Z těchto smluv se totiž podle úřadu lze jen velmi obtížně vyvázat předčasně, tedy před uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena, resp. „prolongována“. To může představovat problém zejména do budoucna.
Ne všechny smlouvy na dobu určitou skončí uplynutím doby, na niž byly uzavřeny. V drtivé většině případů mají spotřebitelé s dodavateli sjednanou tzv. automatickou prolongaci, která zajišťuje automatickou obnovu smlouvy na dobu určitou – typicky za stejných podmínek a na stejnou dobu, jako byla uzavřena smlouva původní.
Skrytým nebezpečím však může být to, když se při automatické prolongaci mění cena. A zatímco letos je maximální cena energií omezena cenovými stropy, od příštího roku mohou vysoko nastavené ceny na spotřebitele dopadnout plnou vahou.
„Energetický zákon automatickému prodlužování smluv na dobu určitou nijak nebrání. Spotřebiteli však dává možnost prolongaci odmítnout, pokud s ní nesouhlasí. Musí tak ale učinit nejpozději dvacet dnů před tím, než by obnovená smlouva začala platit,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Podle jejího názoru si každý musí pohlídat, kdy mu smlouva končí a kdy by se měla prodloužit. Dodavatel totiž nemá zákonnou povinnost nás upozornit na blížící se termín prolongace.
A nejde jen o připomenutí termínu. Dodavatelé mohou již v původní smlouvě určit, jaká bude budoucí cena – například odkazem na ceník, který sice v době podpisu ještě neexistuje, ale zveřejněný bude včas před samotnou prolongací.
Jestliže takové ustanovení smlouva obsahuje a spotřebitel na něj přistoupí, nejde následně o jednostrannou změnu ceny, kterou by musel dodavatel oznámit adresně a nejpozději třicet dnů předem, jak tomu je u běžné jednostranné změny ceny.
„Seriózní dodavatelé, alespoň podle našich zkušeností, spotřebiteli zašlou dopis nebo přinejmenším e-mail s oznámením o blížící se prolongaci, případně i s novou cenou. Zvlášť nyní, pokud vědí, že dojde k výraznému zdražení produktu a zákazník by si vysokou cenu zafixoval na dva nebo na tři roky dopředu upozorňuje,“ Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Ne všichni dodavatelé jsou ale podle něj seriózní a někteří využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací. „Aktivní musí být naopak zákazníkův nesouhlas s prolongací, tedy výpověď smlouvy,“ doplňuje Havel.
Být aktivní při jednání s dodavateli se však nyní vyplatí všem spotřebitelům, nejen těm, kterým hrozí zdražení kvůli prodloužení smlouvy. Podle zkušeností ERÚ jsou totiž zákazníkům, kteří se dodavateli sami ozvou, nabízeny často výrazně nižší ceny, resp. jiné a levnější produkty, než stojí v oznamovacích dopisech.
Vzhledem ke klesajícím cenám na velkoobchodních trzích totiž sílí konkurence na maloobchodním trhu, a tedy i snaha dodavatelů udržet si stávající zákazníky nebo získat nové.
Ilustrační foto: Depositphotos.com
Čez mne vůbec neinformoval, že mi fiksaci smlouvy prolonguje. Co teď s tím?
Prosím o radu.
Dobrý den, paní Sitková.
Mám přesně ten samý problém. Nejenže mi nikdo nedal
zprávu o končení fixace, ale ještě mi zvedly zálohy na nejvyšší možné měsíční splátky.
Dobrý den.
Mám ten samý problém, jako paní Sitková, nejspíš ještě o chlup větší. Nejenže mi nikdo nedal ani nejmenší zprávu či upozornění o končení fixace, ale ani o nutnosti úpravě záloh a to již od 1.1.23., čímž mi nevědomky roste neskutečný dluh. Nevím co s tím – nevím jak to vyřešit, Jsem 73 letá důchodkyně v podnájmu. Dokáže mi někdo poradit – prosím ?
Poradí z tohoto problému někdo i mně ? PROSÍM