Automatické prodloužení smlouvy může zafixovat cenu energií vysoko nad stropy

Energetický regulační úřad (ERÚ) v posledních měsících řeší velké množství stížností na tzv. automatické prolongace smluv na dobu určitou, v důsledku kterých spotřebitelům podstatně vzrostla cena elektřiny nebo plynu. Redakci FAEI.cz o tom informoval tiskový mluvčí úřadu Michal Kebort.
Ne všechny smlouvy na dobu určitou skončí uplynutím doby, na niž byly uzavřeny. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Z těchto smluv se totiž podle úřadu lze jen velmi obtížně vyvázat předčasně, tedy před uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena, resp. „prolongována“. To může představovat problém zejména do budoucna.

Ne všechny smlouvy na dobu určitou skončí uplynutím doby, na niž byly uzavřeny. V drtivé většině případů mají spotřebitelé s dodavateli sjednanou tzv. automatickou prolongaci, která zajišťuje automatickou obnovu smlouvy na dobu určitou – typicky za stejných podmínek a na stejnou dobu, jako byla uzavřena smlouva původní.

Skrytým nebezpečím však může být to, když se při automatické prolongaci mění cena. A zatímco letos je maximální cena energií omezena cenovými stropy, od příštího roku mohou vysoko nastavené ceny na spotřebitele dopadnout plnou vahou.

„Energetický zákon automatickému prodlužování smluv na dobu určitou nijak nebrání. Spotřebiteli však dává možnost prolongaci odmítnout, pokud s ní nesouhlasí. Musí tak ale učinit nejpozději dvacet dnů před tím, než by obnovená smlouva začala platit,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

PSALI JSME:
Rady, jak se bránit. ERÚ varuje před neoprávněným zvyšováním cen energií

Podle jejího názoru si každý musí pohlídat, kdy mu smlouva končí a kdy by se měla prodloužit. Dodavatel totiž nemá zákonnou povinnost nás upozornit na blížící se termín prolongace.

A nejde jen o připomenutí termínu. Dodavatelé mohou již v původní smlouvě určit, jaká bude budoucí cena – například odkazem na ceník, který sice v době podpisu ještě neexistuje, ale zveřejněný bude včas před samotnou prolongací.

Jestliže takové ustanovení smlouva obsahuje a spotřebitel na něj přistoupí, nejde následně o jednostrannou změnu ceny, kterou by musel dodavatel oznámit adresně a nejpozději třicet dnů předem, jak tomu je u běžné jednostranné změny ceny.

„Seriózní dodavatelé, alespoň podle našich zkušeností, spotřebiteli zašlou dopis nebo přinejmenším e-mail s oznámením o blížící se prolongaci, případně i s novou cenou. Zvlášť nyní, pokud vědí, že dojde k výraznému zdražení produktu a zákazník by si vysokou cenu zafixoval na dva nebo na tři roky dopředu upozorňuje,“ Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

PSALI JSME:
Před změnou dodavatele elektřiny si pročtěte smlouvu

Ne všichni dodavatelé jsou ale podle něj seriózní a někteří využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací. „Aktivní musí být naopak zákazníkův nesouhlas s prolongací, tedy výpověď smlouvy,“ doplňuje Havel.

Být aktivní při jednání s dodavateli se však nyní vyplatí všem spotřebitelům, nejen těm, kterým hrozí zdražení kvůli prodloužení smlouvy. Podle zkušeností ERÚ jsou totiž zákazníkům, kteří se dodavateli sami ozvou, nabízeny často výrazně nižší ceny, resp. jiné a levnější produkty, než stojí v oznamovacích dopisech.

Vzhledem ke klesajícím cenám na velkoobchodních trzích totiž sílí konkurence na maloobchodním trhu, a tedy i snaha dodavatelů udržet si stávající zákazníky nebo získat nové.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
ERÚ už letos řešil na čtyři tisíce podnětů od spotřebitelů. Polovina se týkala plateb za energie

Zavřít reklamu ×
  1. Dobrý den, paní Sitková.
    Mám přesně ten samý problém. Nejenže mi nikdo nedal
    zprávu o končení fixace, ale ještě mi zvedly zálohy na nejvyšší možné měsíční splátky.

    Dobrý den.
    Mám ten samý problém, jako paní Sitková, nejspíš ještě o chlup větší. Nejenže mi nikdo nedal ani nejmenší zprávu či upozornění o končení fixace, ale ani o nutnosti úpravě záloh a to již od 1.1.23., čímž mi nevědomky roste neskutečný dluh. Nevím co s tím – nevím jak to vyřešit, Jsem 73 letá důchodkyně v podnájmu. Dokáže mi někdo poradit – prosím ?
    Poradí z tohoto problému někdo i mně ? PROSÍM

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB