Luxus jde na dračku. Tržby jsou dokonce vyšší než před pandemií

Analýza
Společnostem, které podnikají v oblasti luxusního zboží, se podařilo navrátit zisk na předcovidovou úroveň a dokonce ji překonat. Vyplývá to z nové analýzy, kterou redakci FAEI.cz poskytla poradenská a technologická společnost Deloitte.
Společnost LVMH, která vyrábí luxusní zboží, za rok 2022 dosáhla rekordních výsledků s čistým ziskem 14 miliard eur. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Výroba a prodej luxusního zboží se opět vrací na výsluní. Ve fiskálním roce 2022 dosáhlo sto největších světových společností z tohoto sektoru celkových tržeb ve výši 347 miliard dolarů. To je o 42 miliard více než v předchozím roce, čímž se zároveň překonala předpandemická úroveň.

Minimální hranice tržeb pro vstup do žebříčku TOP 100 byly příjmy ve výši 284 milionů dolarů. Zajímavostí je, že 70 procent firem z této stovky vytvořilo pouhých sedmnáct z nich. Znamená to, že měly tržby přesahující pět miliard dolarů.

U osmdesáti společností z TOP 100, které za rok 2022 vykázaly zisk, byla souhrnná čistá zisková marže o 1,2procentního bodu vyšší než v předchozím roce, tedy 13,4 procenta. Tím překonala i hodnoty před koronavirovou pandemií.

Dior, Gucci či Cartier

Nejúspěšnější firmou byl podle aktuálního raportu společnosti Deloitte opět francouzský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton SE, který je majitelem více než šedesáti značek luxusního zboží v čele s Louis Vuitton, Dior, Sephora, Tiffany & Co., Fendi nebo Bulgari.

PSALI JSME:
Historicky největší obchod luxusní branže: Louis Vuitton kupuje Tiffany

Druhou příčku obsadila rovněž francouzská firma – koncern Kering, pod nějž patří značky jako Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent či Bottega Veneta. A na bronzový stupínek se dostala švýcarská společnost Compagnie Financière Richemont SA, který má pod sebou značky Cartier, Montblanc, Chloé nebo Piaget SA.

„Souhrnné výsledky stovky nejúspěšnějších firem z oblasti luxusního zboží jsou odrazem pokračujícího trendu zotavení z dopadů pandemie, který na celý sektor významně dopadla,“ řekl Michal Černý, ředitel auditu zaměřeného na retail ve společnosti Deloitte.

Dodal, že v drtivé většině zemí se už znovu otevřely obchody, obnovil se cestovních ruch i spotřebitelská poptávka – zejména v odvětvích, jako je kosmetika.

PSALI JSME:
Akciím evropských firem zaměřených na luxus se mimořádně daří

Pařížská v luxusním klubu

V České republice je luxusní kosmetika, kabelky a další zboží spojováno především s Pařížskou ulicí v centru Prahy. Ta se vloni znovu dostala mezi dvacet nejdražších nákupních ulic světa podle výše nájemného.

Ve střední a východní Evropě ji podle žebříčku poradenské společnosti Cushman & Wakefield patří dokonce první příčka, v celé Evropě pak jedenáctá. Pozici nejdražší ulice na světě si stále udržuje horní část Páté Avenue v New Yorku.

Cushman & Wakefield srovnal 49 zemí světa podle nejvyššího dosahovaného nájemného v nejdražší nákupní ulici. V žebříčku figuruje vždy jedna nejdražší ulice z každé země. Nejvyšší roční nájemné v Pařížské ulici činí 2,7 tisíce eur (více než 66 tisíc korun, pozn. aut.) za metr čtvereční.

PSALI JSME:
Pražská Pařížská ulice zůstává nejdražší v Česku. Na Příkopě se poprvé nedostala ani do první padesátky nejdražších ulic Evropy

V horní části newyorské Páté Avenue ovšem činí roční nájemné v přepočtu asi 20,4 tisíce eur za metr čtvereční. Na druhém místě ve světovém žebříčku skončila milánská Via Montenapoleone a na třetím hlavní ulice v Hongkongu Tsim Sha Tsui. V první pětici je ještě londýnská New Bond Street a pařížská Avenue des Champs-Élysées.

„Pařížská ulice v Praze je dlouhodobě v rámci střední a východní Evropy primárním cílem luxusních značek, které do regionu vstupují,“ uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

„Praha je pro luxusní značky v rámci Evropy jednoznačně velice žádanou destinací a Pařížská ulice vytváří naprosto unikátní lokalitu pro prezentaci luxusního zboží,“ dodal Kotrbáček. „Tato třída a její okolí je s naprostým přehledem nejhezčí, nejkompaktnější luxusní destinací ve střední Evropě a má nejširší nabídku zastoupených značek.“

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Nejdražší ulice v Česku? Pražské Příkopy po desetiletích sesazeny z trůnu

Zavřít reklamu ×
  1. To má jasné vysvětlení. Bohatí bohatnou a chudí chudnou. Luxusní zboží má větší odbyt,protože doba přeje bohatým.

  2. Ano, protože bohatí jsou ještě bohatší a střední třída se propadla do nižší, o to tady šlo

Napsat komentář: Hanka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Skupina Colt CZ dokončila akvizici Sellier & Bellot

Skupina Colt CZ informovala redakci Finančních a ekonomických informací, že úspěšně dokončila akvizici 100% podílu v akciové společnosti Sellier & Bellot. Regulátor tuto transakci schválil zhruba před měsícem. …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konec týrání, jatka budou na kamerách

Analýza
Česká vláda udělala další krok směrem k ochraně zvířat. Od začátku roku 2026 budou provoz na všech tuzemských jatkách monitorovat kamery. Ministerstvo zemědělství si od tohoto kroku slibuje výrazné omezení týrání zvířat při porážení.