Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

Názor
Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů (můžeme chápat zjednodušeně jako prodeje, pozn. aut.) i v únoru meziročně poklesly. Tentokrát o 6,7 procenta na necelých 720 tisíc. Jde o další slabé číslo v řadě, které ukazuje, že trh se ještě od začátku pandemie zdaleka nepřiblížil dřívějšímu normálu.
Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů i v únoru meziročně poklesly. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zatímco však v roce 2020 jej trápily odstávky výroby a lockdowny prodejců, od loňského roku je automobilový průmysl ve vleku nedostatku importovaných komponent, především čipů, k nimž se zřejmě přidají další komplikace způsobené válkou na Ukrajině.

Slabé prodeje tedy rozhodně nejsou primárně výsledkem nezájmu spotřebitelů a firem, ale stále ještě omezené nabídky nových vozů, na které zákazníci často dlouho čekají. Automobilky se přitom v posledních letech musejí vypořádávat nejenom s nedostatkem vstupů, ale i zpřísňující se regulací a prudce rostoucími náklady na suroviny a energie.

PSALI JSME:
Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

Podíváme-li se na výsledky prodejů v ročním vyjádření, trh se už přibližuje minimu dosaženému v létě 2013. Tehdy se ve dvanáctiměsíční kumulaci prodalo v zemích EU necelých 9,5 milionu vozů, zatímco v dobách největší slávy to bylo 13,3 milionu. Nabídkový šok na trhu s automobily pokračuje a není proto žádným překvapením, že se odráží i na secondhandovém trhu, kde v řadě zemí (včetně ČR) rychle rostou ceny ojetin.

Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je zřejmé, že se až na výjimky jejich prodeje v prvních dvou měsících letošního roku snížily. V absolutních číslech vykazuje největší pokles Stellantis (-17,5 %). Mezi ty, kteří v současné situaci naopak rostou, patří Hyundai a Toyota, jež mají výrobní závody i v ČR.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Hlad po ojetinách nahrává šmejdům

Zavřít reklamu ×
  1. Nová auta jsou stroje plné nesmyslů. To je ten důvod nezájmu občanů o tyto krámy. Raději koupím dvě starší auta než provozovat jedno nové,které mě na servisu sežere. Bohatý příbuzný má zánovní auto a servis ho vyjde ročně na 200 tis. kč. Má štěstí,že nechodí do práce a vybírá pouze peníze za pronájmy. Tak má čas a peníze pro svoje auto. Já nehodlám svůj volný čas věnovat autu a ježdění po servisech…..

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.