V prvním roce své existence změnilo vloni svého majitele 14 procent firem (4 038). Ve většině případů šlo o ready-made společnosti, tedy firmy, které nikdy nepodnikaly a které byly založeny za účelem následného prodeje.
Zatímco v roce 2014 byla v prvním roce od založení prodána pětina, tedy necelých 5 000 společností, v roce 2016 už to bylo jen 14 procent firem, přibližně o tisícovku méně než v roce 2014.
„Zájem podnikatelů o koupi předzaložených firem klesá poslední tři roky,“ konstatuje Štěpánová a dodává, že to souvisí s novelou Obchodního zákoníku, která zakládání nových firem zjednodušila, zrychlila a zlevnila.
„Předpokládáme, že předzaložené firmy aktuálně kupují hlavně podnikatelé, kteří potřebují začít podnikat prostřednictvím nového subjektu obratem, nebo se zakládáním firmy skutečně nechtějí zabývat, případně podnikatelé, kteří od registrátora využívají další služby za zvýhodněných podmínek, jako je například virtuální sídlo,“ uvedla analytička.
Podle odhadů Bisnode ready-made společnosti v České republice v současné době nabízí zhruba 150 podnikatelských subjektů, včetně fyzických osob a advokátů.