Rodinné firmy překonávají syndrom první generace

České rodinné firmy, které vznikaly v 90. letech, čeká generační výměna. Nebo ne? Mají v dnešní době, která přeje spíše globalizaci, rodinné firmy ještě svůj význam, nebo jsou už přežitkem? Podle výsledků ankety, které zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI), 79 % respondentů soudí, že rodinné firmy jsou stále životaschopné.

Ilustrační foto: Pixabay

Pro 21 % účastníků ankety jsou rodinné firmy naopak už jen přežitkem.

A jak předání štafety v rodinné firmě vidí ti, kterých se to nejvíce týká? Podle průzkumu deníku Právo například téměř polovina podnikatelů o předání firmy nástupci v rodině uvažuje, ale současně dodává, že není jisté, zda to bude možné.

Podle průzkumu agentury Datank by až 65 % majitelů společností chtělo firmu ponechat v rodině, ale zatím se k tomu chystá jen necelá pětina z nich. Naopak čtvrtina majitelů o tom vůbec neuvažuje.

Potomci zakladatelů těchto firem, kteří se často upnou k jiné profesi či jiné oblasti podnikání, se totiž do jejich vedení většinou příliš nehrnou. Někdy se děti rodinného podniku ujmou, ale zase nemají dostatek obchodního talentu či píle, aby ho alespoň udržely při životě.

Podle Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR se daří převést rodinnou firmu na druhou generaci jen ve třetině případů. Do třetí generace se jich pak udrží pouhá desetina.

Nástupnictví a předání vlastnictví či řízení firmy jsou zejména u první generace velký problém nejen u nás, ale také např. v USA. Tam přežije přechod mezi první a druhou generací jen 30 % firem.

Přes tyto skutečnosti však rodinné firmy v Čechách nemají černou budoucnost. Výsledky nedávné analýzy společnosti Grant Thornton Advisory ukázaly, že přední české rodinné firmy dosáhly mezi lety 2012 a 2014 průměrného meziročního růstu tržeb o 6,6 % a zvýšily tak svá celková aktiva o 6,3 %, a to napříč všemi sektory.

A v západní Evropě mají ještě silnější pozici, na tvorbě hrubého domácího produktu (HDP) se podílejí zhruba třikrát větším objemem než u nás.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Swiss Life dokončila nákup Fincentra

Přední evropská finanční skupina Swiss Life získala potřebná regulatorní schválení v České republice a na Slovensku k nákupu Fincentra a stává se tím lídrem v oblasti nezávislého finančního poradenství v Česku a na …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru