Velký zájem o malé procento

Průzkum
Lehký opar závisti by mohl obestírat obyvatelstvo Česka, které nežije v krajích sousedících s Německem a Rakouskem. Zejména proto, že příležitost vydělávat v eurech, a nadto víc než občané pobírající mzdu v korunách, jim není nakloněna.
Pendlování jsou otevřenější spíše mladí. Podle květnového průzkumu čím jsou lidé mladší, tím spíš se zaměstnání v zahraničí nebojí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle průzkumu společnosti Ipsos je práci s dojížděním za hranice otevřena polovina lidí, kteří podél hranice žijí. Nejvyšší zájem je na Karlovarsku, kde sedm procent lidí za prací už dojíždí a dalších 53 procent by o to stálo. Na Ústecku, kde jsou pendlerů jen zhruba dvě procenta, o dojíždění za prací přemýšlí 59 procent lidí.

Pendlování jsou otevřenější spíše mladí. Podle květnového průzkumu čím jsou lidé mladší, tím spíš se zaměstnání v zahraničí nebojí. Ve věkové skupině 18-25 let takto pracují čtyři procenta dotázaných a dalších 68 procent to zvažuje, ve věku 56-65 let dojíždějí za prací jen dvě procenta, přičemž plných 27 procent tuto možnost zcela zavrhuje.

A právě mladí lidé se v Německu nebo Rakousku snaží vydělat hlavně na bydlení. „Lidé s hlavním příjmem v eurech mívají problém s jeho uznáním při žádostech o hypotéku,“ říká členka představenstva Banky Creditas Ivana Pícková. „Přitom tyto příjmy nejsou méně stabilní než ty domácí.“

Banka se jako teprve druhá u nás rozhodla už neposkytovat jen možnost neúročeného spoření v zahraničních měnách, ale příjmy v eurech, dolarech, britských librách i švýcarských francích začala při sjednávání hypotečních úvěrů uznávat v plné výši. K eurovému účtu navíc nabízí eurovou kartu s neomezenými výběry v zahraničí zdarma. „Klienti se tak vyhnou konverzi měny při platbě,“ dodává Picková.

PSALI JSME:
Přivřené hranice vyřešil pendlující český popelář rázně. Zůstal v Německu

Čím si vysvětlit tak velký zájem Banky Creditas o tak malou skupinu obyvatelstva? Důvod je stejný, jako nabídka vyšších výnosových sazeb u finančních produktů většiny menších bank: Zájem o nové klienty.

A to i přesto, že se počet pendlerů zřejmě příliš zvyšovat nebude, protože největší bariérou, kterou lidé vnímají ohledně možného dojíždění za prací do zahraničí je neznalost jazyka, kterou v průzkumu uvedlo 53 procent lidí. Ta trápí o něco víc ženy než muže. Dojíždění je kupodivu až na druhém místě, protože je to zásadní problém pro 38 procent dotázaných.

Není bez zajímavosti, že průzkum ukázal na rovnici: Čím vyšší vzdělání, tím větší lačnost po penězích. Pro 85 procent dotázaných je vyšší plat hlavním faktorem, proč by kývli pracovní nabídce v zahraničí. U lidí s vysokoškolským vzděláním je to dokonce 96 procent.

O kolik víc v čistém než v Česku by mělo jít? Čtvrtina chce alespoň o 50 procent víc, třetina lidí chce alespoň dvakrát tolik, zhruba 17 procent chce přinejmenším trojnásobek a 13 procent ještě víc.

PSALI JSME:
Pro přiznání důchodu je nutné doložit i pojištění placené při práci v zahraničí

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Region i euro posilují

V Česku patřil tento týden výrokům centrálních bankéřů a indikátorům důvěry. Nálada v tuzemské ekonomice se dle konjunkturálního průzkumu v dubnu opět zlepšila. Celkový ukazatel vyšplhal na nejvyšší hodnotu za …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.