Spotřebitelé začínají být při nákupech stále více obezřetní

Názor
Domácnosti, podle nových údajů statistického úřadu, v únoru nakupovaly ve stejné míře jako na začátku roku. Meziroční čísla sice opět mohou někomu imponovat (+4,6 %), avšak stejně jako v lednu je třeba mít na paměti, že jde o porovnání s lockdownovými měsíci loňského roku. Podstatný je trend na rozdíl o meziročního srovnání vycházejícího z loňského propadu.
Pesimismus spotřebitelů pramenící z obav o jejich finanční situaci rozhodně k utrácení nevybízí. Ilustrační foto: Pixabay.com

Mnohem zajímavější na dnes zveřejněných únorových číslech z maloobchodu jsou proto meziměsíční změny, které neukazují žádnou změnu v rozsahu reálných útrat domácností. Když se totiž podíváme na vývoj tržeb v obchodech od loňského května, kdy došlo k výraznému rozvolnění protipandemických opatření, žádný nákupní boom neuvidíme. Je dokonce vidět postupný útlum, který nabere na obrátkách v nejbližších měsících, kdy ještě zesílí inflační tlaky.

Nelze proto mluvit ani o boomu nakupování, ani o rozpouštění rezerv vytvořených v době pandemie. Ostatně ani vývoj bankovních vkladů, kde se tyto úspory primárně kumulovaly, nic takového nenaznačuje.

PSALI JSME:
Inflace začíná ovlivňovat nákupy spotřebitelů

Jednotlivé segmenty maloobchodu jsou na tom samozřejmě různě. Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 procenta méně zboží, než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU.

Tržby v maloobchodu pomalu ukazují na obrat spotřeby domácností, která tvoří skoro 45 procent hrubého domácího produktu (HDP). Pesimismus spotřebitelů pramenící z obav o jejich finanční situaci rozhodně k utrácení nevybízí. Možná občas zafunguje efekt předzásobení se před dalším zdražováním, avšak na postupném útlumu spotřeby se nic nemění.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Lidé se bojí dalšího zdražování, nákupní horečka se nekoná

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.