Luxus jde na dračku. Tržby jsou dokonce vyšší než před pandemií

Společnostem, které podnikají v oblasti luxusního zboží, se podařilo navrátit zisk na předcovidovou úroveň a dokonce ji překonat. Vyplývá to z nové analýzy, kterou redakci FAEI.cz poskytla poradenská a technologická společnost Deloitte.
Společnost LVMH, která vyrábí luxusní zboží, za rok 2022 dosáhla rekordních výsledků s čistým ziskem 14 miliard eur. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Výroba a prodej luxusního zboží se opět vrací na výsluní. Ve fiskálním roce 2022 dosáhlo sto největších světových společností z tohoto sektoru celkových tržeb ve výši 347 miliard dolarů. To je o 42 miliard více než v předchozím roce, čímž se zároveň překonala předpandemická úroveň.

Minimální hranice tržeb pro vstup do žebříčku TOP 100 byly příjmy ve výši 284 milionů dolarů. Zajímavostí je, že 70 procent firem z této stovky vytvořilo pouhých sedmnáct z nich. Znamená to, že měly tržby přesahující pět miliard dolarů.

U osmdesáti společností z TOP 100, které za rok 2022 vykázaly zisk, byla souhrnná čistá zisková marže o 1,2procentního bodu vyšší než v předchozím roce, tedy 13,4 procenta. Tím překonala i hodnoty před koronavirovou pandemií.

Dior, Gucci či Cartier

Nejúspěšnější firmou byl podle aktuálního raportu společnosti Deloitte opět francouzský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SE, který je majitelem více než šedesáti značek luxusního zboží v čele s Louis Vuitton, Dior, Sephora, Tiffany & Co., Fendi nebo Bulgari.

Druhou příčku obsadila rovněž francouzská firma – koncern Kering, pod nějž patří značky jako Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent či Bottega Veneta. A na bronzový stupínek se dostala švýcarská společnost Compagnie Financière Richemont SA, který má pod sebou značky Cartier, Montblanc, Chloé nebo Piaget SA.

„Souhrnné výsledky stovky nejúspěšnějších firem z oblasti luxusního zboží jsou odrazem pokračujícího trendu zotavení z dopadů pandemie, který na celý sektor významně dopadla,“ řekl Michal Černý, ředitel auditu zaměřeného na retail ve společnosti Deloitte.

Dodal, že v drtivé většině zemí se už znovu otevřely obchody, obnovil se cestovních ruch i spotřebitelská poptávka – zejména v odvětvích, jako je kosmetika.

Pařížská v luxusním klubu

V České republice je luxusní kosmetika, kabelky a další zboží spojováno především s Pařížskou ulicí v centru Prahy. Ta se vloni znovu dostala mezi dvacet nejdražších nákupních ulic světa podle výše nájemného.

Ve střední a východní Evropě ji podle žebříčku poradenské společnosti Cushman & Wakefield patří dokonce první příčka, v celé Evropě pak jedenáctá. Pozici nejdražší ulice na světě si stále udržuje horní část Páté Avenue v New Yorku.

Cushman & Wakefield srovnal 49 zemí světa podle nejvyššího dosahovaného nájemného v nejdražší nákupní ulici. V žebříčku figuruje vždy jedna nejdražší ulice z každé země. Nejvyšší roční nájemné v Pařížské ulici činí 2,7 tisíce eur (více než 66 tisíc korun, pozn. aut.) za metr čtvereční.

V horní části newyorské Páté Avenue ovšem činí roční nájemné v přepočtu asi 20,4 tisíce eur za metr čtvereční. Na druhém místě ve světovém žebříčku skončila milánská Via Montenapoleone a na třetím hlavní ulice v Hongkongu Tsim Sha Tsui. V první pětici je ještě londýnská New Bond Street a pařížská Avenue des Champs-Élysées.

„Pařížská ulice v Praze je dlouhodobě v rámci střední a východní Evropy primárním cílem luxusních značek, které do regionu vstupují,“ uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

„Praha je pro luxusní značky v rámci Evropy jednoznačně velice žádanou destinací a Pařížská ulice vytváří naprosto unikátní lokalitu pro prezentaci luxusního zboží,“ dodal Kotrbáček. „Tato třída a její okolí je s naprostým přehledem nejhezčí, nejkompaktnější luxusní destinací ve střední Evropě a má nejširší nabídku zastoupených značek.“

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    To má jasné vysvětlení. Bohatí bohatnou a chudí chudnou. Luxusní zboží má větší odbyt,protože doba přeje bohatým.

  2. Ha Hanka

    Ano, protože bohatí jsou ještě bohatší a střední třída se propadla do nižší, o to tady šlo

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB