Lidé nechtějí řešit hypotéku, ale bydlení

Rozhovor
Kateřina Stehlíková má za sebou 16 let v bankovním sektoru. Vloni vyhrála se svým nápadem na vytvoření komplexního realitního portálu start-upovou soutěž Komerční banky. Portál se jmenuje Cincink.cz, nabízí společnou platformu pro prodávající i kupující. „Chceme pomoci, aby na konci každého komplikovaného realitního obchodu bylo slyšet šťastné cinkání skleniček na kolaudační párty, cinkot předávaných klíčů, ale samozřejmě i peněz, které ušetříte díky našim výhodným službám,“ říká Stehlíková v rozhovoru pro portál FAEI.cz.
Kateřina Stehlíková. Foto: Archív K. Stehlíkové

My Češi máme velkou tendenci mít vlastní bydlení a pokládáme jako samozřejmost se pro to zadlužit prakticky na celý produktivní život. Mění se něco na tomhle trendu?
Ano, my Češi jsme velmi majetničtí. Někteří pro ten sen o domečku se zahrádkou jdou až za hranici svých finančních možností, nebo nepracují s různými životními scénáři, jako je náhlá ztráta příjmu nebo jeho snížení v případě, když je jeden z partnerů na rodičovské dovolené. Často také zasáhne cykličnost ekonomiky anebo zásah regulace. Dle dat vnímáme, že se trh postupně přesouvá od koupí k pronájmům, což je jenom logická reakce na vysoké ceny nemovitostí a regulaci.

Jak na nové potřeby lidí reagují banky?
Reagují. Musí. Je to hlavně tvorba nových produktů, které primárně reagují na jednu či více klientských potřeb, například hypotéka bez poplatků nebo hypotéka s možností volně měnit či odložit splátky. To je jedna z cest.
Druhá je přes zlepšování a zrychlování schvalování tak, aby klient věděl co nejdříve, na jakou výši dosáhne a kdy konkrétně dorazí peníze tam, kam mají.

Můžeme tedy říct, že i velké banky mění svůj přístup na základě potřeb a požadavků budoucích klientů a víc jim naslouchají?
Řekla bych, že co se hlavně mění, je určitá arogance bank: „kliente ber, nebo běž jinam“. Běžně se při vývoji produktů využívají takzvané Human Centric Design principy, které pracují s klientskými insighty a potřebami.
Mění se i způsob, jak oslovovat klienty napříč jednotlivými prodejními kanály od digitálu až po pobočkovou síť. Co se ale asi mění nejvýrazněji je, že banky přemýšlejí, jak nabízet své služby a produkty v relevantním kontextu. Typický klient nechce řešit hypotéku. Chce jednoduše vyřešit bydlení.

Byly právě tyhle zkušenosti impulsem k vašemu start-upu v Komerční bance?
Samotná banka je poměrně limitovaná v řešení komplexních potřeb klientů, přestože by na to mohla mít relativně jednouché řešení. Přiznejme si ale, že úspěšnost obchodního záměru není jen o financích, ale stojí také na obchodních partnerech, klientské bázi a dostupnosti know-how.
Pro mě bylo zásadní zjištění, že na trhu neexistuje služba, která by opravdu stála na straně těch, kteří kupují nemovitost. Když jsem šla více do detailu, zjistila jsem, že určitou podporu potřebují všechny skupiny. I realitní makléři mají své potřeby a problémy.
Od toho byl jen krůček k win-win platformě pro všechny, kteří na realitní trh vstupují. Na začátku spousta lidí náš portál označovala za revoluční. Já bych ale použila slovo evoluční.

Proč jste se rozhodla propojit realitní trh s bankovním domem na jednom místě?
Mně to přijde jen logické. Do realitní transakce vstupuje řada hráčů a banka se svými finančními produkty je nedílnou součástí celého procesu. Realitní makléři dnes často řeší financování už při prohlídkách nemovitostí.
Zároveň velká část klientů banky nějakým způsobem reality řeší. Nejsou to jen koncoví klienti, kteří kupují nebo prodávají, ale i developeři, podnikatelé a živnostníci z daného odvětví. Proč nerozšířit naše služby a nenabídnout jim něco navíc?

PSALI JSME:
Více než polovina Čechů bydlí ve vlastním

Dělala jste si osobní průzkum mezi svými blízkými, jak řeší svoje bydlení, co jim na celém procesu vadí a co by jim naopak pomohlo?
Nejenom mezi známými. Průzkumů jsme udělali hodně mezi lidmi, kteří již nakupovali či prodávali, a i těmi, kteří teprve plánují změny v bydlení. Diskutovali jsme s lidmi, kteří preferují práci s realitním makléřem, ale i s takovými, kteří jsou ke spolupráci zcela vyhranění.
To, co se u všech spojovalo, byly velké obavy z celé transakce a nedostatku informací ve správném kontextu. Potvrdili jsme si tím, že primárně chceme nabídnout řešení, které tyto strachy eliminuje a dá klientům relevantní informace co a jak řešit.

Jaké jste si dala cíle svého projektu?
Mohli bychom nabízet jen inzerci a to by nám mohlo stačit ke zvýšení počtu prodaných hypoték. To ale náš cíl není. Chceme bořit mýty, že reality se nedají dělat profesionálně, srozumitelně, otevřeně a proklientsky. Když se může měnit taxi doprava díky Liftagu, proč by se nemohl změnit realitní trh díky Cincinku?
Vidím v tom velkou příležitost, možnost dělat věci správně. Základní cíl tedy je, umožnit klientům prodat či koupit bezpečně a poskytnout jim k tomu dostatečné nástroje, služby nebo zprostředkovat odborníky.

Na čem bude záviset jejich splnění?
Především na našem týmu. Jak rychle budeme schopni reagovat na zpětnou vazbu a rozvíjet nápady, které máme v hlavách a na papíře. Jak rychle přesvědčíme veřejnost a klíčové spoluhráče, že my jsme jejich partner, a že tím společným cílem je hledat cestu, jak nabízet profesionální služby.

PSALI JSME:
„S hypotékou si mnozí koledují,“ říká šéf Partners Petr Borkovec

Zavřít reklamu ×
  1. no aspoň že jste si dali tu práci a dolu pod text jste dali miniaturním šedým písmem na bílem podkladu nápis reklama za to máte moji pochvalu

  2. Dementní článek o ničem. Pravda je taková, že banky chtějí co nejvíc půjčovat. To je princip. A teď, záleží kolik, za jakých podmínek a komu. Při dnešních cenách a nekvalitní situacu na trhu ( drahé) by si jen vůl vzal úvěr na bydlení za aktuální ceny a financování bankou víc, než 80 %.

  3. No a ta paní nebo slečna má byt nebo dům v os. vlastnictví a nebo pronajatý, když zde mluví o tom že jsme na majetky.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Česko vykazuje jednu z nejnižších inflací v EU

Česká republika letos v únoru vykazovala sedmou nejnižší inflaci v EU. Podle Eurostatu činila meziročně 2,2 procenta, což Česko řadí na sedmé místo v pomyslném pořadí zemí EU dle nejnižší inflace. Česko má nižší …

Koruna na začátku týdne lehce oslabila

Únorový růst tuzemských průmyslových cen byl tažen dražšími energiemi. Výrazně se na jejich meziměsíčním růstu o 0,5 procenta podepsal zejména nárůst cen ropy na světových trzích, jehož proinflační vliv byl dále …

Česko se sune k zemím s nejnižší inflací v EU

Ještě v prosinci měla Česká republika nejvyšší inflaci v rámci všech zemí Evropské unie. V lednu měla už devátou nejnižší a podle dat Eurostatu zveřejněných v pondělí se v únoru už posunula na sednou příčku s …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.