Stát se ohání dotacemi, ale ty využívá jen necelé procento podnikatelů, říká poslanec Munzar

Rozhovor

Mezi poslanci patří k nováčkům a s ročníkem narození 1976 zároveň k mladší věkové kategorii. Vojtěch Munzar (ODS) se zatím ve sněmovně snaží, aby naplňoval pořekadlo o „novém koštěti“. V lednu ostře vystoupil proti úřednickému, pustě formálnímu přístupu k vyhodnocování podpory malého a středního podnikání. „U každého popsaného národního nebo evropského titulu bych si představoval vyhodnocení efektivnosti takového programu, to znamená kolik takto přerozdělená koruna od daňových poplatníků, přinesla korun do růstu HDP,“ říká Munzar v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz).

Dotacím ministerská zpráva věnovala 70 stran, administrativní zátěži podnikatelů jen dvě. To jasně ukazuje, na čem státu záleží víc, vadí Vojtěchu Munzarovi, poslanci za ODS. Autor: Matej.Travnicek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0

Pane poslanče, na lednovém zasedání Hospodářského výboru jste tvrdě kritizoval vládní zprávu o podpoře malého a středního podnikání za rok 2016. Má taková zpráva smysl, když od hodnoceného období uplynulo více než rok?
Rozhodně by nemělo smysl, aby to byly zprávy pro zprávy a byly pouhými soupisy. Zprávy by pro nás měly sloužit jako podklad pro další rozhodování, to znamená ukazovat trendy ve vývoji podnikání, mít vypovídací schopnost ohledně zvyšování či snižování administrativní zátěže, ukázat efektivnost dotací a podobně.

Co vám nejvíc vadilo na obsahu té zprávy? Nebo co vám tam chybělo?
Nejvíce mi vadilo to, jak je zestručněna v otázce administrativní zátěže podnikatelů, které se věnují dvě strany, a naopak je velice podrobná v popisu přerozdělování, který zabírá přes 70 stran. A právě tento důraz či nedůraz na některé problematiky ukazuje přístup státní správy k podnikatelům. Jinými slovy nám to ukázalo, že pro státní správu je důležitější přerozdělování, než administrativní zátěž podnikatelů.
V reálném životě je to naopak, většina podnikatelů ani neuvažuje o tom, že by požádala o nějakou dotaci, ale všichni jsou ovlivněni neustálým nárůstem povinností.

Ještě něco byste si v roční zprávě o podpoře malého a středního podnikání představoval jinak?
U každého popsaného národního nebo evropského titulu bych si představoval vyhodnocení efektivnosti takového programu, to znamená, kolik takto přerozdělená koruna od daňových poplatníků přinesla korun do růstu HDP.

Překvapilo vás při projednávání zprávy ve výboru něco? Přeci jen jste poslancem od podzimu a ve sněmovně život probíhá podle jiných pravidel, než v ostatním světě…
Příjemně mě překvapil přístup kolegů v Hospodářském výboru a zájem o tuto věc. Jsem rád, že moje názory si výbor osvojil a požádal vládu o předložení plánu na snížení administrativní zátěže na roky 2018-2022. Možná mě překvapila striktnost některých parlamentních postupů, ale to je v pořádku, každá činnost má svá pravidla.

Máte jako řadový poslanec vůbec šanci formalizmus této zprávy změnit? Můžete třeba prosadit povinné hodnocení úspěšnosti dotačních programů?
Tím, že Hospodářský výbor přijal jasná usnesení ve smyslu, co v příštích zprávách chce za informace, tak věřím, že to ministerstvo vezme vážně. Přesně to je ten způsob tlaku, který máme jako poslanci dělat na výkonnou moc, aby se některými tématy vážněji zabývala.

Jak moc je skutečný parlamentní a politický svět ve skutečnosti podobný tomu, který známe ze seriálu „Jistě pane ministře“?
Působil jsem svého času i na ministerstvu životního prostředí a mnoho scén je opravdu ze života…

Jak by podle vás měla konkrétně vypadat podpora malého a středního podnikání? Má být třeba založena na dotacích, jako je tomu dosud?
Největší podporou malého a středního podnikání je snížení administrativní zátěže podnikatelů, lidově řečeno: nechat podnikatele v klidu vykonávat svoji činnost. Jejich největší hodnota je v tom, že poskytují služby svému okolí a zaměstnávají sami sebe, či někoho dalšího. Co se týká dotací, tak se jasně ukazuje, že mnohdy nejsou efektivní, mnohdy dokonce křiví trh, a navíc je využívá skutečně malé množství podnikatelů. V roce 2016 to bylo necelé procento podnikatelů. Na dotacích se nedá stavět rozvoj malého a středního podnikání.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Podnikání

Šikana nebo zákonem povolené omezení podnikání?

Nájemce a provozovatel obchodu s oblečením v nákupním centru si s pronajimatelem v nájemní smlouvě vymínil, že nesmím otevřít jiný obchod ve vzdálenosti 50 km od nákupního centra. Je tento postup pronajímatele oprávněný?

Co dnes může usnadnit podnikání? Aplikace

Lidé, kteří začínali podnikat na začátku 90. let, si dobře pamatují, že s každým platebním příkazem museli dojít do banky anebo vystát frontu na poště, aby zaplatili peníze či si je vyzvedli. Tohle už je opravdu …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

Bytové domy ničí lidé bez kompetence žít ve svobodné společnosti

Rozhovor
V panelácích a činžácích žije většina Čechů. Některá místa jsou pěkná a domy jsou udržované, ale pro řadu lidí jsou noční můrou sousedé. Ti, kteří devastují společné prostory včetně jejich okolí a neplatí poplatky. Jejich vymáhání je marné, byť tyto lidé mají příjmy. Třeba od státu. A zákony pro správu bytových družstev jsou tak složité, že přibývá domů, kde se nenajde nikdo, kdo by to chtěl dělat. O tom všem v …
Rolovat nahoru