Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

ANKETA: Rodinné firmy překonávají syndrom první generace

České rodinné firmy, které vznikaly v 90. letech, čeká generační výměna. Nebo ne? Mají v dnešní době, která přeje spíše globalizaci, rodinné firmy ještě svůj význam, nebo jsou už přežitkem? Podle výsledků ankety, které zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI), 79 % respondentů soudí, že rodinné firmy jsou stále životaschopné.

Pro 21 % účastníků ankety jsou rodinné firmy naopak už jen přežitkem.

A jak předání štafety v rodinné firmě vidí ti, kterých se to nejvíce týká? Podle průzkumu deníku Právo například téměř polovina podnikatelů o předání firmy nástupci v rodině uvažuje, ale současně dodává, že není jisté, zda to bude možné.

Podle průzkumu agentury Datank by až 65 % majitelů společností chtělo firmu ponechat v rodině, ale zatím se k tomu chystá jen necelá pětina z nich. Naopak čtvrtina majitelů o tom vůbec neuvažuje.

Potomci zakladatelů těchto firem, kteří se často upnou k jiné profesi či jiné oblasti podnikání, se totiž do jejich vedení většinou příliš nehrnou. Někdy se děti rodinného podniku ujmou, ale zase nemají dostatek obchodního talentu či píle, aby ho alespoň udržely při životě.

Podle Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR se daří převést rodinnou firmu na druhou generaci jen ve třetině případů. Do třetí generace se jich pak udrží pouhá desetina.

Nástupnictví a předání vlastnictví či řízení firmy jsou zejména u první generace velký problém nejen u nás, ale také např. v USA. Tam přežije přechod mezi první a druhou generací jen 30 % firem.

Přes tyto skutečnosti však rodinné firmy v Čechách nemají černou budoucnost. Výsledky nedávné analýzy společnosti Grant Thornton Advisory ukázaly, že přední české rodinné firmy dosáhly mezi lety 2012 a 2014 průměrného meziročního růstu tržeb o 6,6 % a zvýšily tak svá celková aktiva o 6,3 %, a to napříč všemi sektory.

A v západní Evropě mají ještě silnější pozici, na tvorbě hrubého domácího produktu (HDP) se podílejí zhruba třikrát větším objemem než u nás.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *