ERÚ: Dodavatel energií nemůže ceníkový produkt změnit na spotový jednostranným oznámením

Energetický regulační úřad (ERÚ) v poslední době dostává velké množství dotazů od spotřebitelů na správnost postupu dodavatelů, kteří jednostrannou změnou smlouvy uplatňují tzv. spotové ceny, kdy je cena dodávky silové elektřiny nebo plynu počítána v závislosti na pohybu ceny této komodity na burze.
ERÚ v poslední době dostává velké množství dotazů od spotřebitelů na správnost postupu dodavatelů, kteří jednostrannou změnou smlouvy uplatňují tzv. spotové ceny. Ilustrační foto: Depositphotos.com

ERÚ informoval, že změnu smlouvy z ceny pevné na smlouvu se spotovými cenami obecně nepovažuje jednostranně za možnou a že taková změna by byla možná pouze po dohodě se zákazníkem a s jeho informovaným souhlasem, kde by zákazník musel být srozumitelně vyrozuměn o všech aspektech takové tvorby ceny.

„Řada dodavatelů energií se snaží převést zákazníky z běžných ceníkových či fixovaných produktů na tzv. spotové ceny. Způsob stanovení ceny přitom často mění jednostranným oznámením, podobně jako by šlo o prostou úpravu ceníku. Takový postup může být v rozporu se zákonem,“ informoval tiskový mluvčí ERÚ Michal Kebort.

Dodal, že ERÚ před spotovými produkty opakovaně varuje. Ačkoliv zákon takové produkty přímo nezakazuje, pro spotřebitele představují velké riziko. Spotové produkty totiž nemají pevný ceník. Ceny dodávky se u nich určují podle vzorce, který bezprostředně odráží ceny na burze. A burzovní ceny v současnosti rychle rostou.

„Pokud se na ERÚ dovolá spotřebitel a stěžuje si na násobné zvyšování záloh, typicky za tím stojí právě spotový produkt. Ty se dnes těší oblibě zvlášť u menších dodavatelů, kteří nemají dostatečné finanční rezervy a riziko cenových výkyvů přenášejí na zákazníky,“ upozornil Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

PSALI JSME:
Pozor na tzv. spotové produkty, varuje ERÚ

Někteří spotřebitelé na podobnou nabídku přistoupili dobrovolně, ať už podepsali novou smlouvu nebo dodatek k současné smlouvě. Aktuálně se však množí případy, kdy se dodavatelé snaží odběratele převést na spotové produkty pouze na základě oznámení.

Takové oznámení se přitom často tváří, jako by šlo o změnu ceny nebo drobnou úpravu smluvních podmínek, v souladu se zákonem i s původní smlouvou. Typickým argumentem dodavatelů bývá mimořádná situace na trhu s energiemi. Tento postup však může být, a ve většině případů také bývá, v rozporu se zákonem, který vymezuje situace, kdy může dodavatel smlouvu jednostranně změnit.

„Vše je otázkou původní smlouvy, zda takto výraznou změnu dodavateli výslovně umožňuje. Tady už totiž nejde jen o možnou jednostrannou změnu, kterou připouští zákon a upravuje náležitosti oznámení. Zjednodušeně by se dalo říct, že dodavatel nabízí smlouvu úplně novou, a to nemůže udělat jen tak,“ vysvětluje Markéta zemanová, členka Rady ERÚ.

Dodavatel se podle jejího názoru musí se spotřebitelem dohodnout a získat jeho souhlas. „V opačném případě půjde o změnu neúčinnou. Smlouvy se musí plnit. Budeme-li řešit následné spory mezi dodavateli a spotřebiteli, budeme se držet této zásady vyplývající z občanského zákoníku,“ dodala Zemanová.

PSALI JSME:
Zpráva na webu dodavatele nestačí. Zdražení energií musí být zákazníkovi řádně oznámeno

Pokud je zákazníkovi takováto změna pouze (jednostranně) oznámena a původní smlouva takový postup výslovně neumožňuje, musí se proti ní ohradit a sdělit dodavateli, že ji považuje za neúčinnou. ERÚ proto ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu připravuje úpravu energetického zákona, která zpřísní podmínky, za kterých dodavatelé mohou spotové produkty nabízet.

Spotřebitelé by v první řadě měli získat možnost podobné produkty kdykoliv vypovědět – a to bez sankce, i kdyby šlo o smlouvy na dobu určitou. Úřad také navrhuje přísnější pravidla pro výpočet záloh – tak aby se počítaly zpětně, z již známých cen, nikoliv podle odhadů budoucího vývoje.

„Pokud nabídkami spotových produktů někteří dodavatelé přenáší své obchodní riziko na spotřebitele, zamezil by náš návrh přinejmenším tomu, aby takové firmy případným neúměrným navyšováním záloh ještě pokrývaly riziko nedostatečného cash flow. I když ERÚ vnímá tíživou situaci také na straně dodavatelů, nelze ji řešit na úkor spotřebitelů, kteří jsou z principu slabší smluvní stranou,“ uzavřel Ladislav Havel.

PSALI JSME:
ERÚ připravuje regulaci a zastropování cen tzv. podpůrných služeb

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Jiri Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.