Skoro devět z deseti e-shopů loni neprošlo kontrolou bez ztráty kytičky

Česká obchodní inspekce (ČOI) své kontroly v roce 2023 zaměřila také na internetové obchody. Nyní zveřejněné výsledky hovoří jasně – z téměř tisícovky zkontrolovaných e-shopů jich legislativu porušovalo 866.
Mezi nejčastější prohřešky kontrolovaných internetových obchodů loni patřilo zejména nesplnění povinnosti informovat spotřebitele o reklamaci společně s údaji o tom, kde ji lze uplatnit. Ilustrační foto: Alza

Česká obchodní inspekce je podřízeným orgánem ministerstva průmyslu a obchodu. Kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby.

Konkrétní kontrolní činnost se inspekce v loňském roce zaměřila na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Během 944 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 866 kontrolách, tedy v 87,12 procenta případů. Do konce roku 2023 nabylo právní moci 726 pokut v celkové výši 11 636 000 Kč. Nejvyšší uložené sankce dosáhly výše 400 tisíc korun.

Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1168 případech. Mezi nejčastější prohřešky kontrolovaných internetových obchodů patřilo:

PSALI JSME:
E-shopy na Black Friday letos (skoro) nepodváděly

Nesplnění povinnosti informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

Klamavé konání pro konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele apod.

Chybějící informace o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů.

Klamavé opomenutí, kdy prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popřípadě informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.

Informace o ceně nebyly v souladu s platnými cenovými předpisy.

Informace o slevě výrobku byly uvedeny formálně špatně, prodejce do nich nezahrnul informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou výrobek prodával před poskytnutím slevy.

Porušení postupu při uplatnění a řešení reklamací, zejména zanedbání povinnosti přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení, povinnosti o reklamaci rozhodnout ve stanovené lhůtě.

PSALI JSME:
Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

V dalších 1 621 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI, zejména částí občanského zákoníku, zákona o ochraně zdraví, zákona o kontrole, zákona o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, zákona o technických požadavcích na výrobky.

Počty provinění vypadají na první pohled hrozivě, nelze však tvrdit, že by odrážely celkovou úroveň internetových obchodů v České republice. Vysoký podíl problematických e-shopů je dán zvolenou metodikou kontrol, kdy byly primárně vybírány internetové obchody, u nichž lze předpokládat porušování právních předpisů.

Jejich vytipování vycházelo například z podání spotřebitelského podnětu nebo předchozích zjištění kontrolních orgánů. Pozornost inspektorů ČOI se zaměřila také na prodejce s možným problémovým sortimentem (například alkoholickými nápoji a tabákovým zbožím, pozn. aut.).

PSALI JSME:
„Tlačítková novela“ významně zasáhne do provozování e-shopů

Výsledky kontrolní akce byly také ovlivněny faktem, že v účinnost vstoupila novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Došlo k úpravě podmínek pro nákup a prodej pomocí prostředků komunikace na dálku. Změn doznaly práva a povinnosti prodávajících i nakupujících.

Řada kontrolovaných internetových obchodů však nezvládla nové zákonné povinnosti do svých podmínek implementovat. Obchody již například nesmějí používat předem zaškrtnutá políčka, která by spotřebitele zavazovala k další platbě (typicky pojištění výrobku, poplatek za rychlou výměnu, prodlouženou lhůtu k reklamaci apod.).

Zákon také nově stanovuje povinnost prodávajícího zajistit, aby si spotřebitel byl vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Na tlačítku, jehož prostřednictvím dochází k platbě, musí být jednoznačná informace „objednávka zavazující k platbě“.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB