Hybridní prodejny: Nápis „Zavřeno“ se nás netýká!

Poradna
Bydlíte na malém městě s jedním obchodem, kde po návratu z práce nebo nedělním příjezdu z chalupy narazíte jen na tmavé výlohy, protože provozní doba nemá pro vaše pracovní vytížení a víkendový režim pochopení? Prověřte si, zda se i váš obchod nepřerodil na hybridní prodejnu, ve které nakoupíte nonstop a potřebujete k tomu jen svůj mobilní telefon.
Automatická prodejna Coop v Českém Krumlově. Ilustrační foto: Coop

Od dob Ženy za pultem české obchody ušly dlouhou cestu. Samoobsluhy na mnoha místech doplnil režim, ve kterém se díky samoobslužným pokladnám obejdeme bez asistence prodavačů. Díky moderní technice se ale význam „samoobsluha“ nyní naplňuje zcela novým obsahem.

Půlnoční svačina? Není problém…

Na malých městech, kde se odchody měnící zažité vzorce otevírají, vládne řetězec Coop.

Právě ten v letošním roce začal své vybrané prodejny přeměňovat do hybridního režimu, kdy během otevírací doby obchod funguje v běžné podobě.

Díky inovacím však nic nebrání tomu, abyste obchod navštívili i po jeho uzavření.

Jediné, co k tomu potřebujete, je mobilní telefon a preferovaná metoda bezhotovostní platby (platební karta, telefon, chytré hodinky, pozn. aut.).

Do telefonu si stáhnete aplikaci, která vám vygeneruje časově omezený QR kód, po jehož naskenování budete do prodejny vpuštěni. Zde již nákup probíhá v podstatě standardním způsobem.

Peníze nechte doma

Načtení nákupu a následnou platbu provádíte stejným způsobem jako na samoobslužných pokladnách. Ty slouží zároveň jako váha na ovoce, zeleninu a další plody. Naopak si nenakoupíte nic pultového prodeje, tedy například vážené šunky, sýry, párky nebo saláty.

Z hygienických důvodů není možné, aby si zákazníci tento sortiment sami nabírali, v samoobslužném režimu se musejí spokojit s balenými variantami. Platbu lze provést výhradně bezhotovostně, peníze pokladny nepřijímají. Ven z prodejny vás propustí opět načtený QR kód.

PSALI JSME:
Češi by nejvíce uvítali obchody bez pokladen

Mladistvým vstup zakázán

Pokud zbystřili mladiství, pro něž by prodejna, kde po nich nikdo nechce občanský průkaz, byla zlatým dolem, budou zklamaní. Pro vstup do prodejny je nezbytné, aby zákazník měl zřízenou bankovní identitu. S tou se setkávají všichni, kdo využívají služeb internetového bankovnictví.

Využíváme ji také pro komunikaci s úřady, jestliže lze záležitost vyřídit vzdáleně bez nutnosti osobní návštěvy. Díky identitě je možné jednoznačně určit věk nakupujícího a pokud není plnoletý, vstupní zabezpečení ho do prodejny nepustí. Tím je zajištěna zákonná podmínka, že alkohol a cigarety nesmí být prodány osobám mladším 18 let.

Zároveň bankovní identita slouží jako prevence vandalismu a krádeží. Na rozdíl od běžného režimu je pachatel díky bankovní identitě velmi dobře dohledatelný, počet „nákupů za pět prstů“ ve večerních hodinách nijak zásadně nevybočuje.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Daňové přiznání lze nově podat prostřednictvím bankovní identity

„Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajišťujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatickém režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětlil Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě Coop.

Pomoc v nouzi

Koho děsí představa, že se ocitne sám v uzavřeném obchodě a v případě neočekávané zdravotní indispozice nebo technických problémů zde nebude nikdo, kdo by mu pomohl, nemusí mít obavy. Celý obchod je pokryt kamerovým systémem, který je napojen na centrálu.

Její obsluha má možnost přivolat lékařskou pomoc a prodejnu na dálku otevřít. Stejně tak je systém nastaven, pokud by se nakupující změnili v demoliční četu – obchod se vzdáleně uzavře a na místo je přivolána policie.

PSALI JSME:
Samoobslužné pokladny: místo revoluce jen doplněk

Obchod nejsou jen nákupy

Hlavní devízou obchodů bez prodavačů je fakt, že jsou otevřené nonstop, nejste tak omezeni dobou plánování svých nákupů, nemusíte se podřizovat otevírací době prodejny. Zejména na malých městech jsou bezobslužné prodejny cestou, jak vyhovět širšímu spektru nakupujících.

Způsobem, jak osekat personální náklady, respektive co nejlépe je vybalancovat se zákaznickým komfortem. Pro obchodníky má samoobslužný režim smysl také na místech, která jsou silně ovlivněna sezónou – typicky lázeňská střediska, oblíbené rezorty apod.

Díky kombinovanému režimu prodeje si obchod zachovává svou společenskou roli, kterou na vesnicích vždy plnil, zároveň umožní nákup všem, pro koho nejsou moderní technologie překážkou. Představuje také často jedinou šanci, jak na daném místě zachovat pracovní místa.

PSALI JSME:
Co nás vytočí ve frontě? Když někdo před námi přepočítává drobné

Úsměv, jste v záběru!

Právě personální náklady jsou často důvodem, proč řada prodejen na malých městech balancuje na hraně likvidace. Na řadě míst proto z ekonomických důvodů vznikají obchody i zcela automatické, tedy bez otevírací doby a přítomnosti personálu.

Ty již sice ztrácejí svou sociální roli, ale bývají jedinou cestou, jak na venkově udržet obchodní obslužnost. Ani ty však nejsou tím nejmodernějším, co nás v budoucnu čeká. Pilotní projekty ukazují, že aktivní zapojení zákazníka při načítání nákupu nebude nezbytné.

Technologický pokrok umožňuje, že se nákup postupně skenuje pomocí kamerového systému, případně jednorázově během průchodu bezpečnostním rámem, a utracená částka se automaticky odečte z účtu. Ostřížím zrakem vás tak nesleduje Jiřina Švorcová, ale desítky všudypřítomných kamer…

PSALI JSME:
Obchody bez pokladen. Ahold spustil v Nizozemsku novinku pro rychlý nákup

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.