Při větších mrazech mohou „stávkovat“ i motory aut na LPG

V zimě mohou mít při mínusových teplotách problémy nejen řidiči naftových vozů, ale i těch s přestavbou na LPG. Podle odhadu České asociace LPG jich v Česku jezdí asi 170 tisíc. Zkapalnělý ropný plyn, který tvoří směs propanu a butanu, má svou letní a zimní variantu.
Pokud je v nádrži vozu na LPG autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru. Foto: Depositphotos.com

Zimní verze je k dostání od 1. listopadu do 31. března. Zatímco v létě „elpégéčko“ obsahuje více butanu, v zimě je tomu naopak a ve směsi dominuje propan. Vůz s LPG startuje na benzín a teprve až se zahřeje, přepíná se na zkapalněné plynové palivo. To v zimě může trvat tři až čtyři minuty.

Letní směs LPG může být pro motor lepší, protože butan má vyšší výhřevnost, a automobil tak může dosáhnout menší spotřeby. V zimní směsi LPG je ale nezbytný vyšší podíl propanu, protože ten se při nižších teplotách lépe odpařuje. I v mrazu je tak dosaženo potřebného tlaku pro správný chod motoru. Rozdíl v jízdě motorista nepocítí, může ale mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut s benzínovým nebo naftovým motorem.

„Butan přechází do plynné fáze při teplotě mínus 0,5 °C, propan se odpařuje až kolem mínus 42 °C. V závislosti na ročním období, ale i klimatické zóně, v níž se daná země nachází, proto norma stanoví různé třídy autoplynu, které se liší poměrem obsahu obou plynů, a tedy i teplotou, při které se LPG odpařuje,“ vysvětluje odborník na LPG Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

U vozidel na LPG, jak dodává, nenastávají v zimě oproti těm dieselovým potíže se startováním. Vozy na autoplyn totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na spalování propan-butanu. „Pokud je však v nádrži vozu stále autoplyn určený pro letní provoz, mohou se při větších mrazech objevit problémy s chodem motoru,“ dodává Karlík.

PSALI JSME:
Od ledna vzroste daň z CNG na dvojnásobek. Stále však bude o deset korun nižší, než u litru benzínu

Zavřít reklamu ×
  1. Já měl na Felicii 1,3 MPI+LPG skoro 1,5 roku spálené benzínové čerpadlo a i v mrazech -22 stupňů jsem nastartoval na plyn a vždy jsem odjel.Chtělo to jen kvalitní a větší baterii do auta jako Varta 74 Ah(větší tam nevleze).

Napsat komentář: Nike Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.