Miloš Pavliš, generální ředitel továrny ADFORS v Litomyšli. zdroj: Foto: archiv

ROZHOVOR: „Řešením je pro nás automatizace, ne masové zaměstnání cizinců,“ říká šéf ADFORS Miloš Pavliš

Nejsou dělníci a technici, zastavíme brzy stroje, zvoní na poplach exportéři. Tlačí na vládu, aby přilákala více cizinců. Ne všechny podniky a ne všichni jejich šéfové v tom ale vidí spásu. Jako například Miloš Pavliš, generální ředitel továrny ADFORS v Litomyšli, mezi lidmi stále známé jako Vertex. Tam Pavliš před devatenácti roky začínal. 

Dnes firma patří ke světovým špičkám ve sklovláknitých textiliích. Nejznámější z nich je perlinka, tedy síť pod omítky nebo pásky mezi sádrokartonové desky. Produkuje také sklovláknité sítě do silnic, které prodlužují jejich životnost, či originální tapety ze skleněného vlákna. Vertex má šedesátiletou historii, byť dnes už coby ADFORS patří do skupiny francouzského gigantu Saint-Gobain.

Česko nemá dělníky, pláčou podniky. Kolik chybí lidí vám?

Před dvěma lety to byly stovky dělníků. Nyní jich hledáme desítky. Pozice se stabilizovaly, lidé u nás chtějí dělat. Ovšem stále nám dlouhodobě scházejí technici, chemici a strojaři. Navíc jsme firma, která má nepřetržitý provoz. A zároveň také nepřetržitě obchodně rosteme.

Personální agentury a odboráři tvrdí, že dělníků by měly podniky dost, kdyby je lépe zaplatily. Kolik je průměrná dělnická mzda zde, v závodě, který se nachází ve východních Čechách?

Když zvýšíte výplaty, tak to určitě nebude znamenat, že najednou vám přijdou potřební zaměstnanci. Naopak některá odvětví mohou padnout, protože zkrátka v jiných zemích to zákazníkům vyrobí levněji. Pouhé zvyšování mezd produktivitu nezvýší. Konkurence je všude, i v zemích, kde je pracovní síla ještě levnější.

Na dělnických pozicích se u nás průměrná mzda pohybuje kolem třiceti tisíc korun měsíčně. Jsme směnný non-stop provoz, tedy včetně svátků a nedělí. Naše firma vždy chce platit více, než je v regionu obvyklé.

Jak dlouho trvá zaškolit pracovníka na dělnické pozici?

Zhruba měsíc. Dobře se u snování a pletacích strojů uplatňují například ženy ze služeb, jako jsou kosmetičky, kadeřnice nebo třeba švadleny. Jsou trpělivé, mají šikovné ruce.

Je dobrý nápad chybějící dělníky řešit náborem Ukrajinců nebo imigrantů z islámských zemí? Pro Ukrajince horuje například Česká asociace exportérů, pro ty druhé zase německá kancléřka.

Naše společnost nevidí řešení v tom, masově zaměstnávat zahraniční pracovníky, ale spíše chce dávat pracovní příležitost lidem z regionu.

A kde tedy to řešení vidíte?

V automatizaci. To, co děláme, děláme vždy s tím, aby to dlouho fungovalo. Tato továrna existuje šedesát let a další dekády existovat bude. Chceme šikovné ruce uplatnit tam, kde mohou pomoci, a tam kde je to možné, zavést automatizaci.

Co všechno inovujete?

Přímo v závodě sídlí technický úsek, který má na starosti procesní i produktové inovace. Takže většina zařízení, na nichž pracujeme, byla vyvinuta zde, nebo jsme se na jejich vývoji výrazně podíleli. Všechno jsou to unikátní technologie. To je pro provoz firmy velmi důležité.
Začíná to už sklářskou vanou. Design té naší je originální. Jsme ovšem nejen skláři, ale napůl i textiláci. Jenže běžně prodávané textilní stroje jsou málokdy uzpůsobené na skleněné vlákno. A s našimi zkušenostmi jsme schopni si ta zařízení vymyslet a nechat si vyrobit o úroveň lepší.

Oproti konkurenci jsme například našli způsob, jak ušetřit jeden z přípravných kroků při zpracování vlákna na síťovinu. Druhou polovinou práce technického úseku je vývoj nových výrobků a zlepšování stávajících.

Jaký zajímavý výrobek jste vyvinuli?

Absolutní novinkou jsou naše tapety ze skleněného vlákna, buď předbarvené nebo bez úpravy, s možností pro zákazníka si je barevně dotvořit podle svého. Jde o unikátní výrobek. Jsou jediné na světě. Ročně už prodáme desítky miliónů čtverečních metrů těchto tapet. Výhodou je, že jsou rozměrově stálé, nehořlavé, izolují, umožňují originální designy, jsou omyvatelné.

Vyrábíte také zpevňující sítě ze skleněného vlákna do asfaltových silnic a dalších ploch.  Kde tenhle nápad vznikl a jak se v Česku prosazuje?

Pro závod v Litomyšli je to výrobně tři roky nová věc. Vybudovali jsme linku pro celou Evropu. Naše „matka“ s tím má dvacetileté zkušenosti. U nás sítě do asfaltů dále inovujeme v oddělení výzkumu. Tato síť dokáže u rekonstruované vozovky až ztrojnásobit její životnost. To je rozhodně déle, než reálná životnost některých u nás nově udělaných silnic.

Tuto síť v povrchu by určitě viděl rád každý motorista, když bývá konfrontován s dírami i na poměrně nedávno opravovaných silnicích. Jenže dlouhou životnost veřejných silnic si u nás ne všichni přejí.

Privátní vlastníci asfaltových silnic, parkovišť a ploch, jako jsou letiště, tyto sítě ovšem běžně používají. Především v západní Evropě to berou jako samozřejmost.

Kolik sítě do asfaltů stojí?

Naše síť zvýší náklady na běžnou rekonstrukci jen o dvě, tři procenta.

A kolik těchto sítí prodáte do Evropy?

Tři miliony metrů čtvereční ročně.

Leckdo si stěžuje na čínské kopírování svých výrobků. Vás Číňané také kopírují?

Samozřejmě. Ale hlavně se podbízejí dumpingovými cenami. Zásadní problém je v tom, že na světové úrovni se nyní diskutuje, zda má být Číně udělen statut volné tržní ekonomiky. Pokud se tak stane, padnou antidumpingová cla, která nás chrání, a o jejichž prodloužení žádáme. Číny se nebojíme, známe své silné stránky, ale zde jde také o nekalou soutěž.

Vyrábíte non-stop. Stovky miliónů metrů čtvereční perlinky, stovky palet denně a k tomu další produkty jako tapety a pásky k sádrokartonu či silnic. Sklářská pec nesmí nikdy vychladnout. Jak to ale řešíte s odbytem? To máte vše tak perfektně naplánované?

Zákazníci nechtějí sklady, žádají menší dodávky, ale okamžitě. My určitě musíme pracovat se sklady. Máme díky tomu pružný servis, což se vyplatí. O naši produkci je po celém světě obrovský zájem, jsme na vrcholu. Na druhé straně nesmíme usnout na vavřínech. Budoucnost vidím především ve výzkumu a za neméně důležitou považuji péči o zaměstnance.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *