Dvojdukát z roku 1937 se vydražil za rekordních více než 20 milionů korun

Dvojdukát z roku 1937 je označován numismatiky za jednu z největších a nejhůře splnitelných sběratelských tužeb. Nový majitel jej získal v aukci v Praze za 840 tisíc eur, tedy za 20,7 milionů korun, což je nejvyšší částka, za jakou byl kdy prodán československý dvojdukát. Redakci o tom informoval aukční dům Macho & Chlapovič.
Dvojdukátů s ročníkem 1937 mohou být podle aukčního domu Macho & Chlapovič čtyři kusy, ale může jich být také osm. V každém případě jde o extrémně vzácný ročník mince, ze kterého se dosud objevily pouze dva kusy v nabídce aukčních společností. Foto: Macho & Chlapovič

Dvojdukát z roku 1937 má zdokumentovaný rodokmen, pochází ze sbírky vysoce postaveného zaměstnance československého ministerstva financí Karla Hackenschmieda. V archivních záznamech Mincovny Kremnica jsou přesné údaje o jeho objednávce. Zdokumentovaný původ mince jí tak z pohledu investorů a sběratelů dodává ještě větší atraktivitu.

Kolik kusů dvoudukátů bylo vyraženo právě s tímto ročníkem, není přesně známo. „Oficiální záznamy z mincovny uvádějí, ve kterém roce bylo vyraženo kolik mincí. Neuvádějí však, jaký ročník byl na minci vyražen,“ vysvětluje spoluzakladatel aukčního domu Elizej Macho s tím, že proto se rozcházejí informace o stávajícím počtu kusů.

PSALI JSME:
Tuzemský trh se vzácnými historickými mincemi překročil hranici půl miliardy korun

„Zájem investorů a sběratelů byl tentokrát opravdu enormní. Velmi nás těší, že naše aukce vnímají dražitelé jako společenskou událost a že sál byl úplně plný. Suma, za kterou se dvojdukát vydražil, naplnila očekávání a je to v současnosti nejdražší československý dvojdukát,“ zhodnotil Elizej Macho, spoluzakladatel aukčního domu Macho & Chlapovič. Dodal, že pro nového majitele je to první mince.

„Dvojdukát byl pro něj natolik zajímavý, že vedle jiného investičního portfolia se rozhodl zakoupit tuto extrémně vzácnou minci. Dvojdukát 1937 se prodal po sedmnácti letech, a to za 15násobek oproti ceně v roce 2006. Svému původnímu majiteli tento výjimečný exemplář přinesl zhodnocení 17,8 procenta každý jeden rok,“ vysvětlil Macho.

PSALI JSME:
Největší částky na Aukru utrácejí sběratelé mincí

Pozadu ale nezůstaly ani další atraktivní položky. Například mimořádně vzácná desetidukátová mince kutnohorského mincmistra Jána Špise z roku 1603 začínala na vyvolávací ceně 80 tisíc eur, přičemž finální částka činila 312 tisíc eur, tedy 7,7 milionu korun. Jde o výjimečnou zlatou ražbu vyraženou tolarovým razidlem. Pravděpodobně šlo o dar úředníkům nebo dokonce samotnému císaři.

Součástí sálové aukce, která se uskutečnila 20. října v Praze, bylo vydraženo více než 500 položek v celkové hodnotě 4,6 milionu eur, tedy 114,7 milionů korun. Mezi nimi kromě mincí nechyběla papírová platidla, medaile, vyznamenání a odznaky. Elektronická aukce s cenově dostupnějšími předměty probíhala od 23. do 26. října a bylo v ní přes 1 800 položek.

PSALI JSME:
Některé sběratelské mince od ČNB jsou doslova zlatým pokladem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Portfolio lze diverzifikovat i pomocí deviz

Nejdůležitější investiční strategií je diverzifikace. Devizové prostředky (FX, forex, pozn. aut.) jsou sice v tomto ohledu často podceňovány, mohou však pomoci zvýšit stabilitu portfolia i rizikově vážené výnosy.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.