Od dob Ženy za pultem české obchody ušly dlouhou cestu. Samoobsluhy na mnoha místech doplnil režim, ve kterém se díky samoobslužným pokladnám obejdeme bez asistence prodavačů. Díky moderní technice se ale význam „samoobsluha“ nyní naplňuje zcela novým obsahem.
1. Pokud bydlíte na malém městě, kde obchod zavírá v odpoledních hodinách, ověřte si, zda se u vás nechystá zavedení hybridního způsobu prodeje, který umožňuje nákup v jakoukoli denní i noční dobu.
2. K nákupu potřebujete jen mobilní telefon se staženou aplikací, zřízenou bankovní identitu a metodu k bezhotovostní úhradě nákupu.
3. Obchody jsou určeny jen plnoletým. Jasná identifikace nakupujícího slouží jako prevence krádeží i vandalismu.
Půlnoční svačina? Není problém…
Na malých městech, kde se odchody měnící zažité vzorce otevírají, vládne řetězec Coop.
Právě ten v letošním roce začal své vybrané prodejny přeměňovat do hybridního režimu, kdy během otevírací doby obchod funguje v běžné podobě.
Díky inovacím však nic nebrání tomu, abyste obchod navštívili i po jeho uzavření.
Jediné, co k tomu potřebujete, je mobilní telefon a preferovaná metoda bezhotovostní platby (platební karta, telefon, chytré hodinky, pozn. aut.).
Do telefonu si stáhnete aplikaci, která vám vygeneruje časově omezený QR kód, po jehož naskenování budete do prodejny vpuštěni. Zde již nákup probíhá v podstatě standardním způsobem.
Peníze nechte doma
Načtení nákupu a následnou platbu provádíte stejným způsobem jako na samoobslužných pokladnách. Ty slouží zároveň jako váha na ovoce, zeleninu a další plody. Naopak si nenakoupíte nic pultového prodeje, tedy například vážené šunky, sýry, párky nebo saláty.
Z hygienických důvodů není možné, aby si zákazníci tento sortiment sami nabírali, v samoobslužném režimu se musejí spokojit s balenými variantami. Platbu lze provést výhradně bezhotovostně, peníze pokladny nepřijímají. Ven z prodejny vás propustí opět načtený QR kód.
Mladistvým vstup zakázán
Pokud zbystřili mladiství, pro něž by prodejna, kde po nich nikdo nechce občanský průkaz, byla zlatým dolem, budou zklamaní. Pro vstup do prodejny je nezbytné, aby zákazník měl zřízenou bankovní identitu. S tou se setkávají všichni, kdo využívají služeb internetového bankovnictví.
Využíváme ji také pro komunikaci s úřady, jestliže lze záležitost vyřídit vzdáleně bez nutnosti osobní návštěvy. Díky identitě je možné jednoznačně určit věk nakupujícího a pokud není plnoletý, vstupní zabezpečení ho do prodejny nepustí. Tím je zajištěna zákonná podmínka, že alkohol a cigarety nesmí být prodány osobám mladším 18 let.
Zároveň bankovní identita slouží jako prevence vandalismu a krádeží. Na rozdíl od běžného režimu je pachatel díky bankovní identitě velmi dobře dohledatelný, počet „nákupů za pět prstů“ ve večerních hodinách nijak zásadně nevybočuje.
„Díky využití bankovní identity na jednu stranu řešíme problém s bezpečností a bráníme se případným nenechavcům a na stranu druhou zajišťujeme, že do prodejny vstupují pouze lidé starší osmnácti let a můžeme tedy v automatickém režimu prodávat třeba alkohol,“ vysvětlil Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě Coop.
Pomoc v nouzi
Koho děsí představa, že se ocitne sám v uzavřeném obchodě a v případě neočekávané zdravotní indispozice nebo technických problémů zde nebude nikdo, kdo by mu pomohl, nemusí mít obavy. Celý obchod je pokryt kamerovým systémem, který je napojen na centrálu.
Její obsluha má možnost přivolat lékařskou pomoc a prodejnu na dálku otevřít. Stejně tak je systém nastaven, pokud by se nakupující změnili v demoliční četu – obchod se vzdáleně uzavře a na místo je přivolána policie.
Obchod nejsou jen nákupy
Hlavní devízou obchodů bez prodavačů je fakt, že jsou otevřené nonstop, nejste tak omezeni dobou plánování svých nákupů, nemusíte se podřizovat otevírací době prodejny. Zejména na malých městech jsou bezobslužné prodejny cestou, jak vyhovět širšímu spektru nakupujících.
Způsobem, jak osekat personální náklady, respektive co nejlépe je vybalancovat se zákaznickým komfortem. Pro obchodníky má samoobslužný režim smysl také na místech, která jsou silně ovlivněna sezónou – typicky lázeňská střediska, oblíbené rezorty apod.
Díky kombinovanému režimu prodeje si obchod zachovává svou společenskou roli, kterou na vesnicích vždy plnil, zároveň umožní nákup všem, pro koho nejsou moderní technologie překážkou. Představuje také často jedinou šanci, jak na daném místě zachovat pracovní místa.
Úsměv, jste v záběru!
Právě personální náklady jsou často důvodem, proč řada prodejen na malých městech balancuje na hraně likvidace. Na řadě míst proto z ekonomických důvodů vznikají obchody i zcela automatické, tedy bez otevírací doby a přítomnosti personálu.
Ty již sice ztrácejí svou sociální roli, ale bývají jedinou cestou, jak na venkově udržet obchodní obslužnost. Ani ty však nejsou tím nejmodernějším, co nás v budoucnu čeká. Pilotní projekty ukazují, že aktivní zapojení zákazníka při načítání nákupu nebude nezbytné.
Technologický pokrok umožňuje, že se nákup postupně skenuje pomocí kamerového systému, případně jednorázově během průchodu bezpečnostním rámem, a utracená částka se automaticky odečte z účtu. Ostřížím zrakem vás tak nesleduje Jiřina Švorcová, ale desítky všudypřítomných kamer…