
Jste čerstvými držiteli prestižního ocenění Křišťálové lupy za rok 2023. Kategorii Mladá krev jste ovládli a ve Veřejně prospěšné službě (cena České televize, pozn. aut.), jste skončili druzí. Ocenění se předávala nedlouho před Vánoci. Stále platí, že právě Vánoce jsou i mezi dobrovolnými dárci nejštědřejším obdobím roku?
Ano, Vánoce jsou obdobím, kdy lidé jsou štědřejší. Vidíme to i v počtu příspěvků na naší platformě. V tomto období je zvyšující se chuť přispívat často kombinována s koncem roku, což může motivovat i ty, kteří chtějí využít potvrzení daru ke snížení daní.
Na vaší platformě fungoval před Vánoci také projekt vánoční expres. Naplnil vaše očekávání?
Jsme rádi, že můžeme přispět k vánoční atmosféře naším vlastním způsobem, ale stále zachovat jednoduchost přispívání, transparentnost a předání sta procent vybrané částky těm, kteří to potřebují.
Máme krásné reakce jak od neziskových organizací, které nám poslaly přání, tak od dárců, kteří se podílejí na jejich plnění. Podařilo se vybrat přes milion korun na více než 1,6 tisíce dárků pro zapojené organizace.
Většina veřejných sbírek na vaší platformě cílí na nemocné děti. Podaří se vždycky vybrat cílovou částku?
Do kategorie Zdraví a Děti a rodina skutečně přispívá nejvíce našich dárců, tyto témata silně rezonují veřejností, nicméně není zaručené, že se vždy podaří vybrat cílovou částku. Vždy je důležitá komunikace zakladatele a vyzvání k pomoci jeho nejbližších. Na to ale nejsou zakladatelé sami, od nás dostávají kompletní informace o tom, jak svoji sbírku zviditelnit.
To se podařilo především u sbírky na nemocného Martínka, který trpí vzácným genetickým onemocněním. Díky velké publicitě a podpoře několika známých osobností včetně Nikol Štíbrové se vybralo 150 milionů korun. Bylo to 50 milionů nad cílovou částkou. Je to spíše výjimečné, že se vybere více peněz?
Je poměrně běžné, že se na sbírku vybere vyšší částka, než je uvedená cílová suma. Proto je v každé sbírce uvedeno, co se s financemi vybranými navíc stane. Vždy záleží na konkrétním příběhu a na tom, kolik dárců příběh zaujme natolik, že se rozhodnou přispět. Znovu připomínám, že Donio předá zakladateli sbírky vždy celkovou vybranou částku.
Z darů jsou velmi často hrazené neurorehabilitace, které zdravotní pojišťovny bohužel většinou neproplácejí, protože jsou velmi nákladné a musí se absolvovat dlouhodobě. Jaká je dostupnost těchto služeb v Česku?
Dostupnost neurorehabilitačních zařízení je podle informací od zakladatelů sbírek spíše nedostatečná, častokrát jsou lidé nuceni vyjíždět za hranice. Kvalitu těchto služeb v České republice ale klienti hodnotí velmi kladně.
Spolupracuje vaše platforma s některým konkrétním tuzemským neurorehabilitačním centrem?
Aktuálně spolupracujeme s neurorehabilitačním centrem Sarema které na Donio zveřejňuje sbírky pro své klienty, aby si neurorehabilitace mohli dovolit. Pro běžnou rodinu jsou náklady na pravidelné neurorehabilitace opravdu vysoké, proto jsme rádi, že máme partnera, který je dělá dostupnější.
Sledujete, jak vybrané peníze posléze pomohou konkrétní osobě?
Ano, transparentnost je naší prioritou. Proto vždy kontrolujeme, jak bylo s financemi naloženo. Zakladatelé navíc své dárce mohou průběžně informovat o tom, jak se jim daří – pomocí Aktualit u své sbírky i po jejím skončení.
Donio vzniklo v roce 2019, změnily se od té doby nějakým způsobem trendy v dárcovství?
Již od roku 2019 pozorujeme jeden velký trend, a tím je rychlá pomoc v nenadálé situaci. Mohli jsme se o tom přesvědčit například při spuštění sbírky na pomoc obcím a obyvatelům po požáru v Národním parku České Švýcarsko.
Nejvýraznější ale byla vámi zmiňovaná sbírka pro Martínka, kde se za tři dny vybralo více než 150 milionů korun. Rádi bychom, aby se trendem stalo pravidelné dárcovství. V tom máme ještě obrovský kus cesty před sebou.
Jak se díváte na dárcovství do budoucna? Budou lidé stále ochotni finančně přispívat na bohulibé účely? Nebo jak by dárcovství podle vás mělo ideálně fungovat?
Dárcovství hraje klíčovou roli ve společnosti, poskytuje podporu těm, kteří ji nejvíce potřebují, a pomáhá řešit řadu sociálních a environmentálních problémů. Dárcovství by mělo být přístupné a transparentní, to je klíčové pro udržení důvěry dárců a podporu udržitelného dárcovství. V budoucnu vidíme větší zapojení mladší generace.
Jak by dárcovství mělo podle vás ideálně fungovat?
Naše ideální představa je taková, aby si lidé vypěstovali dobrozvyk a pravidelně podporovali taková témata, která jsou jim blízká. Aby se dárcovství stalo součástí každodenního života, nikoli jen reakcí na krizové situace. Proto je naše mise vytvářet prostředí, kde si kdokoliv, kdo potřebuje, může založit sbírku na pár kliků, nebo naopak pomoci někomu v těžké životní situaci.