Česká obchodní inspekce je podřízeným orgánem ministerstva průmyslu a obchodu. Kontroluje fyzické a právnické osoby, které nabízejí, prodávají, dodávají nebo uvádějí na trh výrobky, nabízejí nebo poskytují služby.
Konkrétní kontrolní činnost se inspekce v loňském roce zaměřila na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku.
Během 944 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 866 kontrolách, tedy v 87,12 procenta případů. Do konce roku 2023 nabylo právní moci 726 pokut v celkové výši 11 636 000 Kč. Nejvyšší uložené sankce dosáhly výše 400 tisíc korun.
Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1168 případech. Mezi nejčastější prohřešky kontrolovaných internetových obchodů patřilo:
Nesplnění povinnosti informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Klamavé konání pro konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele apod.
Chybějící informace o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů.
Klamavé opomenutí, kdy prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popřípadě informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně.
Informace o ceně nebyly v souladu s platnými cenovými předpisy.
Informace o slevě výrobku byly uvedeny formálně špatně, prodejce do nich nezahrnul informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou výrobek prodával před poskytnutím slevy.
Porušení postupu při uplatnění a řešení reklamací, zejména zanedbání povinnosti přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení, povinnosti o reklamaci rozhodnout ve stanovené lhůtě.
V dalších 1 621 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI, zejména částí občanského zákoníku, zákona o ochraně zdraví, zákona o kontrole, zákona o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, zákona o technických požadavcích na výrobky.
Počty provinění vypadají na první pohled hrozivě, nelze však tvrdit, že by odrážely celkovou úroveň internetových obchodů v České republice. Vysoký podíl problematických e-shopů je dán zvolenou metodikou kontrol, kdy byly primárně vybírány internetové obchody, u nichž lze předpokládat porušování právních předpisů.
Jejich vytipování vycházelo například z podání spotřebitelského podnětu nebo předchozích zjištění kontrolních orgánů. Pozornost inspektorů ČOI se zaměřila také na prodejce s možným problémovým sortimentem (například alkoholickými nápoji a tabákovým zbožím, pozn. aut.).
Výsledky kontrolní akce byly také ovlivněny faktem, že v účinnost vstoupila novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Došlo k úpravě podmínek pro nákup a prodej pomocí prostředků komunikace na dálku. Změn doznaly práva a povinnosti prodávajících i nakupujících.
Řada kontrolovaných internetových obchodů však nezvládla nové zákonné povinnosti do svých podmínek implementovat. Obchody již například nesmějí používat předem zaškrtnutá políčka, která by spotřebitele zavazovala k další platbě (typicky pojištění výrobku, poplatek za rychlou výměnu, prodlouženou lhůtu k reklamaci apod.).
Zákon také nově stanovuje povinnost prodávajícího zajistit, aby si spotřebitel byl vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Na tlačítku, jehož prostřednictvím dochází k platbě, musí být jednoznačná informace „objednávka zavazující k platbě“.
Každý chce rychle zbohatnout. To je nemoc tohoto národa.