Cyklisté při nehodách umírají, ale helmy nenosí

Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 39 cyklistů, další stovky končí se zraněním. Jak vyplývá ze statistik zveřejněných Policií ČR, je to o tři méně než v roce předešlém, ovšem alarmujícím faktem zůstává, že jejich počet mohl být výrazně nižší, kdyby se cyklisté chovali odpovědně. Celkem 72 procenta z usmrcených cyklistů totiž při jízdě nepoužila helmu. 
I zdánlivě nevinný pád může mít pro cyklistu fatální následky. Riziko úmrtí po pádu z kola bez přilby je podle údajů Besipu 19x vyšší. Ilustrační foto: Pixabay.com

Za rok 2023 se počet dopravních nehod s účastí cyklisty snížil o 163 případy, jak vyplývá z policejní zprávy. Celkem byli cyklisté zapojeni do 4 170 nehod, vinu nesli na 2 804 nehodách, což je o jedno procento méně než v roce předchozím.

„Nejčastější příčinou nehod zaviněných cyklisty je nezvládnutí řízení, následuje situace, kdy se řidič plně nevěnuje řízení,“ shrnuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

I jednoduchá situace a zdánlivě nevinný pád mohou mít pro cyklistu tragické následky. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je podle informací Besipu 19x vyšší. Přilba samozřejmě neposkytuje stoprocentní ochranu, ale podle dostupných dat lze s její pomocí předejít 83 procent fraktur lebky, 53 procent zranění měkkých částí hlavy a 48 procent poškození mozku.

PSALI JSME:
Dopravní expert: Cyklisté mě někdy udivují. Pojedete autem, o jehož bezpečnosti pochybujete?

Použití helmy je v České republice povinné pro všechny cyklisty mladší osmnácti let. Odpovědnému chování a používání bezpečnostních prvků by se v ideálním případě měly děti učit již od prvního používání dopravních prostředků – různých motorek a odrážedel.

Chybějící helma je u dětí do 15 let nepostižitelná – policie zahájí řízení, ale věc odloží, jelikož za chybějící helmu není určena žádná odpovědná osoba. Cyklisté starší patnácti let však pokutu dostat mohou, a to až do výše 1 000 korun.

Od začátku letošního roku je novinkou povinnost použít helmu i u spolucestujícího cyklisty, tedy typicky dítěte upevněného v cyklosedačce.

„Málokdy jsme v provozu narazili na dítě v cyklosedačce bez přilby. Ovšem běžně potkáváme dospělé cyklisty bez přilby, kteří dítě převáží. Legislativní povinnost nemají, ovšem zodpovědnost mají obrovskou. Nejen za sebe, ale i za děti,“ upozorňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.

PSALI JSME:
Na kolo jedině s přilbou a střízlivý? Neplatí to všude

Policie ČR připravuje pro následující měsíce řadu preventivních aktivit, například již tradiční projekt „Na kole jen s přilbou“. „Nošení helmy může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění, zejména při přímých nárazech na hlavu, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů setkáváme.

Zároveň je nutné myslet na to, že cyklisté, ale i uživatelé dalších dopravních prostředků jako koloběžek, jsou především v provozu velmi zranitelní, a naprosto zásadní je proto prevence ve smyslu předvídatelného chování a předcházení rizikovým situacím,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Cyklisté jsou účastníky silničního provozu a musejí dodržovat předpisy, stejně jako řidiči motorových vozidel, včetně nulové tolerance alkoholu. Teplé počasí a fakt, že nemohou přijít o řidičský průkaz ani o body, však ke konzumaci alkoholu svádí řadu z nich. Pokuty za jízdu na kole pod vlivem alkoholu jsou poměrně vysoké.

PSALI JSME:
Pár piv před jízdou na kole může zruinovat i pojištěného

Do jednoho promile se pokuta může pohybovat do 25 tisíc, nad jedno promile pak hrozí pokuta až dvojnásobná. Právě alkohol patří k jedné z nejčastějších příčin nehod cyklistů. Alarmující jsou počty nehod zaviněných řidiči elektrokoloběžek pod vlivem alkoholu, kdy předchozí konzumace alkoholu byla faktorem u téměř každé třetí.

Policie od loňského roku začala sledovat také nehodovost elektrokol a elektrokoloběžek. Na nehodách zaviněných cyklisty se elektrokola podílela v desetině případů, řidiči elektrokoloběžek se však na počtu nehod zaviněných koloběžkami podílejí ve více než 86 procentech případů.

Policie proto spojila své síly s Besipem, aby pro současnou sezónu apelovala na bezpečné provozování elektrokol. V jejich používání se spojují dvě rizikové roviny. Pořizují si je často starší cyklisté, kteří patří k nejzarytějším odmítačům ochrany hlavy, a zároveň mohou elektrokola být, vzhledem k jejich rychlosti a robustnosti, nad jejich schopnosti.

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Zavřít reklamu ×
  1. Zavést povinně přilby pro všechny a nedodržování trestat pokutou 10 tis. kč. a zas bude mít vláda peníze na rozhazování.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konec týrání, jatka budou na kamerách

Analýza
Česká vláda udělala další krok směrem k ochraně zvířat. Od začátku roku 2026 budou provoz na všech tuzemských jatkách monitorovat kamery. Ministerstvo zemědělství si od tohoto kroku slibuje výrazné omezení týrání zvířat při porážení.