Přeprava Suezem je opět v ohrožení, hrozí růst cen

Analýza
Celých dvanáct procent světového obchodu se uskutečňuje skrze Suezský průplav. Jenže přeprava tímto kritickým bodem je nyní opět v ohrožení. Jemenští povstalci, Húsíjové, totiž prostřednictvím dronů a střel napadají – či se o to snaží – obchodní plavidla v Rudém moři.
Proti útokům v Rudém moři zasahuje vedle amerického také britské námořnictvo. Ilustrační foto: Pixabay.com

Globálně nejvýznačnější námořní přepravci proto dále již svá plavidla do Rudého moři nepouštějí. Ta tak volí buď přestávku v plavbě, nebo nákladnější trasu, když obeplouvají Mys Dobré naděje v Jižní Africe. Tato o sedm až deset dní delší námořní cesta samozřejmě přepravu prodražuje.

V krajním případě dalšího vystupňování útoků Húsíjů hrozí zásadnější narušení světových přepravních toků a mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců. To může alespoň v jistých segmentech zboží zesílit či obnovit inflační tlaky.

Situaci problematizuje to, že jemenští povstalci zjevně vytvářejí určitou alianci se somálskými piráty, kteří se od letošního listopadu v Rudém moři a v Adenském zálivu opět výrazně aktivizují. K útokům na plavidla dochází od listopadu, v posledních dnech však jejich intenzita narůstá do nezvladatelné úrovně.

PSALI JSME:
Izrael je nyní v největším ohrožení za dobu své existence

Zároveň hrozí rozšíření probíhajícího konfliktu mezi Izraelem a Hamásem. Húsíjové už letos v listopadu vystupňovali své hrozby plavidlům s vazbou na Izrael, když je označili za své „legitimní cíle“. Izraelský přístav Eilat leží na břehu právě Rudého moře.

Nyní jemenští povstalci v té souvislosti tedy stupňují intenzitu svých útoků na plavidla v Rudém moři. Podporuje je Írán, jenž rovněž podporuje Hamás. Například před čtyřmi lety Húsíjové svými drony napadli saúdskoarabská ropná zařízení, největší na světě, a vyvolali tak napětí na globálním trhu s ropou. I nyní je jedním z jejich cílů bezesporu narušit mezinárodní ekonomiku a obchod.

Americké námořnictvo v sobotu sestřelilo hned čtrnáct jednocestných dronů, které vzlétly z území v Jemenu, jež jsou pod kontrolou Húsíjů. Již v pátek oznámil dánský Maersk, druhý největší světový námořní přepravce, že jeho plavidla se budou Rudému moři vyhýbat.

PSALI JSME:
Útok na největší ropný areál světa může zdražit ropu

Připojil se také německý přepravce Hapag-Lloyd. V sobotu se přidali další světově významní námořní přepravci, a to italsko-švýcarská společnost MSC Mediterranean Shipping a francouzská CMA CMG. První z nich představuje vůbec největšího světového námořního přepravce.

Proti útokům v Rudém moři zasahuje vedle amerického také britské námořnictvo. Hrozí rozšíření zmíněného konfliktu mezi Izraelem a Hamásem tak, že konflikt by zahrnoval na jedné straně americké či britské síly a na straně druhé jemenské povstalce čili de facto Írán.

Takové rozšíření konfliktu by mělo potenciálně vysoce nepříznivý efekt na světové finanční trhy a na globální ekonomiku. A to ještě nad rámec vlastního – rovněž nepříznivého – efektu narušení mezinárodních obchodních toků, plynoucího potenciálně z trvalejší uvedené nutnosti obeplouvat Mys Dobré naděje či se jinak vyhýbat Rudému moři, a tedy Suezskému průplavu.

Situaci komplikuje zvýšená aktivita již vzpomínaných somálských pirátů. Jejich stěžejním cílem je zajímání posádek plavidel za účelem získání tučného výkupného. Somálsko je trvaleji rozvrácený stát, v němž úřady nefungují.

PSALI JSME:
Blokace Suezu potrvá déle, než se čekalo

Zato tam, ve městě Harardhere asi 400 kilometrů severovýchodně od metropole Mogadiša, vzkvétá burza; burza na které si investoři pořizují podíl na lupu či výnosu z výkupného nějaké budoucí přepadené lodi.

Stejně jako se na burzách jinde ve světě běžně kupují akcie firem, tedy podíl na jejich zisku. Skrze burzu v Harardhere somálští piráti financují svoji činnost, která je od listopadu viditelně intenzivnější.

Zřejmě nejde o náhodu. Objevují se totiž případy, kdy Húsíjové svými raketami útočí na obchodní plavidla takovým způsobem a s takovým načasováním, že tím současně podporují loupežnou činnost somálských pirátů a usnadňují jim zajímání posádek obchodních plavidel.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Zablokovaný Suez může dále zdražit pohonné hmoty

Zavřít reklamu ×
  1. Jak to jen ti komunisté dělali,že je nějaký Suez nemohl ohrozit? Jo,všechno se vyrábělo tady nebo v okolních státech. Všichni měli práci,nebyli bezdomovci ani nezaměstnaní. Nejpozději do 30 let měli mladí děti. Kapitalismus vše dobré zničil a zbylo tu jen několik desítek miliardářů co utrácí peníze v cizině a dokonce někteří v cizině platí daně. Nakonec budeme z Číny vozit auta a možná i děti……

    • Možná jste si toho nevšiml, ale dlouhá léta byl suezský kanál zcela mimo provoz (nejprve 1956 ÷ 57 a potom ještě 1967 ┤ 75).
      Co si tak trochu nastudovat dějiny, než něco plácnout.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Český průmysl zpět v depresi

Podle indexu nákupních manažerů v českém průmyslu (PMI) zveřejněného v tomto týdnu, se situace v dubnu v tomto našem největším odvětví opět zhoršila. Ani v březnu to nebyla žádná hitparáda, protože byl PMI hluboko …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Které banky sponzorují Rusko?

Britský list Financial Times před několika dny přinesl informaci, že velké evropské banky, které navzdory sankcím …