Pracovat a bavit se? Víme, jak vybrat coworkingové centrum

Pracovat z domova se zdá jako sen o pohodlí a klidu. Idyla má ale i své záporné stránky. Jako každá restaurace nabízí jinou stravu, přináší i každé pracovní prostředí plusy a mínusy. Inspirujte se praktickými tipy, jež vám pomohou s výběrem sdíleného pracoviště neboli coworkingového centra či hubu.
Ilustrační foto: Archiv Hubbr

Nomádi, freelanceři a svobodné firmy. Ti všichni hledají místa, kde mohou svobodně pracovat. Coworkingová centra jsou dnes in i u nás. Brněnský Impact Hub je jedním z největších ze stejnojmenné mezinárodní sítě, jež čítá více než 16 tisíc členů ve stovce měst a 50 zemí.

Počet coworků se neustále mění. Nová vznikají a jiná zase zanikají. Studie Global CoWorking Survey 2018 uvádí, že na světě je přibližně 19 tisíc coworků. Jejich meziroční nárůst je oslnivý. Oproti roku 2017 jich, jak tvrdí studie na stránkách časopisu Deskmap, přibylo zhruba 29 procent, i když počet členů zůstává stejný.

„Doma už skoro nepracuju a v kavárnách řeším jen rychlovky. Chci mít oddělené místo pro práci – přijde mi to zdravé. V coworku mám vlastní nesdílený polohovatelný stůl, ergonomickou židli, velký monitor a klid na práci. Když se potřebuju s někým potkat a nechceme jít do kavárny, je tady zasedačka,“ vyjmenovává své důvody Martin Neuschl, člen coworkingu In-Spiro.

Jak ušetřit čas i peníze?

Existuje řada faktorů či proměnných, které při výběru sdíleného pracoviště hrají rozhodující roli. Pro někoho je nejdůležitější lokalita, pro jiného možnost potkávat nové lidi. Další zase přivítají pohodlné sedačky s možností připravit si čerstvou kávu nebo soukromí vlastní kanceláře.

Ať tak či onak, důležité jsou pro nás zejména lokalita, vybavení (jako jsou konferenční místnosti, technologické zázemí, pracovní stoly, tiskárna atd.), náklady na využívání sdílených prostor, osobní plán (můžete být freelancerem, který žije na vesnici a dojíždět každý den se vám nevyplatí, můžete si zvolit členství na jeden, či dva dny v týdnu) a velikost (výhodou malých center je přátelská atmosféra a větší klid na práci, velká centra jsou většinou rušnější, i to ale může být plusem, pokud potřebujete rozšířit kontakty).

PSALI JSME:
Český trh coworkingových kanceláří se meziročně zvětší více než o polovinu

Mít své jisté

„Jsme vlastně hybrid mezi kancelářským prostorem a coworkingem. Členům na jedné straně zajišťujeme soukromí při jejich práci a zároveň možnost komunikace i využívání komunity. Jsou to vlastně takové kanceláře s duší coworkingu. Dnešní klienti vyhledávají možnost pracovat v soukromí své vlastní kanceláře, ale přímo napojené na společný lounge, což WorkLounge jako jeden z mála umožňuje,“ říká k výhodám napojení individuálních kanceláří na sdílený prostor Žaneta Morovská z WorkLounge Praha.

Coworkingová centra pochopila, že jsou lidé, kteří mají rádi jistotu, a že neradi střídají místa. Jejich revírem je každodenní rutina a konkrétní pracovní stůl. A tak se vydávají právě touto cestou. „V blízké době chystáme fixní pracovní místa vyhrazená pouze pro jednoho člena, kde si může nechat své věci, monitory, má tam šuplíky, cokoli… zkrátka, aby se cítil, jako doma,“ prozrazuje Martin Prokeš z Hubbr coworking Havlíčkův Brod.

PSALI JSME:
Digitální nomádi: Pracují odkudkoliv a jsou stále na cestách

Sdílení myšlenek i zkušeností

Dalšími motivacemi, proč vyhledáváme sdílená pracoviště, jsou komunita a události. Práce v kolektivu v nás totiž podporuje nejen kreativitu, ale také potřebu se vzdělávat a socializovat. Navíc když se lidé znají, dokáží si i pomoci. „Lidé k nám přicházejí setkat se a seznámit se lidmi z jiných oborů. Máme radost, když se u nás navazují vzájemně prospěšné spolupráce. Naši členové i hosté vyhledávají akce, workshopy, semináře a školení na témata z oblasti businessu či osobního rozvoje, které pravidelně pořádáme,“ říká Pavlína Stachovská z LoveCoWork Opava.

Coworkingy tak nejsou pouze sdíleným prostorem pro práci či setkávání se partnery. Jsou to také místa často s nezaměnitelným duchem, vytříbeným vkusem, nabídkou společenských událostí, workshopů, konferencí či přednášek. „V dubnu nás čeká vlastní konference Markethink Day, která je určena pro lidi, kteří se zajímají o marketing. Zrovna před pár dny jsme vypustili také poslední akci jara, tzv. Cestovatelskou patnáctiminutovku. Vlastní koncept, kdy se během maximálně 15 minut několik cestovatelů podělí o své zážitky, trapasy, bizarní situace a tipy z cest kolem světa. To vše otevřené široké veřejnosti, venku pod širým nebem,“ láká na novinky Prokeš.

„Pohybujeme se někde na pomezí coworkingu a byznys klubu. Mezi našimi členy jsou především lidé, kteří vedle praktické hodnoty příjemného prostředí pro schůzky a občasnou prací oceňují náš pestrý program obsahových, společenských a networkingových akcí. Jsme také prostor na exkluzivní adrese v samotném centru Prahy,“ uzavírá Pavel Přikryl z coworkingového prostoru Opero.

Coworkingový prostor Opero. Foto: Peter Fabo

 

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Zaměstnání

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru