Vloni na českých silnicích zahynulo celkem 91 motorkářů, nejvíce za posledních osm let. Meziročně stoupl počet jejich tragických nehod o více než 40 procent. Dalších bezmála 500 motorkářů utrpělo při své jízdě vážné zranění. Ukazuje se, že nehodovost jezdců na motocyklech roste mnohem rychleji než prodeje těchto strojů – nové registrace loni vzrostly jen o osm procent.
Nejvíce nehod se přihodí nováčkům, kteří vlastní motocykl teprve jeden nebo dva roky. Na tuto skupinu připadá podle údajů Policie ČR více než pětina karambolů. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženější jezdci ve věku 35 až 44 let.
Jak se připravit na sezónu
Samozřejmostí by měla být řádná údržba stroje po zimě. Chabý technický stav by se mohl v kombinaci s riziky na silnici vymstít. Nezbytné je myslet i na správnou výstroj a přilbu. Vyplatí se nešetřit na reflexních prvcích. Užitečný je i trend, kdy motocyklisté oblékají jako svrchní vrstvu reflexní vestu. První jízdy by v každém případě měly být jen „zahřívací“. Jezdec by se měl znovu sžít se svým strojem a nehnat se hned do extrémů.
„Konec zimy a počátek jara je pro motocyklisty velmi rizikovým obdobím. Na silnicích po několika chladných měsících zůstává štěrk, písek či větve, vozovka je studená a přilnavost pneumatik je výrazně horší než v létě,“ připomněl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Také slunce zatím svítí během dne po kratší dobu, takže nestačí vyhřát celou komunikaci. A právě střídání suchých, teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná.
Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat. Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly přehlédnout. Pro motorkáře je rizikové je i zvyšující se množství velkých vozidel a SUV na silnicích, protože kvůli nim mají horší viditelnost.
Motorkářky skoro bez nehod
Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem se skrývá jak skutečné stárnutí motorkářů, tak nižší ceny motorek, které dovolují především „pánům v letech“ splnit si dávný sen a zakoupit si stroj, po kterém kdysi toužili.
Přestože přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání s muži nízká. Například UNIQA řeší každý rok jen několik málo nehod, které zavinily dámy, informovala mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.
Nejen v Česku, ale zdá se mi, že v celé Evropě.
Pravdou je, že tady vlastní řidičák kdo má díru do zadku. Přitom auto je v Česku stále nadstandart,to znamená že nájezd kilometrů v porovnání s vyspělejšími státy Evropy je sotva poloviční, z čehož plyne, že řidiči nejsou tak vyježdění, nedokáží číst situaci na silnici a proto taková nehodovost, zejména mladí řidiči vytvářejí často neuvěřitelné situace na což mnohdy doplácejí motorkáři, často fatálním způsobem.
Já osobně mám tedy na motorce horší zkušenosti se situacemi co dokáží vytvořit starší řidiči zvláště poslední dobou a to jsem za řidítky už 29 let.
Je mi skoro 55, jezdím od 15 let a na motorce mám občas strach kvůli dementům v plechovkách, co si musí dokázat, že motorku předjedou, případně jí zablokují průjezd. Přece když musí čekat oni, tak nemůže jet ani nikdo jiný. Jezdím pro radost, nezávodím.