České strojírenství ve stále větších problémech

Vývoj průmyslové produkce v prvním čtvrtletí ukazuje, že stabilizace českého průmyslu bude letos velmi pozvolná a že oživení české ekonomiky potáhne spíše spotřeba domácností. Z pohledu průmyslové produkce bylo první čtvrtletí poměrně rozkolísané.
Problémy českého strojírenství již přešly do chronické fáze. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V lednu produkce meziročně mírně klesla, v únoru naopak mírně vzrostla. Větší propad pak přinesl březen, kdy průmyslová výroba meziročně klesla o 2,7 procenta. Tento propad byl částečně ovlivněn výrazně vyšší srovnávací základnou ve výrobě motorových vozidel z března roku 2023, kdy doznívala čipová krize a postupně ožívala výroba automobilů.

Vedle tohoto víceméně statistického vlivu však stojí za březnovým propadem průmyslu i dlouhodobější faktor, a to problémy českého strojírenství, které již přešly do chronické fáze. V prvním čtvrtletí pokleslo strojírenství meziročně dokonce o 13 procent, přičemž produkce tohoto odvětví klesá meziročně již třetí čtvrtletí v řadě a čelí i úbytku nových zakázek.

I když v březnu celkově hodnota nových zakázek v českém průmyslu meziročně vzrostla, stalo se tak zejména díky automobilovému průmyslu a zahraniční poptávce. Ani výhled na příští měsíce není v tomto směru optimistický, což se odráží mimo jiné v trvale nízké úrovni Indexu nákupních manažerů (PMI).

Ten se v dubnu držel již 23. měsíc v řadě pod hodnotou 50 bodů, která značí pokles ekonomické aktivity firem. PMI klesl v dubnu na 44,7 bodu z březnových 46,2 bodu. Manažeři českých průmyslových firem navíc stále ve větších obavách sledují nevalný vývoj německé ekonomiky a německých firem, kam směřuje značná část jejich produkce.

Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ma Marek

    Až začnou lidi kupovat ve větší míře ojetiny a moderní spalováky pro příliš složité emisní systémy nebude nikdo chtít to teprv nastanou problémy!Elektrické auta průmysl nezachrání.Na výrobu je potřeba max. 20% lidí co u spalováku a baterka se stejně doveze z ciziny.Průmysl to má spočítané.Jedině se rychle přeorientovat na zbrojní průmysl.