Češi letos kvůli pandemii utratí méně za velikonoční cukrovinky, masivně naopak porostou prodeje piva

Analýza
Lidé v Česku prožijí podruhé Velikonoce v lockdownu. Jejich nákupní chování se proto bude podobat tomu loňskému, přičemž se zároveň bude lišit od toho z doby před pandemií. V praxi to znamená, že s nižšími tržbami, než na jaké byli před pandemií zvyklí, musí počítat například výrobci a prodejci cukrovinek či vína. Naopak výrobci a prodejci piva, zeleniny nebo masa se dočkají tržeb vyšších.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos utratí u příležitosti Velikonoc zhruba osm miliard korun, 900 korun na obyvatele.

Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky.

V týdnech před svátky jara ale domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu. To je dáno tím, že častěji než v předpandemických letech si nyní lidé připravují jídlo doma, ať už z důvodu práce na bázi home office nebo z důvodu nemožnosti navštívit restauraci.

Podíl pečiva, cukrovinek (sušenky, bonbony i čokoládové tyčinky), lihovin a vína je tedy v letošním velikonočním nákupním košíku nižší, než v letech před pandemií.

PSALI JSME:
Na kolik vás letos vyšla vejce na Velikonoce?

Češi zkrátka své výdaje z uvedených důvodů přesměrovali na přece jenom méně zbytné potraviny a nápoje, které používají při přípravě a konzumaci jídel doma. Kupují tedy více masa a více zeleniny, a to i z důvodu snahy o zdravější životosprávu v době pandemie – tak, aby posílili svoji imunitu.

Utrácí také více za zmíněné pivo, takže méně než před pandemií dají za jiný alkohol, jako jsou lihoviny nebo vína. U doma uvařeného pokrmu si prostě stále raději otevřou pivo než víno. Omezují i výdaje na jiné zbytnější potraviny, jako jsou zmíněné cukrovinky. Ve svém rozpočtu totiž před cukrovinkami upřednostňují méně zbytné potraviny typu masa, které před pandemií konzumovali v restauraci nebo závodní jídelně.

Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost – pozn. aut.) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku.

Za cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (210 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.

PSALI JSME:
Výdaje za velikonoční mlsání rok od roku rostou

Dospělí si kromě sladkostí a vajíček často vykoledují i něco ostřejšího. V týdnu před Velikonočním pondělím lze očekávat růst výdajů za lihoviny o čtvrtinu oproti průměrnému týdnu v roce. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.

Loni zaznamenal trh s velikonočními cukrovinkami pokles o celých 46 procent v hodnotě. I letos je třeba tedy počítat až se zhruba padesátiprocentním propadem tržeb za velikonoční výrobky ve srovnání s posledním předpandemickým rokem 2019.

Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 240 milionů. Obchodníci proto musí dané zboží častěji nabízet ve slevě, aby je vůbec „udali“. Takže průměrná cena velikonoční cukrovinky klesla loni i letos na 21 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Do čokolády se dá investovat nejen o Velikonocích

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Voda bude zdražovat i dále, až o deset procent

Letos v lednu v některých oblastech ČR lidem voda, resp. tedy vodné a stočné, zdražila až takřka o deset procent. V podobném rozsahu zdraží i v příštím roce. Důvodem je pandemie, která hlavně turisticky exponovaným …

Med citelně zdražuje. Pozor na padělky

Cena kvalitního českého medu momentálně letí vzhůru. Prodává si za více než 200 korun za kilogram. Tmavý medovicový vyjde i na 230 korun. To nekalé dodavatele může podnítit k tomu, aby zkusili prodat ještě více …

Elektřina a plyn zdraží. Až o deset procent

České domácnosti se musí připravit na razantní zdražení elektřiny, ale také zemního plynu. Za elektřinu přitom platí Češi už teď – vzhledem ke své kupní síle – nejvyšší cenu v Evropě. Na burze nyní citelně zdražuje …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Půjčujete kamarádovi auto? Rozmyslete si to

Poradna
Půjč mi auto na dovolenou, to moje má malý kufr. Kdo by této prosbě odolal, vždyť kamarád je spolehlivý řidič a se svým vozem momentálně žádný výlet neplánujete? Takže vyhovíte, ale už za pár dní se nestačíte divit, kam vás dobré srdce a výpomoc bližnímu dovedly. Své odpovědnosti majitele a provozovatele vozidla se totiž nezbavujete ani jeho půjčením komukoli.
Rolovat nahoru