Nemoc českého průmyslu – pokles zakázek – již přešla do chronické fáze

I když průmyslová produkce v květnu meziročně vzrostla o 1,4 procenta, neznamená to patrně nijak zásadní zlom v poněkud chmurných vyhlídkách české ekonomiky. K růstu jí pomohl v květnu tradičně jen sektor automobilové výroby, zatímco v ostatních odvětvích produkce meziročně klesala.
Tuzemské ekonomice k růstu v květnu tradičně pomohl jen sektor automobilové výroby, v ostatních odvětvích produkce meziročně klesala. Ilustrační foto: TPCA

Z pohledu budoucího vývoje je však důležitější další, Českým statistickým úřadem v pátek zveřejněný indikátor, kterým je hodnota nových zakázek. Ta v květnu meziročně klesla o 4,4 procenta, což je nejvíce od léta 2020. Zdá se, že tato nemoc českého průmyslu již přešla do chronické fáze.

Úbytek nových zakázek je zaviněn jak slábnoucí domácí poptávkou, tak i bohužel snižováním poptávky zahraniční. Čeští spotřebitelé omezují výdaje z důvodu dopadů inflace na jejich rozpočty a celkové ekonomické nejistoty.

Stejně tak české firmy odkládají zadávání nových zakázek nebo omezuji nové investice. Tento pokles přílivu nových tuzemských zakázek pak doprovází i propad exportních zakázek, které se v květnu meziročně snížily dokonce o 4,7 procenta.

Stačí se podívat na našeho nejdůležitějšího obchodního partnera, kterým je Německo, kde šéfové největších firem propadají nebývalé skepsi. Bohužel ani další vyhlídky na letošní rok nevypadají dobře.

Pozitivní očekávaní díky pozvolné obnově zpřetrhaných dodavatelských řetězců a poklesu cen energií jsou pryč a stejně jako české firmy i ty německé negativně ovlivňuje slabá domácí poptávka a pokles zakázek. Německá ekonomika v prvním letošním čtvrtletí sklouzla do recese a na celý letošní rok německá vláda odhaduje, že ekonomika vzroste o pouhá 0,4 procenta.

Zásadního růstového impulsu pro české firmy se tedy od našeho západního souseda letos zřejmě nedočkáme. To nevěstí pro českou ekonomiku nic dobrého, což platí zejména pro výrobu automobilů, která dosud jaké jediná držela českou průmyslovou produkci nad vodou.

Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pa Pavel

    Poděkujte Bruselu a jeho elektrické vizi v dopravě,která nikdy nebude fungovat. Žádný myslící člověk nekoupí elektrické auto za 1 milion korun na 8 let a potom auto sešrotovat neboť dosloužila baterie. Nová baterka stojí do Tesly 320000 kč a do některých starších e-aut ani nejde sehnat např. Leaf. Česko založené na automobilovém průmyslu to má spočítané…….Jedině se rychle přeorientovat na zbraně!

  2. Ma Martin

    Souhlasím s autorem článku.Je ale potřeba vidět i pozitivní věci.Třeba že tu byl ten ukrajinec a náš komunistický lampasák na hradě ho pěkně přivítal.Nebo že ten náš premier za kterého se konečně nemusíme stydět mu pošle další zbraně………Prostě je třeba myslet pozitivně

  3. PD Petr Doktor

    Tak proč furt růst, stačí když je dobře, hamouni kapitalistický v čele se zadluženou USA nebudou nikdy spokojený dokud tu zemičku uplně nezničej…

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB