
Získat všechna potřebná povolení pro středně velký bytový projekt trvá průměrně pět let. Složitý byrokratický proces a neúměrné průtahy přitom prodražují nové byty o deset procent, což u bytu za šest milionů korun představuje 600 tisíc korun.
Stavební úřady v současnosti fungují v rámci přenesené působnosti státní správy přímo pod jednotlivými radnicemi. Úředníci stavebních úřadů by měli být ze zákona na samosprávě nezávislí, prakticky jí ale podléhají.
Tajemník úřadu, kterého jmenuje starosta, totiž rozhoduje o odměnách všech zaměstnanců úřadu včetně těch ze stavebního. Prostřednictvím odměn na ně může vedení radnice vytvářet nepřípustný nátlak vedoucí k tomu, že stavební úřad rozhodnutí o nechtěné stavbě neustále oddaluje.
V bytové výstavbě je to bohužel běžná praxe, s níž se pravidelně setkávají všechny firmy působící na trhu. Často se stává, že se po volbách radnice ujme politická reprezentace, která začne nesmyslně blokovat do té doby bezproblémový projekt.
V takovém případě pak nezbývá nic jiného, než zásah nadřízeného stavebního úřadu nebo dokonce soudu. U výstavby plánované v souladu s platným územním plánem investor nakonec vždy uspěje. Bohužel uplyne hodně dlouhá doba, kdy by zájemci o nový byt mohli už dávno bydlet.
Obrovské zpoždění představuje zajišťování stanovisek takzvaných dotčených orgánů státní správy. To celý povolovací proces výrazně zbrzďuje, protože ty velmi často nedodržují správní lhůtu a ani přes opakované urgence potřebné stanovisko nevydávají. Jde přitom o mnoho desítek razítek, které musí investor získat před tím, než vůbec může požádat o vydání územního rozhodnutí.
Nový stavební zákon nutnost oslovit tyto úřady a instituce převádí na stavební úřad a zavádí nový princip. Ten říká, že pokud se úřad ke stavebnímu záměru nevyjádří v dané lhůtě, bere se to automaticky za souhlas. To může povolování zrychlit o mnoho měsíců.
Podstatné urychlení přinese také takzvaný apelační princip, podle nějž nadřízený stavební úřad nevrací celou věc podřízenému k novému projednání, ale musí sám ve věci rozhodnout. Stavební řízení urychlí i skutečnost, že nadřízený stavební úřad sám rozhodne v případě, kdy podřízený stavební úřad nedodrží stanovené lhůty.
Tímto opatřením skončí nekonečný byrokratický ping pong, kdy si jednotlivé úřady stejnou věc přehazují i několikrát. Zde se dají ušetřit i dlouhé roky. I tohle nový stavební zákon mění.
Současné potíže stavebního procesu, který v Česku patří k nejkomplikovanějším na celém světě, dopadají úplně na každého. Nedokončená dopravní síť, chybějící obchvaty obcí či nedostatečná infrastruktura jsou jen některé z nejviditelnějších důsledků zablokovaného povolovacího procesu.
Jakákoliv změna, která současný legislativní Kocourkov panující ve stavebním právu mění k lepšímu, je proto více než žádoucí. Včera bylo pozdě. Nový stavební zákon schválený poslanci je dobrou cestou k cenově dostupnějšímu bydlení, dokončení nedostatečné infrastruktury a nastartování nové prosperity celého Česka.
Autor je generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol
(Redakčně upraveno)
Nový stavební zákon je ušit na míru ten stavebním podnikatelům, kterým nezáleží na místě, kde chtějí stavět, ale pouze a jen na zisku že stavby. Byty v žádném případě nezlevni, ovšem cena Vaší nemovitosti může výrazně klesnout, když za vaším bytovým domem či či rodinným domkem vznikne fabrika či třeba povrchový důl, přičemž této stavbě podle nového zákona již nedokáže zabránit ani radnice či obecní úřad, v jehož katastru má stavba stát – bude se rozhodovat kdesi v dáli, a to těmi úředníky, kteří v obci nežijí a je jim vaše obec „ukradená“. Definitivní schválení tzv nového stavebního zákona bude katastrofou pro všechny starousedlíky měst i obci, zhorší reálné životní prostredi a pouze vygeneruje rychle zidky velkopodnikatelů ve stavebnictví, bez ohledu na zájmy místních komunit.
Píšete to dobře. Bude se stavět bez ohledu na zájmy místních komunit. Možná by bylo ale výstižnější napsat “ bez ohledu na zájmy místních mafií“
ZDRAVÍM NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON JE TOTÁLNÍ PASKVIL, KTERÝ JDE PROTI ZDRAVÉMU ROZUMU JIŽ DNES NOCELOU O SPRÁVNÍM ŘÁDU ŘADA UŘEDNÍKU A UŘADU SE KLEPOU JELIKOŽ DOŠLO NA FIKCE SOUHLASU A DÍKY TÉTO MALÉ ZMĚNĚ MI TU SE ODŠPUNTOVAL JEDEN ÚŘAD KDE VYJÁDŘENÍ TRVALO CCA 3-4 MĚSÍCE A STAČILO TUTO FORMULI ÚŘEDNÍKOVI JENOM ZMÍNIT PŘED TERMÍNEM DO TELEFONU A VYJÁDŘENÍ BYLO DRUHÝ DEN HOTOVÉ,VŠE JE TO O JEDNÁNÍ A TROŠKU SLUŠNOSTI A PROFESIONALITĚ PŘI JEDNÁNÍ NA ÚŘADĚ.
POKUD CENTRALIZUJÍ MÍSTNÍ ÚŘADY NA OBCE S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ BUDE TO KATASTROFA, JELIKOŽ UŘEDNÍÍ V MISTĚ STÁVAJÍCÍCH UŘADU ZNAJÍ LOKALITU A I STAV POMĚRU A MAJÍ PŘEHLED ÚŘEDNICI DÁL NEMAJÍ POTUCHY A BUDOU ROZHODOVAT OD STOLU A NEBO ČASTÉ MÍSTNÍ ŠETŘENÍ NA KTERÉ SE 1/2 ÚČASTNÍKU NEDOSTAVÍ ANI A ZASE MAGLAJS
Vyřeší nový stavební zákon toto: https://najisto.centrum.cz/117200/ing-jan-lukas-bedrnicek/hodnoceni/
Podotýkám, že soudní znalec vše vyhodnotil po telefonu, dotčené stavební úřady, MMR a soudy nevidí žádný problém. Vždyť evidentně k podkopání základů nedošlo a požární odstupy staveb (4 m) se dodržovat také nemusí.
K zlevnění rozhodně nedojde . Uspíší se sice termíny , ale na ceny to rozhodně vliv mít nebude . Už teď je 0,5 milionu nemovitostí prázdných a jsou na trhu ? Developeři nemají duvod prodávat . nemovitost je zboží z dlouhou dobou trvanlivosti a tudíž si počkají na správně bohatého kosa 🙂