„Do statistik se ale započítávají pouze řádně nahlášené případy. Ve skutečnosti tak může být krádeží mnohem více. Policie dokáže objasnit pouhou pětinu krádeží. Kolo je proto nutné kvalitně zabezpečit, ideálně pojistit,“ informoval tento týden redakci Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
Průměrná výše škody z krádeží kol a elektrokol meziročně vzrostla z 21 151 korun na 25 637 korun. Statistiky tedy potvrzují trendy z posledních let, kdy Češi do svého cyklistického vybavení investují stále více peněz. Vliv na vyšší hodnotu bicyklů má i rostoucí počet prodaných elektrokol. Podle Asociace výrobců a dovozců jízdních kol zaujímají elektrokola třetinový podíl objemu prodaných kol v zemi.
Vzhledem k trendu, kdy se často kradou předem vytipované bicykly, na které se zaměřují především organizované skupiny, již rozhodně nestačí běžný zámek. Přesto je kvalitní zámek základním zabezpečovacím prvkem, bez kterého by cyklista neměl na vyjížďku vyrazit. Kolo dále můžete vybavit alarmem, který se spustí při neoprávněné manipulaci. Velmi výrazný zvuk zloděje může odradit.
Cyklistům se také doporučuje použít neviditelné označení sadou Datatag, která nabízí víceprvkovou identifikaci včetně moderního UV nátěru, mikroteček, elektronického transpondéru a výstražného štítku. Zapomínat bychom také neměli na registraci kola u policie ČR: Každé kolo je totiž také možné opatřit tzv. DNA a registrovat jej v policejní databázi.
V dnešní době je také možné kolo vybavit GPS modulem, díky kterému se dá kolo lokalizovat. „GPS lokátor je vhodný zejména pro elektrokola, jelikož může být napájen přímo z baterie kola. Díky tomu vydrží v pohotovosti téměř neomezeně. Modul dále obsahuje dodatečnou baterii pro případ, že by zloděj baterii z kola vyjmul,“ vysvětlil Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz.
Vyjma tradičního zabezpečení se nabízí také možnost kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu.