Mladí se vyhýbají starým, aby jim nemuseli pomáhat s mobilem či počítačem

Průzkum
Někteří mladí lidé se záměrně vyhýbají starším členům rodiny, protože předpokládají, že po nich budou požadovat pomoc s počítačem nebo mobilem. Je to jeden z výsledků průzkumu společnosti Kaspersky, která zkoumala, do jaké míry dokážou technologie ovlivnit vztahy v rodině nebo mezi přáteli, pokud se objeví IT problém. Pozitivní zprávou je, že takových „vyhýbačů“ je jen několik procent.
Ilustrační foto: Pixabay

Je to klasický generační problém. Jakmile se objeví nějaká „závada“ na počítači, starší lidé si s ním často nevědí rady a obrací se o pomoc na mladší členy rodiny nebo přátele. Výzkum společnosti Kasperky ukázal, že s technologiemi potřebuje pomoc 66 procent Čechů starších 46 let, zatímco u mladší generace (17 až 45 let) to je pouze 38 procent.

A mladší pak kolikrát musejí pomáhat starším, což mnozí berou dost nelibě. Mají totiž dost svých starostí – s budováním kariéry, péčí o svůj domov, se zakládáním a obživou rodiny. Zhruba 80 procent současně cítí vnitřní povinnost svým starším – mnohdy bezradným příbuzným – pomoci. V průzkumu ovšem tři procenta dotázaných uvedla, že se snaží vyhýbat těm členům rodiny, u nichž předpokládají, že je budou žádat o pomoc s IT problémem.

PSALI JSME:
Polovina lidí netuší, co se skrývá za technologiemi, které užívají

Hlídání dětí coby úplatek

Výrazná většina Čechů starších 45 přitom připouští, že o technologiích moc neví. A přibližně každý druhý z nich už někdy volal svým dětem nebo jiným mladším členům rodiny s prosbou o vzdálenou pomoc s IT. Neuvěřitelných 22 procent dotázaných českých rodičů dokonce uvedlo, že spíše než přítomnost svých dětí postrádají jejich pomoc v oblasti IT.

Někteří z nich (šest procent) navíc někdy použili úplatek v podobě malého dárku nebo nabídky hlídání dětí výměnou za vyřešení potíží s počítačem, mobilem nebo televizí. „Ne všichni vyrostli obklopeni technologiemi, tak jako je to v případě mileniálů. Starší generace proto mívají problémy s chytrými televizemi, mobily nebo online nakupováním,“ řekl Miroslav Kořen, generální ředitel Kaspersky pro východní Evropu.

Častá pomoc s technickými zádrhely dokonce ovlivňuje i zvyklosti při obdarovávání svých blízkých. Průzkum totiž ukázal, že deset procent mladých svým rodičům raději nedává žádné digitální vymoženosti, protože by je následně museli sami zprovoznit a naučit matku s otcem používat.

„Dříve narození lidé se množstvím technologických novinek a jejich možnostmi mohou cítit zahlcení, zmatení a často mívají strach, že je někdo jejich prostřednictvím okrade či zneužije jejich data. V tu chvíli musí na scénu nastoupit mladí lidé, kteří jim v této oblasti pomohou,“ konstatovala britská psychoterapeutka Kathleen Saxton.

PSALI JSME:
Kybernetická kriminalita: Stále se málo chráníme

Nízká digitální gramotnost

To, že starší lidé patří mezi „ohrožené“ skupiny, dokazuje i loňský průzkum, který uskutečnila agentura STEM/MARK spolu s Českou televizí. Byl zaměřen na takzvanou digitální gramotnost. Průzkum ukázal, že tyto dovednosti nejsou v Česku na příliš vysoké úrovni. Naměřená úroveň dosáhla úrovně 39 bodů ze 100.

Populace se podle dosaženého skóre dělí do tří kategorií – střední úrovně mediální gramotnosti dosahuje zhruba polovina populace, nízké a vysoké úrovně pak v obou případech čtvrtina. Nízkou mediální gramotnost přitom vykazují lidé, kteří nemají maturitu (38 procent), ženy (32 procent) a osoby starší 60 let (36 procent).

Pro srovnání: Podle loňského průzkumu Evropské komise nemá ani základní digitální gramotnost 169 milionů Evropanů ve věku 16 až 74 let, tedy téměř polovina (44 %).

PSALI JSME:
Každý druhý Evropan je digitálně negramotný

Sdílet:
  1. Je mě 50 let a naopak mě hodně překvapuje, jak velké procento mladých lidí nerozumí moderním technologiím . Neustále někomu pomáhám i vzdáleně s Windows, telefonem atd. No a o nějaké přeinstalaci, už ani nemluvím.

  2. Je to jen o pohodlnosti. Když se s počítačem dokázala na staré kolena naučit i moje 93 letá prababička, tak to zvládne téměř každý.
    Je hlavně třeba trpělivost na obou stranách.

  3. Je ale také problém, že my starší, i když chceme a jsme schopní mnohé z IT pochopit a používat, nemáme vůbec možnost se to jinde než v rodině naučit. Protože na starší nebo lidi s pohybovými problémy se v některých regionech navzdory kecům o pomoci, bezbariérovosti, o důstojné stáří…vyloženě zvysoka KAŠLE. A nechápu, proč tu mám psát moji emailovou adresu? Pomůže mi snad někdo popisovaný stav zlepšit? Ani náhodou, je to stav trvalý.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Technologie

Mastercard partnerem české vlády pro digitalizaci

Společnost Mastercard se stala významným partnerem vlády České republiky v oblasti digitalizace. Firma o tom informovala v tiskové zprávě. „Cílem Mastercard je ve spolupráci s místními úřady a soukromým sektorem …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Devět z deseti rodičů dává dětem kapesné. Nejčastěji kolem pěti stovek měsíčně

Průzkum
Typické české dítě jako kapesné od svých rodičů dostává kolem 500 Kč měsíčně, rodiče mu je vyplácí pravidelně každý měsíc a nejčastěji v hotovosti. Vyplývá to z marketingového výzkumu, který si na téma rodinné finance u výzkumné agentury Kantar zadala Equa bank. Oceňujeme, že banka šetření neprezentuje jako „reprezentativní průzkum“, což při pěti stech respondentů činí řada jiných firem.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru