95 svateb a jeden pohřeb

Názor
S velkým zájmem jsem v uplynulých dnech sledoval více či méně odbornou diskusi na téma, zda je správce daně oprávněn požadovat informace od svatebčanů o tom, kolik stála svatební hostina, kde se konala a kolik lidí se jí zúčastnilo. Jak víme z veřejných zdrojů, 95 novomanželských párů bylo správcem daně osloveno s „žádostí“ či „prosbou“ o poskytnutí údajů, které získaly tím, že si objednaly a zaplatily svatební hostinu.
Bývalý šéf finanční správy Jiří Žežulka, dnes manažer poradenské skupiny Apogeo. Foto: Archív autora

Nejsem bezhlavým zastáncem všech kroků správce daně, ale televizní diskuse vrcholného představitele finanční správy s jedním z předních daňových poradců mne přiměla k tomu, abych se na „kauzu“ podíval očima člověka, který měl v minulosti možnost vidět obě strany mince a zastal se tak „nenáviděného a mediálně masírovaného“ berního úředníka. Dovolte mi shrnout moje dosavadní poznatky.

Mohl správce daně získat informace i jinak?

Je nepochybné, že správce daně disponoval odůvodněným podezřením, že ve dvou provozovnách, pravděpodobně u dvou podnikatelů, dochází k nerespektování povinnosti evidovat tržby a pravděpodobně tak i ke krácení daňové povinnosti. Připomeňme, že krácení daně je nemorální a od určité výše i trestné. Forma provedení nebyla složitá. Restauratér ve své provozovně zorganizoval novomanželům svatební hostinu, vyinkasoval od nich platbu a tento příjem nezaevidoval. V den konání svatební hostiny restauraci uzavřel veřejnosti, čímž omezil možnost správce daně pro jeho kontrolní činnost.

PSALI JSME:
Vidí finanční správa za každým podnikatelem podvodníka?

Otázka zní, zda mohl správce daně získat informace o nezaevidovaných tržbách jiným způsobem, než tak, že oslovil novomanžele, kteří hostinu hradili. Jsem přesvědčen, že správce daně neměl jinou možnost, protože ani sebelepší analytické nástroje nemohou poskytnout informaci o tom, jakou konkrétní výši tržeb měl hostinský za svatební hostinu vykázat. Pokud podnikatel nakoupený alkohol a potraviny nezahrne do svých nákladů a zároveň zatají příjmy z jejich prodeje, je prakticky nemožné analýzou dat toto chování odhalit. Novomanželé tak byli jediní, kteří mohli správci daně poskytnout relevantní informace.

Někdo může jistě namítat, že správce daně mohl využít svého práva provést kontrolní nákup. To jde ale těžko, pokud je v restauraci uzavřená společnost. Odhalit pracovníka správce daně mezi svatebčany asi nebude příliš velký problém. Mimo to jen málo z nás zažilo svatbu, kde by se za pití platilo ihned. Stejně tak může někdo argumentovat tím, že správce daně mohl provést místní šetření. Mimo toho, že by se správce daně vystavil zvýšenému riziku fyzické inzultace ze strany manžela, velmi pravděpodobně by stejně nic nezjistil, neboť účet za svatební veselici se obvykle hradí až po jejím ukončení.

Náhradní způsob stanovení daně

Velká diskuse se strhla nad otázkami správce daně, směřujícími k počtu svatebčanů a jejich ubytování. Mnozí odborníci jsou toho názoru, že tyto informace neměl právo požadovat, protože nijak nesouvisí se správným stanovením daně. I zde bych se rád zastal pracovníků správce daně, protože si myslím, že tyto informace byly využitelné a pro správu daní potřebné.

S velkou pravděpodobností totiž uvedení podnikatelé nabízejí i možnost ubytování a lze předpokládat, že pokud nebyly vykázány tržby ze svatební hostiny, stejně tak nebudou vykázány ani tržby z ubytování. Rovněž tak počet účastníků svatby mohl být pro správné stanovení daně využit, protože údaj o průměrné tržbě na jednoho účastníka svatby mohl být slušným základem pro konstrukci tzv. pomůcek.

Tento náhradní způsob stanovení daně se uplatňuje v případech, kdy podnikatel nesplní svoje povinnosti, a nejsou k dispozici důkazy o správné výši daňové povinnosti. Až potud hodnotím postup správce daně jako správný a jsem jako daňový poplatník rád, že tomuto rozšířenému nešvaru věnuje finanční správa svoji pozornost.

PSALI JSME:
Trestat za daňové úniky nebude možné dvakrát

„Ostrá prosba“ od finančáku

O to víc mne mrzí způsob, jakým od novomanželů informace vyžadovala. Z mediálních prohlášení zástupců finanční správy jsme se mohli dozvědět, že šlo o „žádost“ nebo „prosbu“. Bezděky se mi vybavila scéna mého oblíbeného autora Járy da Cimrmana z divadelní hry Blaník, kdy rytíř Smil Flek z Nohavic v podání nezapomenutelného Jana Kašpara píše: „Poslali z lázní ostrou prosbu.“ Touto ostrou prosbou je míněna výzva k poskytnutí informací, která, mimo kulatého úředního razítka, obsahuje i hrozbu sankce do výše půl milionu korun pro toho, kdo závažně ztěžuje nebo maří správu daní.

Dokáži si představit zděšení novomanželů, často fyzických osob nepodnikatelů, kteří při svém prvním kontaktu se správcem daně obdrží rozhodnutí, ve kterém jim je vyhrožováno touto sankcí. Přestože finanční správa zveřejnila právní analýzu, která potvrdila zákonnost takto formulované výzvy, jsem přesvědčen, že tento způsob získání informací nebyl taktický, klientský a dovolím si zde pochybovat i o jeho zákonnosti.

Nepříjemné faux pas

Očekával bych, že pokud správce daně zjistí množinu osob, které mohly svatební hostinu v dané provozovně pořádat, osloví je nejprve formou podání vysvětlení, ideálně tak, že je navštíví, vysvětlí jim důvody své návštěvy, poučí je o tom, že pro ně z podaného vysvětlení nehrozí žádné právní důsledky a milou až přátelskou formou je požádá o sdělení potřebných informací.

Kdyby správce daně postupoval tímto způsobem, jistě by se vyhnul nepříjemnému faux pas, kdy výzvou žádá informace i od těch, kteří pořádali svatební hostinu doma. Věřím, že tímto „proklientským“ přístupem by získal požadované informace, aniž by proti sobě popudil ty, kteří mu v daném řízení jako jediní mohli pomoci.

Za touto taktickou chybou není třeba hledat chybu v systému, není nutné organizovat metodické dohlídky, ani není, dle mého soudu, na místě žádat vyvození personální odpovědnosti. Celý případ na mne dělá dojem, že si konkrétní pracovník či pracovníci chtěli ulehčit práci, protože odeslání výzvy je přeci jen méně pracné než návštěva novomanželů.

Bude-li vám někdo tvrdit, že osobní návštěva, třeba i v místě bydliště, je drastičtější, než „ostrá prosba“ se sankcí 500 tisíc korun, zamyslete se nad tím, jak by vás stresovala návštěva milého a profesionálního úředníka, který je schopen vám ihned na místě vysvětlit, jaké informace a z jakého důvodu požaduje, namísto obálky s pruhem, která obsahuje imperativní rozhodnutí správce daně, ze kterého vám není zřejmé, zda máte problém vy nebo někdo jiný.

PSALI JSME:
Berňák tahá z galerií jména bohatých

Na závěr mi dovolte už jen dvě poznámky.

Správce daně je povinen šetřit práva a právem chráněné zájmy daňových subjektů a třetích osob v souladu s právními předpisy a používat při vyžadování plnění jejich povinností jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní.

I dobrý nápad a iniciativa, za který by jinak náležela pracovníkům správce daně pochvala, se může změnit ve velký průšvih, pokud chybí vysvětlení a dobrá komunikace. Pokud se komunikuje stylem „od svatby k pohřbu“, tedy od „vše je zákonné“ až po „musíme prověřit“ nebudí to v laické i odborné veřejnosti příliš důvěry. Jsem přesvědčen, že ani pro pracovníky správce daně to nevytváří podmínky pro dobrý výkon jejich činnosti.

Autor je manažer poradenské skupiny Apogeo a bývalý šéf finanční správy
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Finance

Sedm základních pravidel finančního plánování

Peníze k našemu životu patří. A i když si někdo možná říká, že je nepotřebuje, opak je pravdou. Jakmile totiž nastane jejich nedostatek, tak se žije o dost hůř. Proto se držte sedmi ověřených pravidel, která vám …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Čeští dlužníci ulévají peníze i v Německu, říká prezident exekutorů

Rozhovor
Dlužníci pořád hledají obezličky, i když mají možnost požádat soud o odpuštění svých dluhů. Skrývají majetek do svěřenských fondů nebo ulévají peníze na účtech v Německu, a naopak němečtí neplatiči je schovávají u nás. A jak například na neplatiče nájemného? Preventivně doložkou o vystěhování sepsanou u notáře. To vše říká v rozhovoru pro FAEI.cz nový prezident Exekutorské komory JUDr. Vladimír Plášil.
Rolovat nahoru