Mimořádné moratorium neznamená, že Smartwings jsou pryč z hrobníkovy lopaty

Názor
Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group dnes podaly návrh na vyhlášení mimořádného moratoria. Za běžné situace moratorium umožňuje podniku v tíživé finanční situaci „koupit si čas“ prostřednictvím odložení splatnosti svých dluhů. S tímto moratoriem ovšem za běžné situace musí souhlasit nadpoloviční většina věřitelů daného podniku. 
Mimořádné moratorium neznamená, že Smartwings jsou pryč z hrobníkovy lopaty. Foto: FAEI.cz

Mimořádné moratorium se od běžného moratoria odlišuje v několika věcech. Jednou z těch nejzásadnějších je to, že s ním nemusí souhlasit ona nadpoloviční většina věřitelů.

Pro podnik v tíživé finanční situaci je tak při existenci mimořádného moratoria výrazně snazší si právě „koupit čas“, a je tak snazší také získat jakýsi paragrafový „štít“, který chrání například před návrhem na insolvenci a insolvenčním řízením, tedy před zahájením cesty k potenciálnímu bankrotu.

Podmínkou vstupu do režimu mimořádného moratoria totiž není zahájení insolvenčního řízení, které je podmínkou při běžném moratoriu. Insolvenční řízení je pro dlužníka omezující a poškozuje jeho pověst. I tomu se tedy Smartwings prozatím vyhne.

Možnost využít mimořádného moratoria zavedla vláda letos na jaře jako jedno z opatření pro boj s ekonomickými dopady koronavirové krize.

PSALI JSME:
Kapitalismus v Česku: Dostane-li chřipku, volá po socialismu

Návrh na mimořádné moratorium mohl dlužník podávat letos od 24. dubna. Nejzazším termínem, kde jej může podat, pak je 31. srpen. Skupina Smartwings se tedy rozhodla pro mimořádné odložení splatnosti svých dluhů krátce před vypršením termínu pro takový krok.

Pravděpodobně vyhodnocovala situaci do poslední chvíle, také s ohledem na vývoj leteckého výkonu v prázdninových měsících. Tento výkon zjevně nebyl natolik uspokojivý, aby firmě umožnil obejít se bez mimořádného řešení. Od září už společnosti hrozilo mnohem obtížnější vyjednávání s věřiteli, bez ochranného „štítu“ v podobě mimořádného moratoria.

Mimořádné moratorium ale jen kupuje čas a je otázkou, zda má skupina Smartwings bez výrazné a na míru šité pomoci státu šanci se z koronavirové krize plně zotavit. Mimořádné moratorium neznamená, že podnik je pryč z hrobníkovy lopaty. Musí provádět další kroky potenciálně vedoucí k zotavení, jako je snižování nákladů, propouštění či restrukturalizační opatření.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kauza Smartwings: Jak vlády zachraňují letecké dopravce v zahraničí

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Bankám klesají zisky, ruší pobočky

Bankám a spořitelnám v Česku v letošním prvním pololetí klesl souhrnný čistý zisk meziročně o 19 miliard korun na 26,57 miliardy. Vyplývá to z dat, která včera zveřejnila Česká národní banka (ČNB).

Firemní pronájmy elektroniky rostou

Zatímco až do letošního března byl pronájem elektroniky především doménou jednotlivců, kteří si tak pravidelně obměňovali svá zařízení (např. nový iPhone každý rok), možnost pronájmu firmy přivítaly zejména během …

Je Antivirus lepší, než bude kurzarbeit?

Diskuze o podobě kurzarbeitu, do něhož se má proměnit nyní platný program Antivirus, je poměrně složitá. Kurzarbeit má totiž celou řadu parametrů (za jakých okolností se uplatní, kdo bude od koho na jak dlouho …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stočený tachometr Čechům nevadí. Chtějí slevu a podléhají emocím

Průzkum
Opravdu to českým řidičům tak vadí? Pro většinu motoristů není stočený tachometr důvodem k tomu, aby se poohlédla po jiném autě. Kupující ale v takovém případě požadují slevu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.
Rolovat nahoru