Celá třetina Čechů (29 %) se totiž podle aktuálního průzkumu pro UniCredit Bank v souvislosti s investicemi obává, že by o své peníze přišli. „V české společnosti panuje silný strach ze ztráty, který je do značné míry posilován dvěma méně racionálními faktory. Je to mediální obraz, kdy média v souvislosti s investováním informují více o ztrátách, než o ziscích,“ vysvětluje Vašák.
Druhým faktorem je podle psychologa rozdílná citlivost na zisk a ztrátu: „Když na ulici najdete stokorunu, jistě vám to udělá radost. Pokud však stokorunu ztratíte, je intenzita negativní emoce mnohem větší. Tato rovnováha vede k paradoxům a přeceňování ztráty.“
Od pěti stovek měsíčně
Banky a investiční společnosti se tak snaží přesvědčit své potenciální klienty, že investování dnes už není jen výsadou bohatých a že mohou investovat již od pěti stovek měsíčně.
Zdroj: Raiffeisen investiční společnost
„Investování už dávno není pouze výsadou bohatých. Například v Raiffeisenbank lze investovat již od 500 korun měsíčně. Pokud disponujete volnými prostředky, dlouhodobé a hlavně pravidelné investice představují velmi dobrou možnost získání vyššího zhodnocení, než jaké lze aktuálně dosáhnout na běžných spořicích účtech,” říká Jaromír Sladkovský, ředitel Raiffeisen investiční společnosti.
Podle průzkumu Unicredit Bank jen 14 % Čechů nemá v rodinném rozpočtu prostor ušetřit ani korunu. Zbytek dokáže měsíčně z rodinného rozpočtu odložit alespoň 500 korun z volných peněz na investice. „Desetina dokonce přes 5 000 korun. Sami Češi tak vyvrací mýtus, že na investice nemají peníze,“ tvrdí Petr Plocek, tiskový mluvčí banky. Také v Unicredit Bank lze pravidelně investovat do podílových fondů lze již s částkou od 500 korun měsíčně.
Sladkovský připomíná, že je ale nutné mít na paměti, že jakákoli investice s sebou vždy nese určitou míru rizika: „Proto je dobré investovat ne do jednoho, ale naopak do více instrumentů a ono riziko tak co nejvíce diverzifikovat. Nebo investovat do instrumentů, které již takovou diverzifikaci sami o sobě nabízejí.“
Stále oblíbené stavebko
Češi však, jak vyplývá z barometru obliby finančních produktů, který pravidelně publikuje Asociace českých stavebních spořitelen, v oblibě dlouhodobě favorizují stavební spoření. To aktuálně dosahuje 50% oblíbenosti, zatímco obliba podílových fondů, akcií a obligací je o přibližně 20 procentních bodů nižší.
„Barometr měří oblibu bez ohledu na to, zda lidé dané produkty skutečně využívají k uložení svých peněz. Například stavebko vlastní zhruba třetina populace, přitom ho stabilně favorizuje její nadpoloviční část,“ vysvětluje tajemník asociace Jiří Šedivý.