Sledujeme vibrace z každé židle, říká indický plánovač kanceláří Nishant Dhawan

Rozhovor

Je to k nevíře, kam až se dostala honba za efektivitou v práci. Nejen, že firmy sledují své zaměstnance, jak využívají počítače, ale už druhým rokem se aplikuje dokonce i sledování jednotlivých židlí v kanceláři. Lidé mají doslova pod zadnicí čidla, propojená neviditelným drátem se speciálním programem. Využívají to i nábytkáři a interiérové společnosti. „Sledujeme vibrace a tlak z každé židle,“ popsal Finančnímu a ekonomickému institutu (FAEI.cz) podstatu neobvyklé služby Nishant Dhawan ze společnosti O-fice monitoring.

Sledujeme vibrace a tlak z každé židle, říká Nishant Dhawan. Foto: RedakceFOTO: Redakce

Jak jste se dostal do Česka?
Pocházím z Indie, kde jsem pracoval v turistickém průmyslu. Zhruba před dvěma lety jsem se přestěhoval do České republiky, abych zde byl se svojí partnerkou a abych mohl pracovat na rozvinutém evropském trhu. Rychle jsem si tady zvykl, Praha má takové kouzlo, že si už neumím představit, že bych žil jinde.

Pracujete ve firmě, která plánuje kanceláře. Co to přesně znamená?
Jde o přesné monitorování obsazenosti. Získaná data pomáhají firmám zařizovat a využívat jejich prostory s větší efektivitou. Dokážeme zjistit, jak využívané jsou kancelářské prostory v různých částech dne, týdne i roku.

Senzory snímající vibrace a tlak, jsou umístěny na židlích

Jak kancelářský monitoring probíhá? To sledujete, kdo, kde, kdy sedí a kam chodí?
Senzory snímající vibrace a tlak, jsou umístěny na židlích a jsou bezdrátově propojeny pomocí bluetooth s mikropočítačem, který sbírá data. Mikropočítač pak data následně odesílá do cloudu, kde se vyhodnocují. Systém automaticky generuje statistiky o využití jednotlivých prostor i každého konkrétního pracovního místa. Zaměstnavatel nám musí poskytnout plány prostor, které chce monitorovat, a přístup k wifi. Od zaměstnanců není nic vyžadováno.

Jak dlouho mají lidově řečeno pracovníci pod zadnicí čidla? Snad ne napořád?
Může jít o dlouhodobé měření trvající klidně celý rok, ale pro získání relevantních data stačí 14 po sobě jdoucích pracovních dnů. Ideální je volit časové období, které není dotčeno žádným svátkem či prodlouženým víkendem.

Proč by měl šéf firmy něco takového vlastně chtít? Stačí přece sledovat činnost třeba na počítačích zaměstnanců, ale má smysl ještě k tomu hlídat, kdy sedí na židli?
Má, aby přesně věděl, jak jsou pracovní prostory doopravdy využívány. Díky tomu je pak lze lépe spravovat a případně měnit jejich uspořádání k dosažení vyšší efektivity. Ve většině případů to pomáhá ušetřit nemalé částky na provozních nákladech.
Nedávno jsme se třeba v případě jednoho z našich klientů zaměřili na konferenční místnosti – každá byla pro deset lidí. S pomocí našich dat jsme zjistili, že pouze dvě až tři z židlí v těchto místnostech byly využívány na 50 procent a ostatní ještě méně. Přitom si zaměstnanci stěžovali na nedostatek konferenčních prostor. Proto jsme klientovi navrhli změnit uspořádání a vytvořit více jednacích prostor s menší kapacitou.
S výsledky práce naší partnerské interiérové společnosti cre8 se můžete setkat například ve společnosti ManpowerGroup v pražském Florentinu, v kancelářích SAP či v pražských a bratislavských kancelářích Amazonu. Jak dlouho program existuje? Program se celosvětově používá dva roky.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubrik: [S] Opening a Technologie

Průmyslový internet věcí už není jen chiméra

V roce 2017 odstartovala u firem všeobecná celosvětová osvěta na téma průmyslového internetu věcí (Industrial Internet of Things - IIoT). Co však zůstává stále trochu za očekáváním, je fakt, že praktické využití je …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Selhání státu využívá česká vyčůranost

Téma týdne
Investiční životní pojištění (IŽP) to schytává zleva i zprava, jako špatně trénovaný boxer v ringu. Navíc postupně získalo pověst podrazáka, který ten zápas bez skrupulí prodal. Za svou momentální mizernou formu ani vnímání ze strany veřejnosti ale tento produkt nemůže a nezavinili je ani jeho „trenéři“, tedy pojišťovny působící na českém trhu. Na vině je promotér, tedy stát, jeho chaotický přístup využívá …
Rolovat nahoru