Spalovací motor na vodík. Zajímavá alternativa. Toyota to zkouší

Zatímco automobilky v Evropě kvůli bruselské a zejména německé politice pohřbívají vývoj spalovacích motorů, všechny cesty nechává otevřené Toyota. Vyplácí se jí dlouhodobá hybridní strategie.
V tuto chvíli se pracuje na dvou modelech, a to GR Yaris a Corolla Cross. Ilustrační foto: Toyota

„V Evropě jsou nejoblíbenější hybridy. Nejsilnějším trhem pro čistě bateriové vozy je Čína. I tam ale došlo k poklesu státních dotací, proto tempo růstu nových registrací čistě elektrických aut v porovnání s loňským rokem kleslo,“ uvedl expert PwC Pavel Štefek.

Toyota, která vždy šla tak trochu jinou cestou, má jako hlavního „e-koně“ vodíkový elektromobil Mirai. Sázka na to, že se rozšíří síť čerpaček s vodíkem. Smysl to dává. Natankujete rychle jako s benzínem, ale vůz je elektrický, tedy v místě, kde jede, bez emisí.

Ovšem pozor: Toyota celkem úspěšně testuje i spalovací motor na vodík. To by bylo „dvakrát chytré“, pokud se vodík na čerpačkách skutečně rozšíří.

Vodíkový spalovací motor. Ilustrační foto: Toyota

Pak by totiž měl motorista opravdu možnost svobodné volby, nejen to, co nalinkuje bruselská normativní mašinérie. Buď tankovat vodík do elektromobilu, nebo do vozu se spalovacím motorem.

V tuto chvíli se pracuje na dvou modelech, a to GR Yaris a Corolla Cross. Zatím tedy nejsou ani u jednoho technická data. GR Yaris byl testován už například v rámci rallye podniků, Corolla Cross je podle dat prezentovaných na prosincové konferenci cca na 30 procentech vývoje.

„Je to jedna z otevřených víceméně bezemisních cest,“ potvrdila česká mluvčí Toyoty Jitka Jechová. Podle ní je zatím příliš brzy zaměřit se na jediné bezemisní řešení.

Ostatně třeba zajímavá je i Mazda MX-30 s rotačním spalovacím Wankelovým motorem na benzín, který slouží generátor pro elektrický pohon. Malý motůrek má minimální emise ale vyrobí dost proudu pro elektromotor.

PSALI JSME:
Toyota se inspirovala v americkém supermarketu

Ve světě se letos prodalo 3,5 milionu elektrických aut a hybridů. Meziročně je to o pětinu více, shrnula zpráva poradenské společnosti PwC. Na deseti evropských trzích má téměř každé druhé nově prodané auto hybridní nebo čistě elektrický pohon.

Nejprodávanějšími novými e-auty v Česku jsou Škoda Enyaq, Citigo, BMW i3, Tesla Model 3 a S. Tesly se u nás minulý rok prodalo 298 kusů. Ceny začínaly na 1,5 milionech korun. Za letošek je zaregistrovalo zhruba už 500 Tesel. Model 3 zlevnil na 1,1 milionu korun.

Ojeté elektromobily jsou nejčastěji dva a půl roku staré a většina z nich si udržuje kondicí baterií na více než 90 procent původních hodnot. Zdroje: PwC, Driverama, AAA Auto

PSALI JSME:
Kolik je v Česku dobíjecích stanic pro elektromobily?

Zavřít reklamu ×
  1. V Bruselu je stádo hlouých a neuvažujících tvorů co ničemu nerozumí. Všechno vsadit na elektřinu je blbost. Je potřeba více směrů jako bioplyn a další možnosti. Elektřiny bude díky zelenému šílenství stále méně a časem nebude čím ty bateriové auta dobíjet. I takové staré dobré LPG bych nezatracoval…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB