rámci březnové mise, kterou na Tchaj-wanu vedla předsedkyně sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09), byl projekt prezentován i tam, protože nasazování high-tech řešení do praxe je na Tchaj-wanu na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. V současnosti se tým uchází o výzkumný projekt u Technologické agentury ČR, který by jim s vývojem pomohl.

Wi-Fi v každém vagónu

Vedle bezpečnosti provozu ale cestující po železnici zajímají také praktické záležitosti, například jestli se ve vagonech budou moci připojit na Wi-Fi. Národní dopravce České dráhy nyní oznámil, že letos přibude dalších 300 vozidel, kde bude tato síť dostupná. Celkový počet tak letos přesáhne dva tisíce vlaků – dálkových i regionálních.

„Wi-Fi připojení k internetu je jedna z nejčastěji požadovaných služeb ze strany objednatelů dopravy i ze strany našich cestujících. Kvalitní připojení a možnost využívat čas na cestě například k vyřizování e-mailů je velkou předností vlaku oproti cestování automobilem,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Proto doplnění souprav kvalitní Wi-Fi sítí věnujeme velkou pozornost a pokrytí více než dvou tisíc drážních vozidel Českých drah v letošním roce představuje dosažení významného milníku v poskytování této služby,“ dodal Krapinec.

České dráhy mají nyní pokryto 766 vozů pro dálkovou dopravu od expresních jednotek Pendolino, Railjet a InterJet po běžné rychlíkové vozy. V letošním roce se nainstalují routery do dalších 50 osobních vozů 2. třídy a vozů kombinujících 1. a 2. třídu.

„Značnou pozornost věnujeme také Wi-Fi v regionální dopravě. Aktuálně je Wi-Fi palubní sítí pokryto skoro tisíc vozidel regionálních vlaků počínaje vícevozovými jednotkami, jako jsou CityElefanty, RegioPantery nebo RegioSharky, po jednotlivé osobní a motorové vozy. V letošním roce je doplní dalších skoro tři sta vozidel,“ uvedl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Zavřít reklamu
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB