Česko se kvůli nástupu elektromobility může stát „Detroitem Evropy“

Americké město Detroit, symbol automobilové výroby 20. století, se především v důsledku globální finanční krize let 2008 a 2009 a úpadku tamní produkce aut stalo nakonec také symbolem ekonomické devastace a krachu.
Klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby je, že automobilky budou tíhnout k umístění své výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku závod na produkci elektrobaterií. Ilustrační foto: FAEI.cz

Pád tamních automobilek General Motors a Chrysler z něj učinil „město duchů“, plné opuštěných, chátrajících fabrik, v němž míra nezaměstnanosti stoupala ke 30 procentům, podle některých odhadů dokonce atakovala hranici 50 procent.

Agentura Bloomberg ve svém pondělním článku varuje, že Česko se může proměnit v „Detroit Evropy“, podobně jako Slovensko. Zatím obě země představují světovou špičku v objemu výroby aut na hlavu. Jenže to se může brzy změnit. Jde totiž v drtivé většině o automobily se spalovacími motory.

Nástup výroby elektromobilů může z Česka a Slovenska učinit země čelící enormnímu propouštění. Na Slovensku je nástupem elektromobility ohroženo až 85 tisíc pracovních míst, cituje Bloomberg závěr studie bratislavského think-tanku Globsec.

A to přesto, že Volkswagen by měl na Slovensku od příštího roku vyrábět své elektrické SUV vozy a Volvo zase staví u Košic závod, jenž bude elektrovozy produkovat již v roce 2026. Otázkou totiž zůstává zejména osud rozsáhlé subdodavatelské sítě, která je závislá na výrobě aut ze spalovacími motory.

Ta jsou konstrukčně komplexnější a obsahují větší počet dílů než elektrovozy. Vždyť jen hnací soustava aut se spalovacími motory se skládá z nějakých 200 dílů, v případě elektrovozů je to zhruba jen desetina toho počtu. Navíc elektrovozy neobsahují díly zajišťující příjem a zpracování paliv a související vypouštění emisí.

Česko na tom není o nic lépe než Slovensko. Na rozdíl od Polska a Maďarska se mu nedaří zajistit investory do výstavby závodů na výrobu baterií do elektrovozů, všímá si Bloomberg. Na Slovensku tamní čtyři automobilky a jejich 350 subdodavatelů zaměstnávají 260 tisíc lidí, v Česku je počet osob zaměstnaných v autoprůmyslu takřka dvojnásobný.

Podle zdrojů Bloombergu škodí československému autoprůmyslu příliš rychlý přechod k elektromobilitě, vynucovaný v rámci zelené agendy a Green Dealu Evropskou unií, který současně staví evropské výrobce aut do nevýhodné pozice v porovnání s konkurenty z jiných světadílů, zejména z Číny.

Někteří výrobci autodílů na Slovensku uvádějí, že za cenu, za niž prodává čínská konkurence finální výrobek, oni sami ani nenakoupí materiály k výrobě. Producenti v EU totiž musí – na rozdíl od čínské konkurence – splňovat náročná zelená kritéria.

Problémem je ale také to, že Česko a Slovensko selhávají a výrazně zaostávají za Maďarskem a Polskem, dalšími zeměmi Visegrádské čtyřky, v lákání investorů, kteří by budovali třeba právě závody na výrobu elektrobaterií. V Polsku a Maďarsku je již v provozu – případně se buduje – takových závodů takřka tucet, spočítal Bloomberg.

To je právě další klíčové nebezpečí pro budoucnost české a slovenské automobilové výroby, neboť automobilky budou tíhnout k umístění své výroby elekroaut do zemí, kde je nablízku právě závod na produkci elektrobaterií, tedy mnohem spíše do Maďarska a Polska než do Česko a na Slovensko.

Volkswagen loni na sklonku roku „odpískal“ výstavbu dalšího závodu na výrobu baterií, o nějž velmi usilovalo Česko, a to poté, co podobné továrny postavil v Kanadě a na jiných místech Evropy.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 4
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Tuhle skutečnost už hlásám 10 let. Jediný výsledek je ten že mě všude blokli…..A tento problém se netýká pouze Česka ale celé Evropy. Elektrické auta bude vyrábět Čína. Mají lithium,levné energie a levnou pracovní sílu. Dokáží vyrobit elektroauto i z dovozem k nám za polovinu a s nízkou marží i za třetinu.

  2. Pe Petr

    Slovo „může“ je v nadpisu zbytečné. Tak se prostě stane. Pokud nemá pan Kovanda v Bruselu známost a nedokáže zastavit nástup elektrických aut. Což hodně pochybuji……..

    • St Stefan

      Jste naivní jako mé tříleté vnoučata 😀 … nástup elektromobility se zastaví sám od sebe a to z mnoha důvodů které začínají tím že nikdy nebude vybudovaná dostatečně početná síť nabíjecích stanic, musela by se postavit komplet nová rozvodná síť pouze pro elektromobily protože současná je už tak dost zatížená a i kdyby se to stalo tak nebudou elektrárny které by je napájely, nevhodnost našeho podnebí pro elektromobilitu, nedostatek surovinových zdrojů pro neustálou masivní výrobu akumulátorů atd. atp. …

  3. To Tomas

    Pan Kovanda je zrejme expert na vsechno. Se doma uz bojim otevrit i rybicky, ze z nich na me vyskoci Lukas Kovanda. Relita je takova, ze objem vyroby elektromobilu prudce klesa a kazdy projekt ktery je ciste elektricky ohromne zaostava za predikovanymi objemy vyroby. Od noveho roku (zruseni dotaci v nemecku) je to videt jeste mnohonasobne vic. Je to slepa kolej a uz ted se to projevuje. Bez dotaci je elektromobilita mrtva.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB