Octavia i Felicia se staly milníky v historii značky Škoda

Hned dvě ikonická jména mladoboleslavské automobilky slaví 65. výročí. V březnu 1959 se veřejnosti na autosalonu v Ženevě a následně v Lipsku ukázaly vozy Octavia a Felicia. Oba názvy nových modelů se pak dočkaly uplatnění i v novodobé historii značky. Novodobá Škoda Octavia uvedená na trh v roce 1996 si našla během čtyř generací přes sedm milionů zákazníků na více než 60 trzích.
Octavia i Felicia se staly milníky v historii značky Škoda. Foto: Škoda Auto

Octavia: Osmá v řadě

V březnu roku 1959 představila mladoboleslavská automobilka Škoda na ženevském autosalonu své dva výrazně modernizované modely: uzavřený sedan Octavia a kabriolet Felicia. Novinky dostaly vedle řady jiných změn i přepracovanou přední nápravu, u níž bylo dosavadní odpružení listovým perem nahrazeno vinutými pružinami v kombinaci s teleskopickými tlumiči.

Automobilku současně opustila číselné značení svých modelů a nahradila je slovními názvy. U uzavřeného modelu padla volba na jméno Octavia, jehož základ tvoří latinská číslovka octava, tedy osmá.

Šlo totiž v pořadí o osmý mladoboleslavský model vyrobený od roku 1945, z technického pohledu byla Octavia završením konstrukční řady předchozích sedmi vozů s páteřovým rámem s nezávislým zavěšením předních kol a čtyřválcovými motory. Tato řada započala modelem Popular a z posledního „Spartaku“, tedy typu 440/445, byla následně odvozena právě osmá v pořadí Octavia.

Felicia jako symbol štěstí nadchla i New York

Kromě čtyřmístných modelů Octavia s uzavřenou karoserií byla hned na počátku roku 1959 zahájena i výroba atraktivního kabrioletu s názvem Felicia, odvozeným z latinského slova felicitas, znamenajícím štěstí.

Škoda Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Celkem bylo v letech 1958-1959 vyrobeno jen asi tisíc kusů tohoto vozu, mimořádného potenciálu nového modelu Felicia si ale byli v automobilce dobře vědomi, a tak po výstavních březnových premiérách v Ženevě a Lipsku zamířily hned v dubnu 1959 tři nové kabriolety za „velkou louži“.

Škoda Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Foto: Škoda Auto

Škoda Felicia se tam představila na newyorském autosalonu na výstavišti Colisseum, jehož se účastnilo téměř sedm desítek vystavovatelů z celého světa. Následný zájem o československý kabriolet byl velký, a to i díky společné propagaci s Miss USA 1957 Charlotte Sheffieldovou.

Kariéra modelu Felicia nebyla dlouhá, ale zato mimořádně úspěšná. Až do roku 1964 bylo totiž vyrobeno téměř 15 tisíc kusů všech provedení této modelové řady trhy v Evropě, Jižní a Střední Americe či Africe.

(S využitím podkladů společnosti Škoda Auto)

PSALI JSME:
Investice s vůní benzínu

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: PICHAV Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz

V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje. Nepůjde jen designovou …

Cyklisté při nehodách umírají, ale helmy nenosí

Cyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Při dopravních nehodách zemřelo v loňském roce 39 cyklistů, další stovky končí se zraněním. Jak vyplývá ze statistik zveřejněných Policií ČR, je to o …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Finanční pecka roku ještě neuzrála

Poradna
Měla to být finanční pecka roku, ale zatím to tak nevypadá. Plod totiž ještě neuzrál. Dlouhodobý investiční produkt (DIP), který má od letošního roku sloužit jako finanční nástroj k zajištění úspor na stáří i možnost atraktivního daňového odpočtu, zůstává stranou pozornosti.