Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu. Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.
Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin. Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.
Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobbovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari.
Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.
Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude.
Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější, než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobbovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)
Stejná pravidla pro všechny! Elektrické supersportovni vozy jsou lepší už dnes.
Kolikátá dávka antikoronáču ???
Co to je za nesmysl
Ferrari nedavno prave s ohledem na prestup na 100% elektromobilitu dokonce vymenilo i sefa, co tuto automobilku k danemu dovede
Lamborghini je pak soucasti VW group, ktera naopak prekvapive nezaspala, a Porsche jiz nyni vyrabi pouzitelny sportovne orientovany BEV
Nemam s tim problém, ty auta najedou nula nula prd, takže jejich emisní stopa i přes velkej motor je malá. Stejnou vyjímku prosim i pro veterány a víkendově provozovaný vozy jednou za čas v létě, klidně s nějakym limitem najetejch km, třeba 1000km ročně.
Kaslete na ně, je to nesmysl, ty jejich Elektro monstra nebudou mít čím živit, tak vyrabejte dal ty Vaše krasavce
Spalovací motory Ferrari levnější než elektromotory? Vypouští více CO2 než běžné motory?
Většina těchto vozů za svůj život nevyprodukuje při svých nájezdech CO2 ani jako běžná Octavie s průměrným nájezdem.
Nůžky rozevíráte vy, vláda, i EU svým tiskem peněz a rozhazováním z vrtulníku, kdy tyto peníze konci stejně jen u nejbohatších a běžní lidé chudnou vlivem zdražování a následně inflace. I výpočet inflace je lživý, pro běžné lidu je daleko vyšší.
Pane Kovando, bůh s námi, když ekonomii učí lidé s Vašimi názory a pohledem na svět.
Asi uplne nechapu ten zaver.
Takze by sportovni auta zdrazovala pomaleji a byla by tedy relativne dostupnejsi, tak to snad znamena privirani nuzek, ne?
Když mohou mít výjimku soukromé tryskace, co by ji nemohli mít sportaky😉