Skoro devět z deseti e-shopů loni neprošlo kontrolou bez ztráty kytičky

Česká obchodní inspekce (ČOI) své kontroly v roce 2023 zaměřila také na internetové obchody. Nyní zveřejněné výsledky hovoří jasně – z téměř tisícovky zkontrolovaných e-shopů jich legislativu porušovalo 866.
Mezi nejčastější prohřešky kontrolovaných internetových obchodů loni patřilo zejména nesplnění povinnosti informovat spotřebitele o reklamaci společně s údaji o tom, kde ji lze uplatnit. Ilustrační foto: Alza

Česká obchodní inspekce je podřízeným orgánem ministerstva průmyslu a obchodu. Kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby.

Konkrétní kontrolní činnost se inspekce v loňském roce zaměřila na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.

Během 944 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 866 kontrolách, tedy v 87,12 procenta případů. Do konce roku 2023 nabylo právní moci 726 pokut v celkové výši 11 636 000 Kč. Nejvyšší uložené sankce dosáhly výše 400 tisíc korun.

Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1168 případech. Mezi nejčastější prohřešky kontrolovaných internetových obchodů patřilo:

PSALI JSME:
E-shopy na Black Friday letos (skoro) nepodváděly

Nesplnění povinnosti informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.

Klamavé konání pro konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele apod.

Chybějící informace o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů.

Klamavé opomenutí, kdy prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popřípadě informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.

Informace o ceně nebyly v souladu s platnými cenovými předpisy.

Informace o slevě výrobku byly uvedeny formálně špatně, prodejce do nich nezahrnul informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou výrobek prodával před poskytnutím slevy.

Porušení postupu při uplatnění a řešení reklamací, zejména zanedbání povinnosti přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení, povinnosti o reklamaci rozhodnout ve stanovené lhůtě.

PSALI JSME:
Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

V dalších 1 621 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI, zejména částí občanského zákoníku, zákona o ochraně zdraví, zákona o kontrole, zákona o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, zákona o technických požadavcích na výrobky.

Počty provinění vypadají na první pohled hrozivě, nelze však tvrdit, že by odrážely celkovou úroveň internetových obchodů v České republice. Vysoký podíl problematických e-shopů je dán zvolenou metodikou kontrol, kdy byly primárně vybírány internetové obchody, u nichž lze předpokládat porušování právních předpisů.

Jejich vytipování vycházelo například z podání spotřebitelského podnětu nebo předchozích zjištění kontrolních orgánů. Pozornost inspektorů ČOI se zaměřila také na prodejce s možným problémovým sortimentem (například alkoholickými nápoji a tabákovým zbožím, pozn. aut.).

PSALI JSME:
„Tlačítková novela“ významně zasáhne do provozování e-shopů

Výsledky kontrolní akce byly také ovlivněny faktem, že v účinnost vstoupila novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Došlo k úpravě podmínek pro nákup a prodej pomocí prostředků komunikace na dálku. Změn doznaly práva a povinnosti prodávajících i nakupujících.

Řada kontrolovaných internetových obchodů však nezvládla nové zákonné povinnosti do svých podmínek implementovat. Obchody již například nesmějí používat předem zaškrtnutá políčka, která by spotřebitele zavazovala k další platbě (typicky pojištění výrobku, poplatek za rychlou výměnu, prodlouženou lhůtu k reklamaci apod.).

Zákon také nově stanovuje povinnost prodávajícího zajistit, aby si spotřebitel byl vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Na tlačítku, jehož prostřednictvím dochází k platbě, musí být jednoznačná informace „objednávka zavazující k platbě“.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konec týrání, jatka budou na kamerách

Analýza
Česká vláda udělala další krok směrem k ochraně zvířat. Od začátku roku 2026 budou provoz na všech tuzemských jatkách monitorovat kamery. Ministerstvo zemědělství si od tohoto kroku slibuje výrazné omezení týrání zvířat při porážení.