Jakkoli rámcové vzdělávací programy počítají i s finanční gramotností, ve výuce pevně zakotvená není. Pouze 15 % žáků si uvědomuje, že by se kdy finančním dovednostem učili. Spořitelna proto nabízí školám zážitkový program finanční gramotnosti Abeceda peněz a do konce roku chce zapojit více než 400 škol a 25 000 žáků základních škol.
„Jsme přesvědčeni o tom, že finanční gramotnosti má být pevně zakotvena ve výuce už na základních školách. Záleží nám totiž na tom, aby se společnosti dařilo lépe, a to nejen dnes, ale také v budoucnu. Proto začínáme už u dětí. Hravou formou je učíme, jak zacházet s penězi. Že je náročné peníze vydělat a důležité následně přemýšlet, za co je proměnit. A o tom je Abeceda peněz, kterou nyní představujeme široké veřejnosti. Těší nás velká poptávka po Abecedě, kterou od škol máme,“ říká Monika Hovorková z České spořitelny.
Abeceda peněz je komplexní program finančního vzdělávání, který získal v lednu 2018 akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současné době se zaměřuje zejména na žáky čtvrtých tříd základních škol, kterým otevírá svět financí zážitkovou formou.
„Aktuálně je v projektu pro 4. třídy zapojeno více než 260 škol,“ říká David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční gramotnost a dodává, že pro spolupráci se školami mluví i výsledky našeho průzkumu banky. „Jak správně hospodařit, by se ve škole chtělo učit sedm z deseti dětí. Školu jako místo, které by mělo dětem pomáhat získávat finanční dovednosti, vnímá 60 % rodičů,“ vysvětluje.