Prognóza Evropské komise počítá s tím, že ČR letos vykáže schodek veřejných financí 8,5 procenta a v příštím roce pak 5,4 procenta. Průměrný schodek za oba roky tak má činit bezmála sedm procent. To je pátá nejvyšší hodnota v EU. Vyšší průměrný schodek už podle Evropské komise vykážou za roky 2021 a 2022 jen Itálie, Malta, Litva a Rumunsko.
Česko před pandemií patřilo – a stále ještě patří – mezi pět zemí EU, které vykazovaly nejnižší veřejný dluh v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP). A zároveň mezi pětici členských států, které jej v předpandemických letech rovněž nejvýrazněji snižovaly.
Od letoška se však ocitá mezi pěticí zemí, které pandemii zvládají nejhůře z hlediska udržitelnosti veřejných financí, resp. tedy s nejhlubším vyhlíženým schodkem. Průměrný schodek za celou EU má totiž letos a příští rok dle prognózy Evropské komise činit znatelně méně, jen 5,6 procenta HDP.
Z hlediska ratingových agentur není ještě problematická situace v letošním roce, neboť s enormními schodky se potýkají i četné další země EU. Příští rok ale již řada z nich najede na dráhu ozdravování veřejných financí, a Česko se tak ocitne mezi zeměmi, které v pokrizové konsolidaci zaostávají za srovnatelnými ekonomikami.
To ratingové agentury pravděpodobně „oznámkují“ nepříznivě, zhoršením výhledu a posléze dost možná i samotného ratingu dluhu ČR. Obsluha dluhu českého státu se tak prodraží.
Klíčovým důvodem hlubokých schodků je loňské zrušení superhrubé mzdy. Tento krok, jejž podpořilo vládní hnutí ANO a opoziční ODS, byl sám o sobě správný. Musí jej však následovat kroky další, včetně několikaletého harmonogramu rozsáhlých reforem ve fiskální oblasti, včetně reformy důchodové, a také zeštíhlujících a zefektivňujících škrtů ve veřejných financích.
Koalice Pirátů a STAN, jež svůj volební program představila včera, avizuje, že pokud se bude po říjnových parlamentních volbách podílet na vládnutí, může se o snížení schodků veřejných financí zasadit třeba i prosazením vstupu ČR do Mechanismu směnných kursů II (ERM II). To je jakýsi „předpokoj“ v procesu přijímání eura.
Piráti a STAN předpokládají, že účast v mechanismu by snížila náklady na obsluhu dluhu, což je úvaha, která nepostrádá ekonomické opodstatnění. Nejvyšší úrok na desetiletém vládním dluhu nyní ze zemí EU platí Rumunsko, Maďarsko a Česko, tedy státy stojící vesměs mimo eurozónu.
Úrok na českém dluhu by se účastí v mechanismu vskutku snížil; mezinárodní investoři by z důvodu vyhlíženého členství v eurozóně, jejíž centrální banka už léta uskutečňuje masivní program odkupu vládních dluhopisů, snížili rizikovou přirážku na českém dluhu.
Zároveň by ovšem samozřejmě zásadně stoupla pravděpodobnost, že Česko euro přijme. Dánsko, které setrvává mimo eurozónu, sice také do mechanismu vstoupilo, ale to má vyjednánu trvalou výjimku z přijetí eura.
Všechny další země, které se do mechanismu v minulosti zapojily, nebo se v něm nacházejí nyní, což je případ Bulharska a Chorvatska, euro přijaly či v dohledné době přijmout hodlají.
ODS, která dlouhodobě euro odmítá, tak paradoxně může poskytnout politickým rivalům validní záminku k jeho přijetí. Pokud tedy nebude schopna předložit adekvátní plán úspor, které by zajistily uspokojivé snížení vyhlížených schodků a minimalizovaly riziko zhoršení ratingu.
Takové plány ale ODS, resp. koalice SPOLU, jejíž je součástí, ve svém nedávno představeném volebním programu v uspokojivé míře a realisticky nenabídla.
Třeba naplnění klíčového cíle slibované „antibyrokratické revoluce“ koalice SPOLU, propuštění třinácti procent úředníků, vynese pouze 4,2 miliardy korun ročně. I kdyby koalice SPOLU propustila všechny úředníky do posledního, svůj slib stlačení schodku na půldruhého procenta HDP do roku 2025, který ve svém programu rovněž dává, rozhodně nesplní.
Trojkoalice by totiž za účelem takového stlačení musela umět najít úspory, případně navýšit příjmy v objemu o dva řády vyšším. Potřebuje totiž vykrýt manko za zhruba 220 miliard – jinak slib nesplní.
Pokud navíc koalice SPOLU nepřijde s realistickým plánem škrtů, zvyšuje se pravděpodobnost také razantního zvýšení daně z nemovitostí. Ve stranickém tisku Pirátů, Pirátských listech, se koncem března objevila úvaha, že tato strana by mohla zdanit reality sazbou jednoho procenta z ceny dané nemovitosti.
Získané peníze mají pomoci financovat základní nepodmíněný příjem, což je poměrně nebezpečný experiment, jenž byl zkoušený na mnoha místech světa, ale nikde se neujal. Ostatně například ODS jej správně kritizuje.
Koalice Pirátů a STAN nakonec zdanění nekomerčních nemovitostí do svého programu nezařazuje, zřejmě i proto, že i na tradičně doleva tíhnoucích sociálních sítích se na pirátský návrh jednoprocentní daně snesla těžká kritika.
Nicméně po volbách zrovna toto může být jinak, od zdanění komerčních nemovitostí není tak daleko ke zdanění těch rezidenčních. Piráti a STAN pak mohou místo na nepodmíněný příjem – což jsou vlastně peníze od státu za lenošení – použít peníze vlastníků nemovitostí na látání rozpočtové díry.
Chce-li tedy ODS, coby vedoucí síla koalice SPOLU, jež si i brousí zuby na post premiéra, nedat nejmenší šanci ohrožení plnění svých nedotknutelných politických zásad, musí přijít s přesvědčivějším plánem zotavení tuzemských veřejných financí pro celá dvacátá léta.
Jinak nelze vyloučit, že se bude muset smířit s tím, že Česko nastoupí cestu k euru, a zároveň s možná i dosti citelným navýšením nemovitostní daně.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)
Výrazné snížení nákladů spojených se státní správou výrazným propouštěním minimálně na počty třeba roku 2000 zdanění výsluh nadlidí z ozbrojených složek 99% kompletní audit a zastavení financování neziskovek přestat posílat finance na rozvojový svět , šlo by pokračovat dlouhou ,ale je jednoduší lidem zdanit již několikrát zdaněný majetek.
Radek: Pokud přestanete podporovat rozvojový svět, přistěhuje se k vám…. Nepřiznaným účelem této státní pomoci je udržet ty lidi tam, kde jsou teď….
Cpát jim tam nemá cenu.Stejně se to sem hrne.Je to nevyhlášená válka a proto je právo proti nim použít kontrolovanou formu násilí.
Rozvojový svět se sem stěhuje tak ,jak ,tak. Doma by museli něco dělat tady nic.
a jestli pak si řádně a v plné míře zaplatil daně uhlíři nebo to byly kulišárny tipu odklonění finančních toku …. protože pak ono koho mrsknout na tapetu je jen převádění pozornosti k jiným prahům ač na vlastním leží to příslovečné …..
O euru si snad rozhodném sami
Už vidím lidi jak čekají až je politické trubky zdaní a budou se na nich pakovat.Lidi nemovitosti prodají,ceny padnou na dno,stát nesestaví ani dnešní rozpočet,bude mít ještě méně a platy klesnou a nula od nuly pojde.A ti co nebydlí,budou nebydlet dál.Krádežemi přes stát ještě nikdy žádný stát nezbohatl.A nakonec ti co se o nemovitosti starají po generace je prodají a nebydlící socialisté a komsomolci piráti udělají z hezkých domů zase socialistické prasečáky.A bude konečně vymalováno.Všichni budou na dně a stát zkrachuje.Euro je tak na dvě věci.Na nic a na ho.no.
Euro mělo být zavedeno už dávno a to hned po vstupu v roce 2004,ale to se nehodilo zdejší smetánce. Teď je potřeba vyždímat všechno co jen jde a hlavně snížit rozsah státního aparátu a zrušit byrokracii. Zdroji jsou jen si je potřeba najit mezi 1% nejbohatších!!!
A proc madam? Byla jste na Euro Slovensku? Znate jejich platy a ceny? Vite proc tak moc Slovaku zije v Cechach? Jestli si prejete to same tady, tak sup do raje pod Tatrami. A pak dejte vedet.
Zloděj je zloděj ať je zdejší nebo cizí. Slováci na to měli lip dohlídnout. A také ne že by v Česku lide zase neutíkaly da Rakouska nebo Německa dřít za ten jejich fujtaibl euro!!!
Ale to je tím ,že je nadhodnocené euro , při přechodu by z nás udělalo chudáky ,třetina peněz fuč, a kde asi ,kdo by si pomohl. Hádejte ekonomko