Předvánoční čas dal pořádně zabrat nejen všem lidem, kteří sháněli dárky pro své příbuzné a známé, ale rovněž jejich zaměstnavatelům. Od začátku prosince totiž zaměstnanci trávili každý den skoro hodinu a tři čtvrtě svými soukromými aktivitami – právě nakupováním dárků, ale třeba také výběrem zimní dovolené nebo surfováním po sociálních sítích. Vyplývá to z analýzy společnosti truconneXion, dominantního poskytovatele služeb pro správu a monitoring firemní výpočetní techniky.
Konec roku je tradičně období největšího zneužívání pracovního času a poklesu pracovního výkonu ve všech kancelářských profesích. Tedy všude tam, kde mají zaměstnanci každodenní přístup k počítači a internetu.
Společnost truconneXion, která už osmým rokem zveřejňuje míru zneužívání pracovního času na základě analýzy dvou set firem se zaměřením na administrativní profese, zjistila, že oproti loňsku „proflákané“ doby dokonce přibylo. Od 1. do 19. prosince 2017 vzrostla v průměru míra zneužívání pracovního času na pracovištích meziročně o 5 minut na aktuálních 100 minut denně.
PROMRHANÉHO ČASU PŘIBÝVÁ
„Účet za předvánoční zneužívání pracovního času jednoho zaměstnance se tak v průměru vyšplhal na 5625 korun. Od začátku prosince zaměstnanci na pracovišti tráví denně skoro hodinu a tři čtvrtě soukromými aktivitami, zejména nákupem vánočních dárků, výběrem a plánováním zimní dovolené či na sociálních sítích,“ poznamenal Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.
Trend okrajování pracovní doby ve prospěch soukromých aktivit se přitom prohlubuje. Podle údajů truconneXion se za poslední čtyři roky promrhaný čas prodloužil o 15 minut.
Za poklesem pracovní morálky před koncem roku stojí vedle nakupování dárků hlavně sociální sítě, které se drží na špičce způsobů „prokrastinace“ na pracovišti. Kdysi běžné telefonování je stále častěji nahrazováno komunikací přes WhatsApp nebo Facebook Messenger. „Je to vidět na obrovském nárůstu jejich využívání v pracovní době,“ upozornil Hnízdil.
DÁRKY PŘES MOBIL
Zaměstnanci se „flákají“ i v profesích, které nemusí být typicky kancelářské. S rozmachem chytrých telefonů a mobilních aplikací slouží mobily rovněž jako prostředník k výběru či nákupu vánočních dárků. Zaměstnanci totiž využívají telefony k volání stále méně.
„Ze všech využívaných funkcí představuje telefonie pouze 12 procent a její podíl, stejně jako u klasických SMS zpráv, každoročně klesá,“ uvedl Hnízdil. Na vzestupu jsou naopak právě zmiňované aplikace WhatsApp, Facebook Messenger nebo Skype. „Patrný je nárůst času stráveného na sociálních sítích, větší konzumace multimediálního obsahu a různých aplikací,“ dodal.
Letošní předvánoční nákupy přes mobil tento trend potvrzují: Podíl přístupů na weby on-line obchodů prostřednictvím mobilních telefonů se meziročně zvýšil o 15 procent. Naproti tomu obdobně vynaložený čas na počítačích za stejnou dobu klesl o pět procent.