Z nižší ceny lithia profituje Tesla i těžaři

Názor
Cena lithia klesla ze svých maxim (viz graf níže, pozn. aut.), což vyvolává obavy ohledně poptávky po elektromobilech v Číně, která je jeho největším trhem, protože se znovu otevírá a dotace na elektromobily se snižují. Poklesy ceny lithia se dají očekávat a výrobci elektromobilů je vítají, ale pravděpodobně nevykolejí ani těžaře.
Dokáže Tesla udržet náskok před rostoucí globální konkurencí tím, že rozšíří výrobu vozů a svůj dodavatelský řetězec, aby mohla vyrábět levnější masově prodávaný automobil typu Model 2? Ilustrační foto: Depositphotos.com

Během středečního investorského dne společnosti Tesla by mohlo dojít k představení modelu 2 pro masový trh. Ten bude potřebovat více a levnějšího lithia, aby byl konkurenceschopný, a těžaři lithia jsou již nyní připraveni na bolestivé situace, protože mají nízké ocenění.

Ceny Li2CO3 (Uhličitan lithný, pozn. red.) jsou však stále vysoko nad průměrnou úrovní, většina objemu je vázána dlouhodobými smlouvami a růst poptávky po elektromobilech sotva začal. S rostoucí nabídkou a otázkami ohledně poptávky po elektromobilech se ceny ochlazují, Čína omezuje dotace na elektromobily a bateriový gigant CATL snižuje ceny, podobně jako Tesla.

Přední těžař Albemarle však vidí, že postupné rušení dotací má jen malý dopad. Předpovídá pro letošní rok 40% růst v Číně a největší výzvu vidí v řízení silného růstu.

Obdobně optimistická je i společnost Livent, která předpokládá 20% objem prodeje a vyšší realizační ceny. Obě společnosti se již připravují na nižší ceny a jejich P/E se pohybuje kolem desetinásobku.

PSALI JSME:
Akcie European Metals Holdings za poslední měsíc zdražily o více než 40 procent. Lithium je opět v popředí zájmu

Letošní 60% růst akcií Tesly čeká klíčová zkouška v podobě každoročního dne pro investory v texaské „gigafactory“. Uvidíme aktuální informace o časových plánech výroby kybernetických vozů a roadsterů a o místech rozšíření továren od Mexika po Indonésii. Pozornost se však zaměří na třetí hlavní plán.

Aktualizace verzí z let 2006 a 2016 bude mít daleko k odpovědi na otázku, zda Tesla dokáže udržet náskok před rostoucí globální konkurencí elektromobilů tím, že rozšíří výrobu vozů a svůj dodavatelský řetězec, aby mohla vyrábět levnější masově prodávaný automobil typu Model 2. To bude klíčové pro dosažení jejího patnáctinásobného cíle výroby 20 milionů vozů ročně do roku 2030.

Autor je stratég pro globální trhy společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Rekordní výsledky společnosti Tesla. Musk se soustředí na objemy a ne na marže

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.