Přeprava Suezem je opět v ohrožení, hrozí růst cen

Celých dvanáct procent světového obchodu se uskutečňuje skrze Suezský průplav. Jenže přeprava tímto kritickým bodem je nyní opět v ohrožení. Jemenští povstalci, Húsíjové, totiž prostřednictvím dronů a střel napadají – či se o to snaží – obchodní plavidla v Rudém moři.
Proti útokům v Rudém moři zasahuje vedle amerického také britské námořnictvo. Ilustrační foto: Pixabay.com

Globálně nejvýznačnější námořní přepravci proto dále již svá plavidla do Rudého moři nepouštějí. Ta tak volí buď přestávku v plavbě, nebo nákladnější trasu, když obeplouvají Mys Dobré naděje v Jižní Africe. Tato o sedm až deset dní delší námořní cesta samozřejmě přepravu prodražuje.

V krajním případě dalšího vystupňování útoků Húsíjů hrozí zásadnější narušení světových přepravních toků a mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců. To může alespoň v jistých segmentech zboží zesílit či obnovit inflační tlaky.

Situaci problematizuje to, že jemenští povstalci zjevně vytvářejí určitou alianci se somálskými piráty, kteří se od letošního listopadu v Rudém moři a v Adenském zálivu opět výrazně aktivizují. K útokům na plavidla dochází od listopadu, v posledních dnech však jejich intenzita narůstá do nezvladatelné úrovně.

Zároveň hrozí rozšíření probíhajícího konfliktu mezi Izraelem a Hamásem. Húsíjové už letos v listopadu vystupňovali své hrozby plavidlům s vazbou na Izrael, když je označili za své „legitimní cíle“. Izraelský přístav Eilat leží na břehu právě Rudého moře.

Nyní jemenští povstalci v té souvislosti tedy stupňují intenzitu svých útoků na plavidla v Rudém moři. Podporuje je Írán, jenž rovněž podporuje Hamás. Například před čtyřmi lety Húsíjové svými drony napadli saúdskoarabská ropná zařízení, největší na světě, a vyvolali tak napětí na globálním trhu s ropou. I nyní je jedním z jejich cílů bezesporu narušit mezinárodní ekonomiku a obchod.

Americké námořnictvo v sobotu sestřelilo hned čtrnáct jednocestných dronů, které vzlétly z území v Jemenu, jež jsou pod kontrolou Húsíjů. Již v pátek oznámil dánský Maersk, druhý největší světový námořní přepravce, že jeho plavidla se budou Rudému moři vyhýbat.

Připojil se také německý přepravce Hapag-Lloyd. V sobotu se přidali další světově významní námořní přepravci, a to italsko-švýcarská společnost MSC Mediterranean Shipping a francouzská CMA CMG. První z nich představuje vůbec největšího světového námořního přepravce.

Proti útokům v Rudém moři zasahuje vedle amerického také britské námořnictvo. Hrozí rozšíření zmíněného konfliktu mezi Izraelem a Hamásem tak, že konflikt by zahrnoval na jedné straně americké či britské síly a na straně druhé jemenské povstalce čili de facto Írán.

Takové rozšíření konfliktu by mělo potenciálně vysoce nepříznivý efekt na světové finanční trhy a na globální ekonomiku. A to ještě nad rámec vlastního – rovněž nepříznivého – efektu narušení mezinárodních obchodních toků, plynoucího potenciálně z trvalejší uvedené nutnosti obeplouvat Mys Dobré naděje či se jinak vyhýbat Rudému moři, a tedy Suezskému průplavu.

Situaci komplikuje zvýšená aktivita již vzpomínaných somálských pirátů. Jejich stěžejním cílem je zajímání posádek plavidel za účelem získání tučného výkupného. Somálsko je trvaleji rozvrácený stát, v němž úřady nefungují.

Zato tam, ve městě Harardhere asi 400 kilometrů severovýchodně od metropole Mogadiša, vzkvétá burza; burza na které si investoři pořizují podíl na lupu či výnosu z výkupného nějaké budoucí přepadené lodi.

Stejně jako se na burzách jinde ve světě běžně kupují akcie firem, tedy podíl na jejich zisku. Skrze burzu v Harardhere somálští piráti financují svoji činnost, která je od listopadu viditelně intenzivnější.

Zřejmě nejde o náhodu. Objevují se totiž případy, kdy Húsíjové svými raketami útočí na obchodní plavidla takovým způsobem a s takovým načasováním, že tím současně podporují loupežnou činnost somálských pirátů a usnadňují jim zajímání posádek obchodních plavidel.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Jak to jen ti komunisté dělali,že je nějaký Suez nemohl ohrozit? Jo,všechno se vyrábělo tady nebo v okolních státech. Všichni měli práci,nebyli bezdomovci ani nezaměstnaní. Nejpozději do 30 let měli mladí děti. Kapitalismus vše dobré zničil a zbylo tu jen několik desítek miliardářů co utrácí peníze v cizině a dokonce někteří v cizině platí daně. Nakonec budeme z Číny vozit auta a možná i děti……

    • ZK Zdeněk Kunzl

      Možná jste si toho nevšiml, ale dlouhá léta byl suezský kanál zcela mimo provoz (nejprve 1956 ÷ 57 a potom ještě 1967 ┤ 75).
      Co si tak trochu nastudovat dějiny, než něco plácnout.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB