Podle statistik se ročně prodá po celém světě čokoláda za bezmála sto miliard dolarů. I proto se na burzách čile obchoduje se sladkými pochoutkami stejně jako s ropou nebo zlatem.
„Čokoládu řadíme do sektoru spotřebního zboží společně s dalšími potravinami a nápoji. Jde o tzv. ne-cyklické produkty, tedy ty, o které je poptávka ze strany zákazníků i v době ekonomické recese. Sladkosti zkrátka lépe odolávají vlivu zhoršujících se tržních podmínek a pro investory jsou lákavé, protože na ně nedoléhají intenzivně nepříznivé ekonomické vlivy,“ upřesňuje výhody investic do čokolády Stanislav Hamerník, investiční specialista UniCredit Bank.
Sladká akciová odměna
Na investicích do čokolády se obecně snaží smlsnout řada akcionářů. Ti, kteří věnují pozornost největším producentům sladkých pamlsků, jako jsou společnosti Mondelez, nebo Nestlé, byli za první kvartál letošního roku sladce odměněni. První jmenovaná společnost navýšila hodnotu svých akcí od počátku roku o atraktivních 24 %, konkurenční Nestlé o 19 %. Za zmínku stojí fakt, že pro obě společnosti je obchodní výsledek ze segmentu čokolády menšinovým příjmem. Například u Nestlé tvoří jen desetinu z celkových tržeb.
Zapojit se do obchodu s čokoládou, respektive přímo se podílet na vývoji cen kakaových bobů, však není vhodné pro každého milovníka tabulky čokolády, ta pak může neznalému investorovi pěkně zhořknout. „V rámci investic je vhodné zvolit formu indexových certifikátů, nebo tzv. burzovně obchodovatelných fondů, tyto možnosti však doporučuji využívat investorům s hlubší znalostí a zkušeností s burzou,“ doporučuje Hamerník.