Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o jedno procento. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce.
Oproti předpandemickému únoru 2019 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o pět procent.
Tržby klesaly ve všech sledovaných nemotoristických segmentech maloobchodu. Nejvíce se meziměsíčně snížily prodeje pohonných hmot o jedno procento, těsně v závěsu byl však pokles tržeb za prodej potravin a nepotravinářského zboží, který v obou případech dosáhl -0,8 procenta meziměsíčně.
Motoristický segment byl výjimkou, když v únoru zaznamenal meziměsíční nárůst tržeb o 0,8 procenta. V předchozích měsících se však prodejům aut moc nedařilo. Oproti předpandemickému únoru 2020 pak byly tržby za prodej aut nižší o zhruba dvě procenta.
Obrázek stále slabé poptávky dokresluje i v podstatě stagnace tržeb v oblasti služeb. Ty v únoru nepatrně meziměsíčně klesly o 0,1 procenta po svižném lednovém růstu o 1,1 procenta. Nicméně ve srovnání s předpandemickým obdobím byly o více než dvě procenta vyšší.
Meziměsíční pokles tržeb v únory zaznamenaly odvětví informačních a komunikačních služeb (-1,4 %), administrativních a podpůrných činností (-1,2 %) a profesních, vědeckých a technických činností (-0,2 %).
Prodeje naopak rostly hlavně v případě činností v oblasti nemovitostí (+1,4 %), kde se mohlo projevil oživení na nemovitostním trhu. K růstu tržeb došlo ale i v dopravě a skladování (+0,9 % m/m) a v ubytování, stravování a pohostinství (+0,7 % m/m).
Oživení poptávky domácností bude pravděpodobně jen pozvolné a opatrné. Únorové přerušení předchozího pozitivního trendu by na toto mohlo ukazovat. Je však nutné připomenout i skutečnost, že data maloobchodních tržeb jsou poslední dobou hodně volatilní a často revidovaná.
Reálné mzdy sice zásluhou klesající inflace již začaly růst, s ohledem na předešlý strmý pokles však jen velmi pomalu. Navíc se zdá, že vývoj nominálních mezd bude v letošním roce také spíše umírněný. Kupní síla domácností se tak bude pravděpodobně zlepšovat pouze postupně, i tak by ale ke zlepšení mělo docházet.
Míra oživení domácí poptávky pak zřejmě z velké části rozhodne o tom, jak moc letos česká ekonomika poroste. Dosavadní vývoj indikuje stále skromný růst kolem jednoho procenta po loňském poklesu HDP o 0,2 procenta.
Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com
Motoristický segment. Procento sem, procento tam. O kolik vozidel se vlastně jedná, se nedozvíme
Jen vím, že za první týden dotací na elektroauta se našlo 47 žadatelů
Motoristický segmen. Geniální ministr Kupka zrušil velké technické průkazy a pokud někdo od začátku roku 2024 koupí jakékoliv vozidlo tak nedostane prakticky žádné papíry a historii k autu. Tím cena auta rapidně klesá. Ani první majitel nedokáže při prodeji že je opravdu první majitel. Klidně to může být vozidlo taxi!Cena aut klesla neboť se každé bere za firemní ojeté.Věřit lze snad jen při nákupu malého auta od důchodců kde minimální počet kilometrů vylučuje vozidlo co rozváželo jídlo.Při dovozu ze zahraníčí i ty kilometry lze sfalšovat a nejdou ověřit zejméne u aut z Itálie.Bazary si mnou od nového roku ruce jak se dobře prodávají jejich auta všechny po prvním majiteli.