České dráhy se chystají plošně škrtat na mzdách

Názor
Rok 2021 se ponese ve znamení plošného snížení mezd a platů v řadě firem a podniků, a to i těch ve vlastnictví státu. Signálů je více. Jeden z nich vysílá nový generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik v podnikovém časopise Železničář. 
České dráhy se chystají plošně škrtat na mzdách. Ilustrační foto: FAEI.cz

Bednárik odkazuje na covidovou krizi, která České dráhy loni připravila o čtyři miliardy korun. Takto velký výpadek v tržbách musí podnik řešit, musí hledat úspory. Podle Bednárika mohou České dráhy ušetřit buď propouštěním, nebo plošným snižováním mezd. „Samozřejmě, že další cesta, jak ušetřit, může být snížení smluvních mezd o zhruba deset procent,“ uvádí generální ředitel.

V loňském roce činila průměrná mzda v podniku České dráhy zhruba 38 tisíc korun měsíčně. Deset procent z této částky odpovídá 3800 korun. Vzhledem k tomu, že v Českých drahách (ČD) pracuje přibližně 15 tisíc zaměstnanců, podnik by tímto mzdovým škrtem ušetřil vyšší stovky milionu korun ročně.

Dopad na zaměstnance by přitom nebyl až tak tíživý, a to kvůli letošnímu takzvanému zrušení superhrubé mzdy. Mzdové škrty zaměstnance ČD po zrušení superhrubé mzdy nebudou tolik bolet, říká doslova Bednárik.

Letošní zrušení superhrubé mzdy ve spojení s navýšením daňové slevy na poplatníka zaměstnancům ČD, stejně jako zaměstnancům jiných firem a podniků, opravdu výrazně pomůže. Letos České dráhy zvyšují svým zaměstnancům tarifní mzdy o dvě procenta, pro ilustraci však vyjděme z uvedené průměrné mzdy v loňském roce, tedy 38 tisíc korun.

PSALI JSME:
Reklamou proti bídným službám. Jsme tu pro vás. České dráhy – národní dopravce

Zaměstnanec ČD, který loni pobíral právě 38 tisíc korun hrubého, si loni v čistém přišel na 28 255 korun. V letošním roce ale díky zrušení superhrubé mzdy a navýšení slevy na poplatníka může počítat s čistou mzdou o 2185 korun vyšší, konkrétně 30 440 korun.

Pokud se tedy České dráhy uchýlí ke zmíněné desetiprocentní redukci mezd, příslušní zaměstnanci Českých drah ji pocítí pouze z menší části. Zaměstnanec ČD, jemuž by byla průměrná mzda 38 tisíc snížena o deset procent, bude kvůli zrušení superhrubé mzdy a navýšení slevy na poplatníka pobírat v čistém 27 628 tisíc korun. Oproti loňskému čistému platu ve výši zmíněných 28 255 korun by si tak pohoršil pouze o 627 korun.

Uvažování managementu Českých drah naznačuje, jak budou letos postupovat mnohé jiné firmy a podniky v zemi: Využijí zrušení superhrubé mzdy a navýšení základní slevy na poplatníka k sociálně ještě poměrně přijatelnému řešení své tísnivé hospodářské situace.

Tudíž propouštění v ekonomice by nemělo být nikterak enormní a míra nezaměstnanosti nepřeroste šest procent. Řada zaměstnanců se tedy udrží práci, jen se bude muset spokojit s nižší mzdou. To je však stále přijatelnější varianta, než o práci přijít a mít tedy mzdu rovnou nulovou.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pozor na jízdenky Českých drah!

Zavřít reklamu ×
  1. Dráhy prodat do soukromých rukou.Českou poštu taky. Jinak,já vlakem jel naposledy v roce 1998. Plynové auto mě všude zaveze levněji než ten slavný vlak. Autobus je ještě dražší……

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nabídka volných pracovních míst klesá

Navzdory nepřesvědčivým výsledkům české ekonomiky v posledním roce a půl se situace na trhu práce rozhodně nijak dramaticky nevyhrotila. Ekonomika byla sice v útlumu, na trh práce přicházeli další lidé, nicméně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.