ERÚ na svém webu poradí, jak si správně stěžovat kvůli energiím

Zhruba třetina stížností spotřebitelů energií, které ročně obdrží Energetický regulační úřad (ERÚ), nelze, řečeno úřednickou hantýrkou, označit za „oprávněnou stížnost“. Do této kategorie patří především výtky týkající se (neregulované části) cen energií, či reklamace, které mají správně směřovat na dodavatele. ERÚ informoval, že aby posílil informovanost zákazníků, spouští kampaň Aktivně na energie.
Zhruba třetina stížností spotřebitelů energií, které ročně obdrží Energetický regulační úřad, nelze, řečeno úřednickou hantýrkou, označit za „oprávněnou stížnost“. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Spotřebuju mnohem méně elektřiny, přesto za ni mám platit víc než v minulosti.“ Přibližně takto začíná řada podání, které spotřebitelé adresují ERÚ. Úřad se zabývá všemi podněty, ovšem pomoci může pouze v případech, kdy dodavatel pochybil. To se přitom neděje zdaleka vždy – obchodník totiž často svým zákazníkům cenu energií zvýšil v souladu se zákonem a smluvním ujednáním.

Tedy informoval je o změně s minimálně třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně, a zároveň je upozornil na možnost smlouvu vypovědět. Případně u zákazníka došlo, na základě smluvního ujednání, ke změně ceny v souvislosti s automatickým prodloužením.

„Samotná možnost jednostranné změny smlouvy, zejména pak ceny, je pro mnoho spotřebitelů překvapením. Berou jako samozřejmost, že když se na nějaké ceně zákazník s obchodníkem písemně domluví, cena pak automaticky platí po celou dobu trvání takové smlouvy,“ potvrzuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

PSALI JSME:
Rady, jak se bránit. ERÚ varuje před neoprávněným zvyšováním cen energií

Podle něj jde o jeden z typických případů nepozornosti, na který úřad opakovaně naráží. „Nepříjemnostem lze přitom často předejít jen tím, že si pozorně přečteme smlouvu, zejména pak ujednání o ceně a o možnostech její jednostranné změny,“ doporučuje Havel.

Spotřebitelé také často nerozlišují mezi regulovanou částí cen energií (reguluje ji ERÚ, pozn. red.) a neregulovanou částí (na její výši nemá úřad žádný vliv) a zaměňují dodavatele s distributorem.

Ne vždy si rovněž uvědomují, že pokud narazí na nějaký problém týkající se dodávek energií, musí vyvinout iniciativu především oni sami. ERÚ nemůže překračovat své zákonné pravomoci a vyřídit za ně reklamaci dodavateli, zasáhnout do jejich smlouvy či uložit dodavateli z moci úřední soukromoprávní povinnost.

PSALI JSME:
ERÚ radí městům a obcím, jak správně uzavírat smlouvy a bojovat s energošmejdy

„Kromě toho, že plníme své zákonné povinnosti, klademe velký důraz na osvětu spotřebitelů. Klíčové je, aby byli informovaní, aktivní a při jednání s dodavateli či zprostředkovateli zdravě asertivní,“ říká členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

„Proto jsme připravili kampaň, která občanům pomůže v základní orientaci v oblasti ´spotřebitelské energetiky´, a bude je aktivizovat. Vycházíme z podnětů, které často dostáváme, a zaměřujeme se na témata, v nichž veřejnost často chybuje,“ doplňuje.

Kampaň s názvem Aktivně na energie se bude sestávat z informačně-osvětových materiálů zahrnujících rady, jak (ne)uzavírat smlouvy či jak na reklamace. ERÚ spotřebitele podrobně seznámí s tím, co jim může pomoci řešit sám úřad, a kdy se naopak obrátit na jinou instituci.

PSALI JSME:
Automatické prodloužení smlouvy může zafixovat cenu energií vysoko nad stropy

Poradí také, jak se vyznat ve vyúčtování, přidá slovník často využívaných zkratek i pojmů a další prakticky využitelné texty. Příspěvky bude ERÚ postupně zveřejňovat na svém Facebooku a na svých webových stránkách s označením #AktivneNaEnergie.

Spotřebitelé se na ERÚ aktuálně obrací přibližně s tisícovkou podnětů měsíčně, přičemž u 30 procent z nich jim ERÚ buď objasňuje podstatu jejich problému (občané si často stěžují na dodavatele, kteří ale nepochybili), nebo je odkazuje na jiný subjekt.

V poslední době ve zvýšené míře naráží na situace, kdy si spotřebitelé nehlídají termíny ve svých smlouvách (např. dokdy smluvní závazek trvá, ke kterému datu dochází k automatické prolongaci smlouvy atd.), a vysvětluje jim specifika zastropování neregulovaných cen energií, které ovšem nevychází z cenového rozhodnutí ERÚ, ale z vládního nařízení.

PSALI JSME:
ERÚ už letos řešil na čtyři tisíce podnětů od spotřebitelů. Polovina se týkala plateb za energie

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.